Autofans stond oog in oog met Olivier François, de Franse CEO van DS Automobiles. Hij werd pas vorig jaar aangesteld, maar dat neemt niet weg dat hij nu al zijn stempel drukt op het luxemerk van Stellantis. Al zal dat pas echt fysiek zichtbaar zijn later dit jaar met de komst van een nieuw model.

Eerst even een korte dienstmededeling: het feit dat we de DS-baas konden interviewen heeft alles te maken met de onthulling in Parijs van een nieuwe DS-Collectie, namelijk de collectie Antoine de Saint Exupéry. Klinkt posh, en dat is het ook.

Wat je er vooral van moet weten? De ‘Collection Antoine de Saint Exupéry’ is een dure benaming voor een speciale serie die van toepassing wordt op de DS 3, DS 4 en DS 7. De reeks, die uiteraard geïnspireerd is naar de Franse piloot, schrijver (Le Petit Prince zegt je misschien wel iets) en wetenschapper Antoine de Saint Exupéry, pakt uit met een high-end uitrusting, de obligate maar zeer geslaagde exclusieve buitenkleur ‘Vol de Nuit’ en een bijpassend Nappa-leder interieur in dezelfde tint. Met de bijhorende geur van echt leder, hebben we gemerkt, en dat is in tijden van vegan-plastic-leder alweer een hele tijd geleden. Op de deurdorpels van elke DS Antoine de Saint Exupéry, staat een citaat van de schrijver gegraveerd.

Koop een ster

De opgetrommelde DS designbaas en productverantwoordelijke slaagden erin om met de Franse slag uitvoerig, lyrisch en begeesterend uit te wijden over de nieuwe Collection van DS, maar veel meer dan een uitzonderlijke sfeer die hint naar de begeesterende avonturen van Antoine de Saint Exupéry, valt er eigenlijk niet mee te delen. Daarvoor verwijzen we beter naar de configurator van DS Automobiles want de speciale reeks wordt vanaf 1 juni beschikbaar. Er snel bij zijn is wel de boodschap, want om de spirit van Antoine de avonturier/reiziger te eren, krijgen de eerste 80 Europese klanten… een ster. Tenminste, een certificaat dat je eigenaar bent van een echte ster in het heelal. Exclusiever dan dit wordt het echt niet.

Nieuw EV vlaggenschip met +700 km autonomie

Veel interessanter dan de ontmoeting met de Collection Antoine de Saint Exupéry, vonden we onze babbel met de grote baas van DS, Olivier François. We konden hem kort enkele vragen stellen.

Bent u tevreden met de commerciële prestaties van het merk dat 10 jaar geleden werd gelanceerd?

Olivier François (OF): “Ik lig eigenlijk niet zo heel erg wakker van de verkoopcijfers. Begrijp me niet verkeerd, we hebben een minimum aan volume nodig om zichtbaar te blijven, maar ik ben meer gefocust op marge en klantentevredenheid. Die twee hangen aan elkaar vast, want we hebben een tevreden cliënteel nodig om onze premium-prijzen te verantwoorden. Die klantenbeleving gaat trouwens heel breed, van het aankoopproces, de aflevering tot de naverkoopservice en ervaringen.”

Is er eigenlijk wel een plaats voor een luxemerk als DS in de grote portefeuille van Stellantis?

OF: “Absoluut. Denk er maar eens over na, waar ligt de basis van luxe en verfijning? In de autowereld gaat het dan vooral over Duitse merken en sommige exotische Italianen. Kijk je breder naar haute couture, design, luxe-artikelen, dan kom je automatisch uit bij de Franse cultuur. Dus ja, er is plaats voor een premium Frans automerk in de sfeer van Louis Vuitton, Dior of Laurent-Perrier. Die plaats is DS op het lijf geschreven.”

Allemaal goed en wel, maar is DS vandaag wel premium genoeg?

OF: “Dat is een goede vraag en we moeten daar verder aan werken. Het eerste resultaat zal je later dit jaar te zien krijgen. We lanceren dan een nieuw topmodel in het D-segment dat een elektrische aandrijving krijgt en meer dan 700 km autonomie zal hebben. We gaan dat model gebruiken om onze nieuwe designtaal te lanceren die heel erg belangrijk wordt voor de herkenbaarheid en het imago van DS. Neen, het wordt geen revolutie, maar het wordt wel een zichtbaar vernieuwende evolutie die een stempel zal drukken op DS Automobiles. We moeten wat gedurfder zijn in onze designtaal, een beetje weg van de anonimiteit waar de DS9 (het model dat door de nieuwkomer zal vervangen worden, nvdr) vandaag mee te kampen heeft. Afspraak dus later dit jaar, dan mag je me die vraag nog eens stellen.”

Reacties

Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua systemen en gebruiksvriendelijkheid een drama! Tip, nooit kopen. (En Oliver mag me bellen als hij toelichting wenst)

door Raymond
4 maanden geleden


Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb 2 BMW's gehad (zozo tevreden) en 2 Mercedes'en (ok) De DS loopt wat achter qua infotainment systeem maar ja, het is wennen. Android Auto is traag, te traag. Maar dat lossen ze wel op. Verder echter heb ik de stilste auto die ik ooit gehad heb - ongelooflijk goed geïsoleerd, zeer goed zitcomfort en een super soepele motor die meer geeft dan zijn 130 pk doet vermoeden. Is ze "premium" Neen, maar wat betekent dit überhaupt? Ik ben er tevreden mee - tot nader order.

door Jan Verbanck
4 maanden geleden


Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar maal bij de dealer gestaan, prima service en de moeite die ze namen mag je gerust als premium omschrijven! Ze hebben het probleem naar volle tevredenheid opgelost en daarna hebben we er probleemloos mee gereden tot hij +4 jaar was. Intussen ingeruild voor een Ds 4 E-Tense. Mooie wagen, zeer geruisloos, perfect compromis ophanging tussen comfort en dynamisch gedrag, fantastisch HUD, hoge veiligheid (b.v. Night Vision), mooie opties zoals Focal-hifi. Uiteraard ook niet foutloos (welke auto wel??) gebruiksvriendelijkheid is wennen, elektrische range zou iets hoger mogen zijn als de haalbare 45 km, ruimteaanbod achter is gewoontjes. Tip: zeer zeker kopen!

door Johan De Bruycker
4 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden