Denk je aan succesverhalen in het land der classic car events, dan kan je niet naast Manuel Stappaerts, de bezieler van Tour Amical en het daarbij horende [*Antwerp Classic Car Event*](http://acce.be/). Met de 15de editie van de Tour om de hoek is het tijd om een praatje te slaan met de rasechte Antwerpenaar.

Volg je Autofans al een tijdje, dan heb je zeker al gehoord van het Antwerp Classic Car Event. Een evenement voor oldtimers dat ondertussen is uitgegroeid tot één van de grootste in Europa. Straf, als je weet dat het eigenlijk een verlengstuk is van Tour Amical, een vriendschappelijke tour doorheen Europa uitgevonden door Antwerpse ondernemer Manuel - Manu - Stappaerts. Met editie 2018 om de hoek, leek het ons een goed moment om met de man op koffie te gaan (al was het eerder een lunch).

Laat ons beginnen bij het begin, van waar komt Tour Amical?
Manu - Wel, 15 jaar geleden besloot ik met enkele vrienden een roadtrip te maken richting het Zuiden van Spanje met onze klassieke wagens. 5 wagens, tien mannen. Want onze vrouwen wouden we hier niet mee belasten. Dat was de eerste editie, al duurde het nog eens 4 jaar (nvdr: tot 2005) voor editie nummer twee van start ging. Toen al met 8 auto's en dus 16 personen.

Mijlenver van het aantal deelnemers dit jaar...
Manu - Dat kan je wel zeggen. Maar liefst 250 teams nemen deel, goed dus voor 500 personen zonder dat we mecaniciens en mensen van de organisatie meetellen. Daarnaast hebben we ook nog de Antwerp Classic Tour, Antwerp Grand Tourismo Tour, de Mixed Tour voor mannen én vrouwen en de Tour Americal in 2018.

Heb je geen heimwee naar de oude tijden, zonder al die drukte?
Manu - We zitten nu wel aan de limiet, maar zolang het 'plezant' blijft om te doen zie ik geen probleem. Vroeger was natuurlijk anders. Al was het maar om een hotel te boeken. Nu we groter zijn krijgen we natuurlijk toegang tot uitzonderlijke evenementen. Zo kregen de deelnemers van 2016 bijvoorbeeld de kans om op het F1-circuit van Monza te rijden en overnachten we in de oude Fiat-fabriek in Italië.

Image
Antwerp-Classic-Car-Event

Besef je zelf hoe groot Tour Amical en Antwerp Classic Car Event aan het worden zijn?
Manu - Elk jaar iets meer en iets beter, daar ga ik van uit. Zo ook voor het Antwerp Classic Car Event (ACCE). Dat is natuurlijk gekomen uit het feit dat we voor de Tour Amical allemaal samen kwamen om de auto's op te laden. Ooit aan een klein café, nu in Brasschaat met een tweedaags feest voor de klassieker. Al is het ook fijn dat automerken willen meewerken aan het gebeuren. Zo zal Jaguar er haar I-pace laten zien en BMW haar i8 Roadster.

Waarom werkt het zo goed?
Manu - Het Antwerp Classic Car Event volgt dezelfde formule als de Tour Amical; het mag allemaal niet belachelijk duur zijn. Zo kunnen mensen twee dagen lang gratis komen kijken naar klassiekers, mag je gratis parkeren als je wagen gebouwd is voor 1990 en is het een mix van klassieke en moderne wagens. Met denk aan merken zoals Jaguar, Porsche, BMW, Lamborghini en Bentley die er hun nieuwste modellen komen etaleren.

We kijken er alvast naar uit!
Manu - Ik ook!

Meer info over ACCE 2018 te Brasschaat:
05/05 en 06/05: ACCE 2018
06/05 en 06/05: Antwerp Classic Tour
06/05: Antwerp Grand Tourismo Tour

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden