Terwijl de laatste schaamnootjes nog in de kom liggen en de dansvloer ei zo na leeg is, komt Mercedes het feestje van de verhoogde stationwagen binnen met de C-Klasse All Terrain. Het resultaat is... wonderbaarlijk (maar ook een flop).

Weet je nog, voor de SUV-gekte, toen verhoogde stationwagens helemaal de rage waren? Niet enkel bij Audi of Volvo, maar ook Skoda, Volkswagen en zelfs Alfa Romeo (!) hadden er eentje in het gamma staan. Heeft er iemand echter het lef om Mercedes te vertellen dat verhoogde stationwagens al bijna een decennium op hun retour zijn? Ik alvast niet. En daar heb ik een goede reden voor...

Ouder dan K3

Tot op de dag van vandaag blijf ik namelijk ongelooflijk fan van het concept. Meer nog, ik durf gerust stellen dat élke verhoogde stationwagen zijn job beter doet dan het SUV-alternatief. Hoewel de C-Klasse al langer bestaat dan K3, is het deze generatie toch de eerste keer dat Mercedes de noodzaak voelde om de C-Klasse te verhogen. Beter laat dan nooit, toch? Want een C-Klasse Break met hoogtevrees is - de G-Klasse even daargelaten - de beste SUV die het merk met de ster in elkaar schroeft.

Image
Mercedes C ALL Terrain

Heb je de laatste tijd nog eens rondgereden in het Belgische straatbeeld (en ik ga er vanuit dat je dat hebt gedaan), dan weet je dat onze wegen bezaait zijn met arbitrair vormgegeven verkeersdrempels, putten en hobbels. Deze C All Terrain? Die slikt ze allemaal met alle plezier van de wereld. Zoals een GLC zeg maar... zonder dat je met zo'n GLC rond moet rijden.

Wat is er mis met een GLC?

Nu hoor ik je denken: Wat is er dan mis met een Mercedes GLC? In essentie niets, maar wees je bewust dat deze C All Terrain met gelijke motor vlot minder verbruikt, sneller naar de honderd sprint, een hogere top heeft, een stuk minder weegt en minder CO2 de lucht in braakt! Technisch gezien doe je het milieu een plezier door voor deze C All Terrain te gaan. Daarenboven spreekt Mercedes - uiteraard - over toegenomen offroadprestaties en zijn ze ook lyrisch over het toegenomen comfort. Daarvan is geen woord gelogen.

Image
Mercedes C ALL Terrain

De C-Klasse All Terrain is zo'n auto waarmee je rondrijdt en denkt: veel beter dan dit hoeft het niet te worden. En die woorden komen van iemand die al pre-covid een EV op z'n oprit had staan! Waarom het dan toch een flop is? Dank daar de boekhouders van Mercedes maar voor. Zo komt hij er niet als plug-inhybride (of bij uitbreiding volstrekt elektrisch) én kost hij in de basis 59.411 euro (C 200 4MATIC Break All-Terrain), waardoor hij net geen 1.500 euro duurder is dan een gelijk gemotoriseerde GLC.

Het lijkt wel of Mercedes klanten per sé in een SUV wil hebben.

Noot van de schrijver: Mercedes betaalde (spijtig genoeg) niet voor de lofzang over deze C-Klasse All Terrain maar leende een exemplaar uit als aanloopwagen terwijl ik wachtte op mijn EQE (daarover later meer). De verliefdheid was instant, het gebroken hart te overwinnen. ____

Reacties

Ik volg Yves volledig. Ik ben ook fan van dit concept. Helaas is Mercedes niet de enige die geen fiscaal interessante versie aanbied. Zo heeft Volvo dit ook nooit gedaan en zijn deze modellen uit het gamma verdwenen...

door Maarten
2 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden