In navolging van de Tesla Model 3 facelift krijgt ook de Model 3 Performance een opfriskuur. Autofans gaat op pad met de 510 pk sterke pretraket van het Amerikaanse merk. Nog steeds even imposant? Of is de nieuwigheid er wat af?
Wat is dit?
Ronde drie van de in - ongeveer - 2018 bij ons gearriveerde Tesla Model 3 Performance. In 2021 volgde nog een subtiele facelift, om nu een stuk heftiger onder het mes te gaan. Niet enkel visueel, ook technisch krijgt de "M3 Performance" een serieuze update!
Mors de bonen! Wat zijn de toogcijfers?
In essentie niets nieuws. In die zin dat de Model 3 Performance nog steeds zo'n 510 pk uit zijn twee elektromotoren puurt (één op elke as), nog steeds een accu van 75 kWh herbergt en nog steeds zo'n 3 seconden en een koffiekoek nodig heeft om de honderd aan te tikken vanuit stilstand. Niet dat het Tesla ontbreekt aan goesting om meer vermogen uit de Model 3 Performance te puren, er lijken eerder wat wettelijke vingers aan de Europese versie te kleven, want in de US of A mag deze M3 Performance gewoonweg 627 pk uit zijn elektromotoren puren. Bedankt, Europa!
Kijk echter verder dan de cijfers die op de verpakking staan, want deze Model 3 Performance kan je niet vergelijken met zijn voorganger. Numéro 1 was namelijk een variant die ontwikkeld werd te midden van een productiehel bij Tesla. Waardoor Elon Musk - slapend op de productiehalvloer - smeekte om de auto niet complexer te maken. Die complexiteit - in het voordeel van dynamiek - arriveert nu. Er zijn 20-duims aluminium gesmeden aluminium wielen met wisselende breedte waardoor de Pirelli P Zero's achteraan breder zijn dan vooraan, achter die velgen zitten gegroeide remschijven en potentere remblokken en tenslotte krijgt de Model 3 Performance - eindelijk - adaptieve dempers. Eindelijk.
Klinkt wel als een compleet nieuwe auto?!
Dat is nu ook overdreven. Toch qua dynamische prestaties. De adaptieve dempers voegen een extra laagje toe - richting de comfortkant - maar de Model 3 Performance is ongeacht de stand nooit uitzonderlijk zacht of uitzonderlijk hard. Het is te zeggen; de Model 3 Performance is structureel een extreem stijve auto en dat voel je tijdens het rijden. Als je ooit met een supercar hebt gereden met een koolstofvezel kuip begrijp je wat we bedoelen. De dempers en ophanging filteren oneffenheden, maar de cabine vangt zelf geen greintje extra op.
Het grote voordeel van de Tesla Model 3 Performance is - ook anno 2024 - zijn relatief lage gewicht. Met 1.929 kg weegt hij ongeveer zoveel als een modale Volkswagen ID.3 en amper meer dan een BMW M3 Berline. Anderzijds begrijpen we daardoor nog steeds niet waarom de remmen zo onderbemeten zijn, ook bij de nieuwe versie. Hoewel ze op papier beter zouden moeten presteren, blijft het pedaalgevoel afwezig. Alsof je remt met de Kia Picanto van je grootmoeder in plaats van met de Porsche van je schoonvader. Je komt wel tot stilstand, maar het geeft nooit een bevredigend gevoel. Idem voor de Track Mode waar je zelf het karakter van je Model 3 Performance kan aanpassen van "maximaal overstuur" tot "maximaal onderstuur" (ofte: van AMG tot Audi RS). Een gimmick, die daarom geen betere auto maakt op de limiet.
Wacht, jullie lijken niet overtuigd?
Ho maar, nu loop je te hard van stapel. De Tesla Model 3 Performance blijft een on.ge.loof.lij.ke machine. Moeten we je er even aan herinneren dat je hier waarschijnlijk een Lamborghini mee zoek rijdt terwijl je drie passagiers mee neemt en amper 58.470 euro hebt neergelegd? Dit blijft prijs/performance een bijna misdadige auto. Eentje die door zijn nieuwe opstelling qua spoorbreedte een stukje stabieler door de bocht zoeft en eenmaal uit de bocht richting de horizon vliegt terwijl je het bloed voelt wegtrekken uit de vingers waarmee je het stuurwiel vast hebt. De Model 3 Performance heeft mijn dochter van drie jaar twee keer aan het vomeren gebracht (terwijl dat kind wat gewoon is), zo indrukwekkend performant is dit ding. Als je dit ooit binnen enkele jaren leest... sorry Lily.
Benader deze Model 3 Performance als een bloedsnelle GT, niet als een all-out sportwagen en je zal niet teleurgesteld zijn. Voor een échte sportwagen te zijn mankeert hij wat de ziel die bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5 N wel heeft. Zo heb je uiteraard geen gesimuleerde versnellingsbak of extra opzwepende geluiden en zit je nog steeds op, in plaats van in, de stoelen.
Juist ja, waren er geen nieuwe stoelen?
Inderdaad! Het was bijna dé highlight bij de lancering van de nieuwe Model 3 Performance. Want voor het eerst komt Tesla's pretraket met stoelen die meer zijdelingse steun geven dan een stuk nat karton. Die sportstoelen bieden een mooie balans tussen comfort en, euhm, sportiviteit en zouden eigenlijk als optie moeten aangeboden worden op alle versie van de Model 3. Niet in het minst omdat ze ook op visueel vlak het interieur naar een hoger niveau tillen. Die Plaid-achtige grafiek had er van ons niet in gemoeten ter hoogte van de nek, maar het is en blijft Tesla natuurlijk.
Ook nog nieuw: een koolstofvezel strookje op het dashboard, een gelijkaardig strookje achterop de spoiler en aangepaste bumpers voor- en achteraan. Daardoor krijgt de Model 3 Performance, samen met de strakkere voor- en achterlichten een meer imposante look op de baan. Kon je vroeger je Performance niet van je Standard range uit elkaar houden, dan bestaat er nu geen twijfel. Een onnoemlijke slimme beslissing van Tesla, want alleen al voor de look zouden we stiekem voor de Performance gaan. Al zeker in het 2.000 euro kostende Ultra Red dat zo'n fraaie afwerking heeft dat we Tesla er stiekem van verdenken het lakproces bij Mazda te hebben gestolen.
Genoeg over het design, wat verbruikt de Tesla Model 3 Performance?
Kijk, nu komen we bij het grappige gedeelte van de Model 3 Performance aan. Het stuk waar opperheerser Elon - ondanks zijn recente escapades - nog steeds toont dat hij de juiste ingenieurs aan boord heeft. Want haal je de zweep van deze Model 3 Performance, dan is het verbruik bijna lachwekkend... in de goede zin. Bij een gemengd verbruik (waarbij je nog steeds iedereen aan gort rijdt die er om vraagt) is een gemiddelde van 16.5 kWh/100 km mogelijk - goed voor een range van 454 km. Probeer dat maar eens met een Hyundai Ioniq 5 N, Porsche Taycan of - waarom ook niet - BMW i4 M50. ONMOGELIJK!
Daarmee toont deze Model 3 Performance nog steeds waarom hij de heerser is onder de performance-EV's. Want ondanks het vermogen om letterlijk 99% van het straatbeeld aan gort te rijden, verbruikt hij minder dan het gros van de modale elektrische bedrijfswagens. En dat ook nog eens met een vanafprijs van 58.470 euro! Wie doet beter? Niemand doet beter...
Conclusie
Tegenwoordig zijn er snellere, meer dynamische en meer emotionele EV's op de markt, maar geen enkele weet die drie kwaliteiten te verzoenen met de lage prijs en verbruik van een Tesla Model 3 Performance. Dit is vanuit een ingenieursstandpunt de nieuwe maatstaf, laat daar geen twijfel over bestaan.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen