Rijtest

Rijtest: Subaru Levorg 2.0 GT-S Premium facelift (2020)

Nu de Levorg met zijn vierwielaandrijving in de winter van zijn carrière rolt, achtte Subaru de tijd rijp voor een opfriskuur. Is hij daardoor beter gewapend om het Europese koperspubliek te charmeren? Autofans zocht het uit.

Veel vreemder in de bijt komen ze niet dan de Levorg. De spirituele opvolger van de Legacy Touring volhardt namelijk in de boosheid om zich niet naar Europees aankoopgedrag te vormen. Geen diesel (toegegeven: tegenwoordig minder van tel), geen voorwielaandrijving en geen kale basisversies. Net die koppigheid maakt 'm zo interessant. Dat is niet anders na de facelift.

Europa? Waar ligt dat?

Je zou namelijk denken dat Subaru de facelift gebruikte om de Levorg te voorzien van enkele tweaks die 'm populairder zouden maken in Europa. Maar dan ken je Subaru niet. Het Japanse merk geeft namelijk grif toe dat verkoop in Europa eigenlijk niet van belang is. Het is niet hier om volumes te draaien (dat doet het wel in Japan en Noord-Amerika), het is hier om die enkelingen op hun wenken te bedienen die de modus operandi van het bedrijf helemaal begrijpen.

Image
Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Die werkethiek vertaalt zich naar extreme betrouwbaarheid, vierwielaandrijving, veiligheid en ruime werkpaarden. Het lijken holle marketingwoorden, dat weten we ook. Al kennen we geen enkel ander merk dat zo weinig geeft om haar imago. Subaru doet haar eigen zin in een zee van automerken die in alle mogelijke bochten draaien om het publiek tevreden te stellen. Het resultaat van dat bochtendraaien kennen we uiteraard: een massa generische voorwielaangedreven crossovers met driecilinders die ons straatbeeld vervuilen.

Voor de enkelingen

Insert de Levorg. Een auto die de massa crossovers intern aan het schreeuwen brengt. Want wie koopt nog een stationwagen? Wie wilt er nu nog vierwielaandrijving? En wie wil een hogere basisprijs omdat veiligheid standaard is? Wel, Subaru vindt jaarlijks enkele honderden kopers in België. Daarvoor doen ze het. Die klanten zullen deze Levorg de beste machine ter wereld vinden.

Image
Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Helemaal ongelijk kunnen we ze niet geven. Want na de facelift ziet hij er nog net dat tikkeltje volwassener uit (weg is de luchtsleuf op de motorkap), de koffer is ruimer dan die van de Audi A4 Avant of BMW 3 Reeks Touring en de échte vierwielaandrijving geeft de Levorg een "ik geraak overal"-mentaliteit. Een werkpaard dus. Net waarvoor stationwagens ooit werden uitgevonden. Vertel dat maar eens aan de Mercedes CLA Shooting Brake.

2.0 all the way

De facelift schuift ook een nieuwe krachtbron naar voren. Want de 1.6-liter viercilinder boxermotor met turbo werd ingeruild voor een atmosferisch exemplaar van twee liter. Die benzinemotor zonder turbo zorgt voor een vrij lauwe 150 pk en 198 Nm koppel (je kan de Renault Captur krijgen met meer oomph in het vooronder). Waardoor de acceleratie niet om over naar huis te schrijven is. Je geraakt heus de snelweg op met de Levorg, maar hernemingen worden beter vooraf uitgestippeld dan op de wilden boef besloten.

Image
Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Niet dat we willen zeggen dat de Levorg daardoor een draak is om mee te rijden. Helemaal niet. Want de stationwagen is gezegend met een heerlijk dynamisch chassis - zonder knijterhard te zijn - en een voorspelbare vierwielaandrijving. In tegenstelling tot wat de massa denkt van Subaru's - racebakken met een blauwe lak en gouden velgen - is de Levorg vooral een comfortsloep. Met CVT-automaat, goede zichtbaarheid rondom en genoeg veiligheidssnufjes om je veilig op bestemming te brengen. Het zou - en excuseer ons - zo een Toyota kunnen zijn.

Slokop

Of toch niet, want terwijl Toyota zwaar inzet op zijn hybrideaandrijving om het verbruik in zijn modellen te temperen is Subaru niet meteen bezig om uit elke druppel benzine maximale efficiëntie te halen. Het testverbruik van 9,3 l/100 km en de CO2-uitstoot die richting de 200 g/km kruipt (WLTP: 196 gram) zijn daar het pijnlijke resultaat van. Met een Audi RS 4 Avant verbruiken we tegenwoordig niet meer... en die hyperstation heeft wel een bronstige V6 met 450 pk voorin liggen. Maar kijk, dat is onze verkeerde Europese bril die we op hebben. Want als je weet dat in andere werelddelen een litertje benzine amper 30 cent kost, dan maal je niet om dat hoge verbruik.

Image
Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

De prijs dan van deze eigenzinnige knaap? Vanaf 29.995 euro. Zowat 5.000 euro goedkoper dan een kale Audi A4 Avant, terwijl de Levorg tot aan de nok vol met uitrusting steekt. De hogere uitvoering, de GT-S Premium, voegt voor een meerprijs van 3.000 euro een lederen interieur en wat andere kleinigheden toe. Kortom, voor 32.995 euro heb je een extreem capabele, ruime en volledig uitgeruste stationwagen op de oprit staan. Geen concurrent doet het 'm na! Maar geen enkele andere concurrent is dan weer zo dorstig als deze Levorg...

Conclusie

Alle cijfers op papier spreken deze Levorg tegen. Toch vinden we het van lef getuigen dat Subaru de stationwagen in onze contreien aanbiedt. Simpelweg om die enkelingen op hun wenken te bedienen die de Subaru-filosofie begrijpen... en daar alle Europese consequenties voor willen dragen. Heb je echter geen metalen poster van de Subaru Impreza 22B STi in je living hangen, dan rijd je best met een wijde boog omheen deze Levorg.

Image
Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Specificaties

Vermogen150 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 545 kg
Topsnelheid195 km/u
Prijs testwagen€ 32 995
Prijs basismodel€ 29 995
0 tot 100 km/u11.70 sec
Gemiddeld testverbruik9.30L/100km
Max. kofferinhoud1 446 L
CO2-uitstoot196 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen