Uitlaat: Column

Opinie: De beste SUV van Mercedes... is een C-Klasse All Terrain

Terwijl de laatste schaamnootjes nog in de kom liggen en de dansvloer ei zo na leeg is, komt Mercedes het feestje van de verhoogde stationwagen binnen met de C-Klasse All Terrain. Het resultaat is... wonderbaarlijk (maar ook een flop).

Weet je nog, voor de SUV-gekte, toen verhoogde stationwagens helemaal de rage waren? Niet enkel bij Audi of Volvo, maar ook Skoda, Volkswagen en zelfs Alfa Romeo (!) hadden er eentje in het gamma staan. Heeft er iemand echter het lef om Mercedes te vertellen dat verhoogde stationwagens al bijna een decennium op hun retour zijn? Ik alvast niet. En daar heb ik een goede reden voor...

Ouder dan K3

Tot op de dag van vandaag blijf ik namelijk ongelooflijk fan van het concept. Meer nog, ik durf gerust stellen dat élke verhoogde stationwagen zijn job beter doet dan het SUV-alternatief. Hoewel de C-Klasse al langer bestaat dan K3, is het deze generatie toch de eerste keer dat Mercedes de noodzaak voelde om de C-Klasse te verhogen. Beter laat dan nooit, toch? Want een C-Klasse Break met hoogtevrees is - de G-Klasse even daargelaten - de beste SUV die het merk met de ster in elkaar schroeft.

Image
Mercedes C ALL Terrain

Heb je de laatste tijd nog eens rondgereden in het Belgische straatbeeld (en ik ga er vanuit dat je dat hebt gedaan), dan weet je dat onze wegen bezaait zijn met arbitrair vormgegeven verkeersdrempels, putten en hobbels. Deze C All Terrain? Die slikt ze allemaal met alle plezier van de wereld. Zoals een GLC zeg maar... zonder dat je met zo'n GLC rond moet rijden.

Wat is er mis met een GLC?

Nu hoor ik je denken: Wat is er dan mis met een Mercedes GLC? In essentie niets, maar wees je bewust dat deze C All Terrain met gelijke motor vlot minder verbruikt, sneller naar de honderd sprint, een hogere top heeft, een stuk minder weegt en minder CO2 de lucht in braakt! Technisch gezien doe je het milieu een plezier door voor deze C All Terrain te gaan. Daarenboven spreekt Mercedes - uiteraard - over toegenomen offroadprestaties en zijn ze ook lyrisch over het toegenomen comfort. Daarvan is geen woord gelogen.

Image
Mercedes C ALL Terrain

De C-Klasse All Terrain is zo'n auto waarmee je rondrijdt en denkt: veel beter dan dit hoeft het niet te worden. En die woorden komen van iemand die al pre-covid een EV op z'n oprit had staan! Waarom het dan toch een flop is? Dank daar de boekhouders van Mercedes maar voor. Zo komt hij er niet als plug-inhybride (of bij uitbreiding volstrekt elektrisch) én kost hij in de basis 59.411 euro (C 200 4MATIC Break All-Terrain), waardoor hij net geen 1.500 euro duurder is dan een gelijk gemotoriseerde GLC.

Het lijkt wel of Mercedes klanten per sé in een SUV wil hebben.

Noot van de schrijver: Mercedes betaalde (spijtig genoeg) niet voor de lofzang over deze C-Klasse All Terrain maar leende een exemplaar uit als aanloopwagen terwijl ik wachtte op mijn EQE (daarover later meer). De verliefdheid was instant, het gebroken hart te overwinnen. ____

Reacties

Ik volg Yves volledig. Ik ben ook fan van dit concept. Helaas is Mercedes niet de enige die geen fiscaal interessante versie aanbied. Zo heeft Volvo dit ook nooit gedaan en zijn deze modellen uit het gamma verdwenen...

door Maarten
22/07/2024, 22u42


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50