Uitlaat: Column

Column YW: Het treinnetwerk is dé mobiliteitsoplossing

Zoals Frank Focketyn ooit mooi wist te tieren in en sketch van In De Gloria: "Alles is vol!" Dikke kaka dus. Niet in de broek, wel op ons Belgisch wegennet. De oplossing? Die moeten we misschien wel eens gaan zoeken op het treinnetwerk. Letterlijk. Nee, berg die hooivork en fakkel gerust maar op, ik trek niet de kaart van het openbaar vervoer. Welke dan wel?

Ideeën kunnen romantisch zijn. Denk maar aan een kaarslichtdiner op een terras in een pittoresk dorp in Zuid-Frankrijk. Wat de gedachte er echter niet bij vertelt is dat de ober waarschijnlijk hopeloos arrogant is, muggen je levend villen en de vis wat zuur smaakt. Kortom; het is niet omdat een idee romantisch klinkt, dat het ook een goed idee is. Ultiem voorbeeld; de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Klinkt goed, werkt niet.

Een mobiliteitsidee dat in haar huidige hoedanigheid nooit zal kunnen werken trouwens, want het romantische openbaar-vervoer-idee is er eentje van elke tien minuten een trein naar eender welke locatie. Een concept dat werkt in steden zoals Parijs en Berlijn maar nooit uitgewerkt kan worden over de 30.000 vierkante kilometer van België. Toch is het treinnetwerk geen complete verspilling van belastinggelden, ruimte en natuur. Want de NMBS heeft onbewust - letterlijk - de weg geplaveid voor dé mobiliteitsoplossing in België; de autonome wagen.

We zitten in de autosector namelijk met een bijna onoplosbaar vraagstuk. Eentje die openlijk afvraagt hoe we nu de autonome wagen gaan implementeren in het huidige verkeer. Want al die file-assistenten klinken dan wel romantisch, in de realiteit kan geen enkele productiewagen met autonome tech aan boord meer dan 500 meter rijden in een stad zonder stevig de fout in te gaan... en dat gaat 'ie ook de eerste decennia niet kunnen. Niet de schuld van de technologie, wel de schuld van de onbetrouwbare variabelen (lees: voetgangers, fietsers, chauffeurs van een niet autonome wagen). Als we je vertellen dat de technologie in staat is om een stilstaande fietser te herkennen maar geen idee heeft wat nu de voor of achterkant is, dan weet je toch genoeg?

Image
column-yw-autonoom

Tijd om het treinnetwerk in de formule te gieten. Want aan de éne kant hebben we autonome wagens die perfect kunnen werken zolang ze enkel maar met elkaar moeten communiceren en kunnen opereren in strikt afgelijnde omgevingen, aan de andere kant hebben we een netwerk van 'wegen' waar variabelen tot het minimum zijn beperkt. Zo moeten treinen geen voorrang van rechts geven op een fietser, bijvoorbeeld. Voel je zelf de oplossing al komen? Wat als we alle spoorwegen in België ombouwen tot een snelwegnetwerk voor autonome wagens...

Beeld je dan ook in dat je met je auto zelf tot aan het station rijdt en daar de autonome technologie het over neemt, communiceert met de andere wagens op het netwerk, zich mooi invoegt aan 120 km/u en in konvooi mee tuft naar waar je moet, automatisch de afrit neemt bij het station dat het dichtst bij je bestemming ligt en daar op een lange afrijstrook je terug verplicht het stuur over te nemen. Klinkt romantisch toch?

De bezetting van het huidige treinnetwerk zou alvast van "sporadisch" naar "continu in gebruik" gaan. Autodeelbedrijven (genre: Cambio) kunnen autonome voertuigen voorzien voor de huidige pendelaars en het bestaande wegennet wordt Frank Focketyn-gewijs serieus ontlast. Iedereen wint in deze situatie. Alleen zullen overheid, NMBS en bewoners in de omgeving van een spoorweg/station er alles aan doen om hier een stokje voor te steken. Waardoor we met z'n allen stil blijven staan. Letterlijk en figuurlijk...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
7 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
13 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
18 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
27 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden