Rijtest

Rijtest BMW 320d EfficientDynamics Edition

Net zoals alle autoliefhebbers hebben wij van de redactie onze droomwagens. Realisten dat we zijn hebben de meesten onder ons ook realistische droomwagens, wagens waar we ons in de toekomst echt met zien rijden. De BMW 320d ED komt voor dat laatste op papier  zeker in aanmerking. Snel, zuinig en een rijderswagen, wat wil je nog meer?

BMW’s groene label heet EfficientDynamics. Dat label wordt al geruime tijd toegepast, het staat voor een groenere visie over heel het BMW gamma, elke BMW beschikt dus in principe over EfficientDynamics. BMW heeft voor deze aanpak al veel prijzen gewonnen, maar of dat altijd hun koperspubliek bereikt is nog maar de vraag. Dat zal wellicht de grootste bestaansreden zijn van de 320d EfficientDynamics, met zo’n naam en een opgegeven verbruik van 4,1 l/ 100km kan er geen twijfel over bestaan dat dit dé groene versie is van de 3 serie. De zuinigste 3 moet het opnemen tegen de Audi  A4 TDIe en Mercedes C-klasse BlueEfficiency. Die twee krijgen van alle kanten klappen, de BMW is zuiniger, stoot met 109 g/km het minst CO2 uit én is met 163 pk de krachtigste en de snelste.

Om aan die cijfers te geraken zijn een paar klassieke aanpassingen gedaan. Ten eerste zit deze 3 lager bij de grond. Verder krijgt hij speciale aerodynamische wielen en banden met lage rolweerstand. Ook de manuele zesbak is aangepast, die heeft nu een langere eindoverbrenging zodat de toeren naar beneden worden gebracht. Tot slot is er nog een nieuw en gepatenteerd vliegwiel geïnstalleerd, dat moet er voor zorgen dat de motor makkelijker op die lage toerentallen te rijden is.

Voor het overige  is deze EfficientDynamics een gewone 3. Het design van de 3-reeks gaat al weer 5 jaar mee. Ze wisten in 2005 duidelijk waar ze mee bezig waren, de 3 past nog steeds perfect in het BMW-plaatje en met de facelift in 2008 ziet hij er nog altijd modern uit. Ook binnenin moet hij niet onderdoen voor de concurrentie uit Ingolstadt en Stuttgart. Van veroudering is hier geen sprake, alles voelt heel solide aan en de materialen zijn van hoge kwaliteit. Ook veel lof over het navigatiescherm, net als in de X1, 5- en 7-reeks blijft het één van de beste op de markt. Onze comfortzetels zitten goed, maar verwacht geen salonzetels. De ideale zitpositie is wel snel gevonden in de 3 reeks, de achterpasagiers zitten dan weer iets minder ideaal, de BMW 3 heeft voor een D-segment wagen geen ruimte te over achteraan. De bagageruimte is de kleinste van de 3 Duitsers, maar met 460 liter is hij zeker niet té klein. Het belangrijkste zit natuurlijk aan de andere kant.

De 2 liter turbodiesel produceert dus 163 pk en maar liefst 380 Nm. De motor heeft er altijd zin in, en aan de opgegeven 8,0 seconden naar 100 km/u twijfel je geen moment. De kracht wordt mooi over een breed toerenbereik verspreid, in 1ste schiet hij dan ook meteen van zijn plaats. Hij maakt zelfs niet zo’n onaangenaam geluid, het blijft een vierpitter, maar dan wel één zonder die vervelende dieselbrom. De zesbak schakelt heel precies, maar een stevige hand is nodig. Dat is typisch BMW en het vraagt wat gewenning.

Tijdens onze rit naar Normandië haalden we niet de 4,1 l/100km. Maar, en dat is een grote maar, we haalden wel 4,7  l/100km. Voor een 1.495 kg zware Duitser die in 8 seconden naar de 100 sprint is dat een zeer mooie waarde. Kleine, groene hatchbacks halen zo’n gemiddelde zelfs niet altijd.

Het groene label heeft dus amper effect op de prestaties van de 320d. De eco-banden zouden nog roet in het eten kunnen gooien, maar ook daar is niets op aan te merken. De goede rij-eigenschappen blijven, de 3 reeks is op vlak van sportiviteit ook in EfficientDynamics-Edition-trim de norm in het luxe D-segment. Het stuurgevoel en de stuurprecisie staan duidelijk op een hoger plan dan bij Mercedes en Audi. Qua comfort moet de BMW dan weer wel wat inleveren, maar eens op de snelweg, valt daar weinig van te merken. De 3 heeft het vooral moeilijker met snelheidsremmers en een slecht wegdek.

De 320d EDE begint bij  33.450 euro, dat is meer dan de A4 TDIe en de C 200CDI BlueEfficiency. Maar echt een eerlijke vergelijking is het niet aangezien de A4 en C-klasse over 136 pk beschikken. De EfficientDynamics is natuurlijk vooral voor de leasemarkt bedoeld en met 109 gram CO2 per kilometer doet hij het ongezien goed. De Audi stoot een respectabele 115 gram CO2/km uit en de Mercedes staat laatst in het rijtje met 130 gram CO2/km.

Mochten wij leasebudget genoeg krijgen van onze werkgever zouden we niet twijfelen. De BMW 320d Efficient Dynamics Edition is misschien wel dé leasetopper voor de autoliefhebbende leaserijder. In theorie wist de BMW ons al te overtuigen, in de praktijk deed hij dat des te meer.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Christophe Billiet
Dank aan BMW voor de testwagen

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 495 kg
Topsnelheid228 km/u
Prijs basismodel€ 33 450
0 tot 100 km/u8.00 sec
Gemiddeld testverbruik4.70L/100km
Min. kofferinhoud460 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen