Uitlaat: Column

Opinie: Terwijl VS en China technologische revoluties lanceren, dwingt Europa ons in petieterige "K-cars"

De Europese auto-industrie heeft niet gefaald, de Europese auto-industrie is kapot gemaakt door... Europa zelf.

Wat zijn de meest invloedrijke automerken die ooit onze aardbol hebben bewoond? Zonder twijfel moet je dan denken aan Mercedes (die als eerste de "Motorwagen" patenteerde), aan Volvo (dat veiligheid centraal zette in de automobielindustrie) en Volkswagen (die als eerste een auto-consortium wist te bouwen bestaande uit meerdere merken). De kans is groot dat die merken de komende vijftig jaar nog maar een kleine voetnoot worden in de autogeschiedenis. Net zoals Facel, NSU en Saab dat zijn. Daar heb je niet de Chinese overmacht aan te danken, wel... Europa.

Niet alleen arrogantie ligt aan de basis

Het doet me pijn om te zeggen, maar de Europese auto-industrie is het noorden kwijt. Al even. En eerlijk: hoewel hun arrogantie - wij zijn beter dan de rest - voor een deel aan de basis ligt, moet je ook met een kritische blik naar de Europese Unie durven kijken. Onze comfortabele levensomstandigheden hebben ons namelijk blind gemaakt voor dé hamvraag: hoe blijven we relevant in een snel evoluerende wereld?

Image
BYD e6
Dit was amper 5 jaar geleden een BYD, kijk naar het merk nu...

Die vraag heeft de EU al decennialang niet meer beantwoord, want volgens de EU waren we zo relevant, dat de vraag niet gesteld hoefde te worden. Een president ten westen van ons (Trump) en twee presidenten ten oosten van ons (Putin en Xi Jinping) hebben die waarheid echter aan diggelen geslagen. Want Europa is anno 2026 op het wereldtoneel zo relevant als de groenten op je bord vol-au-vent: leuk voor erbij, maar niet het hoofdgerecht.

Hopeloze poging

Dat gebrek aan duidelijk leiderschap toont zich ook pijnlijk in de auto-industrie. Europese merken werden namelijk gegijzeld onder stevige Europese regelgeving en verloren daardoor hun technologische stok tussen de deur op het wereldtoneel. Want het zijn niet de Europese merken die autonome auto's en andere superieure technologieën op de markt brengen, wel de Chinese (en ook wat Amerikaanse) merken. Europese merken lijken nog maar in één ding goed: verwoede pogingen ondernemen om de snelste auto op de Nürburgring te bouwen. En zelfs die strijd zijn ze aan het verliezen.

Image
Xpeng vliegende auto
Terwijl Europa bezig is met betaalbare stadswagens te forceren, zijn ze in China bezig met dit

Oké, misschien ben ik wat streng, maar laat ons eerlijk zijn: terwijl Tesla en XPENG en masse autonome auto's en humanoïde robots aan het bouwen zijn (onder goedkeurend oog van de lokale overheden), dwingt Europa lokale autobouwers om auto's te maken volgens de nieuwe M1E-regels. Daaronder vallen auto's van maximaal 4,2 meter lang die volledig elektrisch zijn en in Europa worden gebouwd. Dat is geen technologische revolutie; dat is hopeloos pogen om mensen toegang te geven tot mobiliteit. Zoals dat niet zo lang geleden het geval was in India, Rusland en... China.

Over de auteur: Al bijna twee decennia leent Yves Wouters zijn pen en gezicht aan Autofans. Hij maakte de evolutie van 2.0 TDI naar volbloed EV mee vanaf de eerste rij en schreef deze omschrijving zelf in de derde persoon.

- De afbeelding bij dit artikel werd gegenereerd door (een Amerikaanse) AI

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

MG: "In 2026 willen we doorbreken op de fleetmarkt"

Het gaat MG voor de wind. Het Chinese automerk met Britse roots zag vorig jaar zijn verkoop in Europa met 30% stijgen en in België zelfs met 40%. Toch wist het merk nog niet door te breken op de zakelijke markt. Daar wil het in 2026 verandering in brengen.

avatar
door Yves Wouters
03/02/2026, 12u50

Opinie: Vergeet auto's, dit is Elon Musk écht van plan met zijn fabriek in Duitsland

En bij uitbreiding élke Gigafactory wereldwijd...

avatar
door Yves Wouters
19/01/2026, 16u39

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29