Uitlaat: Varia

Vrijdag Fandag: Honda Integra Type R

De komende weken geven we wederom het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Vandaag geven we de plaats aan wat heerlijke Japanse power in de vorm van de Integra Type R. Een klassieker van Honda die iedereen doet verbazen en tot de dag van vandaag een stevige reputatie heeft.

Naam: Lionel
Leeftijd: 25 jaar
Wagen: Honda Integra Type R '98
Eigenaar sinds: 2010
Vorige wagens: Honda Civic Hatchback '96

Het verhaal

Geschiedenis
Mijn eerste ontmoeting met de Honda Integra Type R vond plaats bij een autoverdeler van Volkswagen. De wagen stond op de parking en behoorde toe aan een man die, net als ik, de showroom kwam bezichtigen. Eén blik… en als jonge tiener dacht ik meteen: 'Die wagen heb ik ooit in mijn bezit'.

Als eerste wagen werd er desondanks gekozen voor een Honda Civic 1400 van het bouwjaar '96. Deze wagen paste perfect binnen het budget van een student en maakte, net zoals de Integra, deel uit van het Japanse automerk Honda. Waar leeftijdsgenoten een voorliefde hadden voor Duitse automerken, ging mijn voorkeur steeds uit naar Japanse wagens. Deze tegenstelling leidde steeds tot stevige en amusante discussies onder vrienden.

Image
vf-honda-integra-r_03

De Honda Civic 1400 was een zeer goede en betrouwbare wagen, maar na enkele jaren werd het tijd voor iets nieuws. De budgetten werden groter en de gelegenheid bood zich aan voor een snellere en ruigere wagen. De Honda Integra stond nog steeds bovenaan het verlanglijstje. In 2009 ging de zoektocht van start. Deze verliep zeer moeilijk, doordat de online verkoopwebsites vooral gekenmerkt werden door Integra's die klaar waren voor de sloop of het vooropgestelde budget te boven gingen. Met heel veel geduld en de nodige opmerkzaamheid was het één jaar later zo ver. Een jong koppel zette hun Integra te koop, nadat ze een diesel aangekocht hadden. Eén testrit en ik was meteen verkocht!

De wagen is van Franse origine en heeft al vele voorgaande eigenaars gekend. Bij de verkoop heb ik een map ontvangen met alle mogelijke facturen van onderhouden die gebeurd zijn bij deze wagen. Hieruit bleek dat de wagen steeds goed verzorgd werd en dit heeft de doorslag gegeven om de wagen te kopen, ondanks de hoge kilometerstand.

Image
Vrijdag-Fandag-Honda-Integra-R

Wat zou je anders aanpakken?
Misschien zou ik nog meer tijd nemen om op zoek te gaan naar een Honda Integra in een perfecte staat en met een lagere kilometerstand. Daarnaast zou ik het onderstel vernieuwen, maar dan spreken we uiteraard over andere budgetten.

Waar krijg je een glimlach van?
Om op een zonnige dag een ritje te kunnen maken met deze unieke wagen, een hoogtoerige motor met een waanzinnige baanligging. Gewoon kilometers rijden en genieten van een ritje in onze Vlaamse Ardennen. Ook de goedkeurende blikken of opgestoken duimen van anderen wanneer de wagen voorbij rijdt geeft een goed gevoel.

Waar word je humeurig van?
De wagen kampt met een lek waarvan de oorzaak niet gevonden kan worden. Het lek duikt sporadisch op en is dus niet altijd aanwezig. Ik ben reeds bij verscheidene garages langs geweest, maar niemand vindt de oorzaak. Gelukkig heeft dit lek geen invloed op de prestaties van de wagen. Daarnaast is het gekende roestprobleem, bij oude wagens van Honda, een doorn in het oog. Maar dit probleem heb ik reeds grondig laten aanpakken wanneer de wagen volledig herspoten werd.

Image
vf-honda-integra-r_01

Kostenplaatje
De aankoop en kosten aan de carrosserie bedragen in het totaal 12.000 euro. Er werd 3.000 euro uitgegeven aan aftermarket spullen, zoals: Comptech Airbox, gegroefde remschijven, enzovoort… .

Alle originele onderdelen zijn duur bij een officiële dealer van Honda. Gelukkig hebben we in België een goede Honda-afbraak, waar je steeds terecht kan voor tweedehands stukken.

Hamer & beitel
Volgende elementen heb ik aangepast aan de wagen:
- Gegroefde remschijven
- Comptech Airbox
- Instelbare schokdempers (hoogte en hardheid)
- Complete uitlaatlijn
- Hankook RS 2 banden
- OEM JDM 16” velgen
- Restauratie van carrosserie

Waarom een Honda Integra Type R?
In mijn ogen is het één van de laatste sportieve wagens die Honda ontwikkeld heeft. De wagen is standaard uitgerust met een LSD (sperdifferentieel) en Recaro-stoelen. De hoogtoerige motor zonder turbo is bovendien niet te onderschatten!

Image
VF-Honda-Integra-R_01

Blijver of afschrijver
Deze wagen zal waarschijnlijk in mijn bezit blijven. Maar zeg nooit nooit…

Gegevens

Huidige kilometerstand: 208.000 km
Leeftijd wagen: Bouwjaar 1998
Motor: B18C 6 1800cc
Overbrenging: vijfbak manueel
Topsnelheid: +/- 250 km/u
0 tot 100km/u: 5 à 6 seconden
Vermogen: 202 pk (fabriek: 190)
Koppel: 178 Nm
Aandrijving: voorwielaandrijving (met LSD)
Gewicht: +/- 1.100 kg
Gemiddeld verbruik: 8,5 l/100km
Rijtaks: 309,28 euro
CO2-uitstoot: 210 g/km

Image
VF-Honda-Integra-R_01

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50