Marketing is de brandstof die de motor van de economie voedt en dat is niet anders voor de autosector. De evolutie in automotive-marketing is wel opzienbarend in vele opzichten. BMW is daarbij een speler die zichzelf heeft heruitgevonden met een uniek evenement.

Het is een (bijna) wetmatigheid dat je marketing nodig hebt om verkoop te genereren. Zelfs al ben je een gevestigde waarde, dan nog wil je top of mind blijven, zoals dat heet. Kijk maar naar Coca-Cola of Nivea, twee merken die al bekend en populair zijn, maar die toch indrukwekkende budgetten spenderen aan tv-spots of advertenties. Om op het moment van een aankoopintentie bovenaan de shortlist van de consument te staan, uiteraard.

Ook in de autosector wordt er veel marketinggeld gespendeerd door zowel grote als kleine merken. Een opmerkelijke uitzondering daarop is Tesla, waar ze nauwelijks aan marketing of klantenbinding doen en ze de producten voor zich laten spreken. Interessante benadering, maar niet duurzaam als je het ons vraagt. Vroeg of laat zal Tesla ook geld moeten steken in de onverbiddelijke marketingmachine. Of ze moeten genoegen nemen met minder volume en bijgevolg (opnieuw) een paar duizend mensen op straat zetten. Die laatste keuze kan je niet blijven maken natuurlijk. Dan koop je beter marktaandeel door je product te vermarkten via marketing-tools.

Je wil online zijn

In de autosector hebben we de laatste 10 jaar verschillende opmerkelijke evoluties gezien. We kunnen ze onmogelijk allemaal opsommen, maar het belangrijkste is misschien wel de duidelijke shift richting online marketing. We zien steeds minder advertenties op papier of affiches, je krijgt steeds meer reclameboodschappen van auto’s als je op je GSM zit te scrollen. Of je vindt de merken en modellen via een Autofans nieuws- of testbericht bijvoorbeeld.

Een ander aspect binnen de automotive marketing betreft het bouwen (of onderhouden) van je imago en ook de klantenbinding. Dat is misschien nog meer belangrijk als je een premium merk bent, want je wilt natuurlijk de klant een goede reden geven om meer te betalen voor jouw product, in plaats van voor een mainstream merk. Je wilt daarbij dat de klant zich speciaal voelt en je wil iets aanbieden wat anderen niet hebben. Kwestie van die exclusiviteit nog te onderlijnen.

Premières à volonté

BMW heeft een uniek concept bedacht waarbij klantenbinding, toekomstperspectief en exclusiviteit centraal staan. Onder de noemer ‘Reflected’ organiseert BMW Group Belux in de eigen hoofdzetel in Bornem een ongezien evenement voor 3.500 VIP-gasten, klanten en industry leaders. Autofans mocht erbij zijn en we konden vaststellen dat BMW met dit Reflected-event een unieke benadering heeft gevonden om zowel hun bestaande klanten te verwennen (en dus aan zich te binden) maar ook om potentieel nieuwe klanten te overtuigen dat BMW het merk is waar je je thuis voelt, dat de juiste waarden uitstraalt en dat samen met Mini en BMW Motorrad (motorfietsen) ook nog eens een heel brede waaier aan mogelijkheden biedt. Dat je in de marge ook nog eens lekker gepamperd wordt, dat is mooi meegenomen.

Tijdens een ruim 4u durende show word je ondergedompeld in de exclusieve BMW-belevingswereld waarbij je bovendien enkele opvallende premières te zien krijgt. Zo konden we maar liefst 4 premières in levende lijve bekijken, iets waar we als gewone autojournalist normaal nog niet aan toe zijn. Wel dus als BMW-klant voor 1 avond. Ook wij moesten helaas onze GSM afgeven en op straffe van uitsluiting voor het evenement volgend jaar, kunnen we ook verder niets meer vertellen over de premières die we mochten ontdekken.

Nadenken over de toekomst

Het lokale BMW management maakt ook van de gelegenheid gebruik om je mee te nemen in een moment van reflectie over de mobiliteitsmodi van de toekomst. Niet dat BMW hier het warm water uitvindt, maar het voelt wel goed dat je de bevestiging krijgt dat er grondig over de mobiliteit van de toekomst wordt nagedacht en dat je deel kan uitmaken van dat proces. En dat allemaal natuurlijk terwijl je tussendoor geniet van een zinnenprikkelend sterrenmenu, geflankeerd met de bijpassende exquise wijnen.

Kortom, de premium beleving kan niet beter en bovendien besef je als (potentiële) klant dat BMW het merk is dat met jou meedenkt. En daar betaal je natuurlijk graag premium-geld voor. Het Reflected event zal ongetwijfeld een sloot geld kosten, maar qua klantenbeleving en vooral klantenbinding is er geen betere formule. Slim bekeken dus, van BMW.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden