Uitlaat: Interview

Vrijdag Fandag: MG Xpower SV-R

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week hebben we ongeveer de zeldzaamste wagen in België voor jullie in petto. Een MG Xpower SV-R. Volgens eigenaar Maxime Sels samen te vatten in één woord: "bruut!"

Naam: Maxime Sels
Leeftijd: 23 jaar
Wagen: MG Xpower SV-R
Eigenaar sinds: november 2005
Vorige wagens: MG ZT-T

Het verhaal

Geschiedenis
Toen MG-Rover in het algemeen failliet ging hebben we deze SV-R die bij MG-Rover Belux stond voor de homologatie gekocht omdat het vooral een enorm zeldzaam model was/ is. Het eerste jaar heeft de wagen vooral in de showroom gestaan omdat we zelf de homologatie hebben moeten uitvoeren. Dit heeft ons serieus wat bloed, zweet en tranen gekost.

Image
MG Xpower SV-R

Wat zou je anders aanpakken?
De wagen is aangekocht bij MG Rover Belux, tijdens het faillissement van MG-Rover, dus we hebben hem zelf niet kunnen configureren.

Waar krijg je een glimlach van?
Het fantastische geluid, iedereen kijkt naar de wagen. Het rijplezier dat de SV-R je geeft.

Waar word je humeurig van?
De brandstofmeter zakt wel enorm snel naar beneden.

Kostenplaatje
Nieuw kostte de wagen € 137 500. Alle onderdelen zijn ook enorm zeldzaam. Je kan er nog wel vinden bij MG Sports & Racing in Engeland maar daar houdt het dan ook bij op.

Image
MG Xpower SV-R

Hamer & beitel
Bij de aankoop van de wagen hebben we een “trackday-uitlaat” bestelt. Dit is een optie die wat meer geluid uit de wagen haalt... Zo’n 107 dB aan geluid.

Waarom een MG Xpower SV-R?
De wagen is enorm exclusief (er zijn er maar zo’n 82 op heel de aardbol). Momenteel is het nog steeds de enige in België. Een SV-R bezorgt je enorm veel rijplezier en hoofden zullen draaien als je voorbij rijdt.

Blijver of afschrijver
De wagen staat momenteel te koop. Kostprijs is € 60.000. Wel particuliere verkoop.

Image
MG Xpower SV-R

Gegevens

Huidige kilometerstand: 35.577 km
Leeftijd wagen: MY 2005
Motor: 5.0 V8 Benzine
Overbrenging: Vijfbak manueel
Topsnelheid: 284 km/u
0 tot 100km/u: 4,9 sec
Vermogen: 385 pk
Koppel: 510 nm
Aandrijving: achterwiel
Gewicht: 1495 kg
Gemiddeld verbruik: 13,6l/100km (stad: 20,7l/100km)
Rijtaks: € 2.222,75
CO2-uitstoot: 324 g/km

Image
MG Xpower SV-R

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50