Autofans.be: We ontmoeten jou bij de voorstelling van de nieuwe Lynk & Co 08. Wat voor een wagen is dat?
Nicolas López Appelgren: “De Lynk & Co 08 is een grote SUV, een plug-in hybride met 200 km elektrisch rijbereik. Waarom nu nog plug-in, zou je denken? Wel, vijf jaar terug leek de sprint naar volledig elektrisch onafwendbaar, maar de realiteit trapt op de rem. Verschillende merken hebben hun agenda al bijgesteld. Wij blijven geloven in elektrificatie, alleen duurt de rit langer dan gedacht. Daarom staat de Lynk & Co 08 bewust als plug-in hybride in de etalage: veel elektrisch rijden, zonder laadstress. Een zuiver elektrische 08 komt er niet — dit model is vanaf de tekentafel als PHEV ontwikkeld.”
AF.be: De plug-in hybride 08 komt er samen met de elektrische 02 en een facelift voor jullie bestaande model, de 01. Komen er nog modellen bij?
Appelgren: “In principe zou het kunnen, we hebben immers potentieel dankzij de steun van de Geelygroep. Groter dan de 08 zie ik op korte termijn echter niet gaan. Onder de 02 wél: ons publiek is relatief jong, dus een compacte, aantrekkelijke instapper voor jonge bestuurders ligt voor de hand. Maar voorlopig is er nog niets concreet.”
AF.be: Die modellen worden via een klassiek retailconcept verkocht. Is dit het einde van abonnementen en clubs?
Appelgren: “We hebben inderdaad een paar clubs gesloten. Toen we in 2021 Europa binnenstapten — nog vóór mijn tijd — kozen we bewust voor een opvallende entree: één model, twee kleuren, één uitvoering en een maandabonnement. Dat werd vlot opgepikt door de media en zorgde razendsnel voor naamsbekendheid. Maar de Europese automarkt werkt anders. In België komt het merendeel van de inschrijvingen uit de B2B, bedrijfswagens zijn het zwaargewicht, en dat beeld zie je in veel landen terug. Mensen maken niet vaak gebruik van abonnementen. Daarom houden we het abonnement, maar om als merk te groeien moeten we extra verkoopkanalen openen.”

AF.be: Hoe gaan die verkoopkanalen eruitzien?
Appelgren: We leunen op de Volvo-dealers, maar we worden geen Lynk & Co-hoekje tussen de Volvo’s: het worden aparte showrooms met een eigen gezicht. Een stevig netwerk is cruciaal voor een landelijke dekking, service en onderdelen. Dankzij Volvo’s logistiek geven we klanten vertrouwen én efficiëntie. Onderdelen? Die lopen volledig via het Volvosysteem.”
Appelgren: “We blijven dus resoluut onze eigen koers varen. Veel garages zien er vandaag hetzelfde uit, ik omschrijf het een beetje als een “ziekenhuislook”: klinisch, glanzende vloeren, witte muren, spotjes. Wij niet. Onze nieuwe showroom in Brussel mixt autodealer met clubgevoel. Ja, het is een showroom — er moeten auto’s verkocht worden — maar de inrichting leunt sterk op onze clubs: zwart plafond, grijze wanden, veel textuur en materialen. Daardoor voelt het niet als een klassieke dealer, maar ook niet zo extreem als een club. We zitten er ergens tussenin, met gedurfde kleuren: een blauwe receptie, een knalgele of rode sofa… net iets anders dan je verwacht.”
AF: Jullie blijven dus op een bepaalde manier innoveren?
Appelgren: “Onze missie blijft helder: meeschrijven aan de mobiliteit van morgen en de autosector wakker schudden. Met de 08 leggen we de lat hoger op technologie en design. Waar we vroeger vooral het model achter de auto opschudden — abonnement en autodelen — doen we dat nu evenzeer met de auto zelf.”
AF.be: Een andere waarde van jullie, die van het delen, blijft wel een belangrijk gegeven?
Appelgren: “Zonder twijfel: delen is de hefboom voor het mobiliteitsvraagstuk. Met minder wagens kan je immers net dezelfde mobiliteit leveren. In Europa spendeert een auto zo’n 95% van z’n leven op een parkeerplaats. Dat is kapitaal dat stilstaat en elke dag afschrijft.”
“Nochtans is er veel potentieel. Zo’n 2.000 Europeanen delen hun auto actief, minstens twee keer per maand. Het idee slaat aan, maar de markt staat nog aan in de kinderschoenen. De grootste hefboom zien we in de B2B. Stel: je hebt 100 verkopers. In plaats van 100 wagens volstaan er 30 à 40 in een interne deelvloot met digitale sleutels. Geen extra fleetbeheer nodig: je boekt via je smartphone en je bent weg.”
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen