De komende weken geven we wederom het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Vandaag geven we de plaats aan wat heerlijke Japanse power in de vorm van de Integra Type R. Een klassieker van Honda die iedereen doet verbazen en tot de dag van vandaag een stevige reputatie heeft.

Naam: Lionel
Leeftijd: 25 jaar
Wagen: Honda Integra Type R '98
Eigenaar sinds: 2010
Vorige wagens: Honda Civic Hatchback '96

Het verhaal

Geschiedenis
Mijn eerste ontmoeting met de Honda Integra Type R vond plaats bij een autoverdeler van Volkswagen. De wagen stond op de parking en behoorde toe aan een man die, net als ik, de showroom kwam bezichtigen. Eén blik… en als jonge tiener dacht ik meteen: 'Die wagen heb ik ooit in mijn bezit'.

Als eerste wagen werd er desondanks gekozen voor een Honda Civic 1400 van het bouwjaar '96. Deze wagen paste perfect binnen het budget van een student en maakte, net zoals de Integra, deel uit van het Japanse automerk Honda. Waar leeftijdsgenoten een voorliefde hadden voor Duitse automerken, ging mijn voorkeur steeds uit naar Japanse wagens. Deze tegenstelling leidde steeds tot stevige en amusante discussies onder vrienden.

Image
vf-honda-integra-r_03

De Honda Civic 1400 was een zeer goede en betrouwbare wagen, maar na enkele jaren werd het tijd voor iets nieuws. De budgetten werden groter en de gelegenheid bood zich aan voor een snellere en ruigere wagen. De Honda Integra stond nog steeds bovenaan het verlanglijstje. In 2009 ging de zoektocht van start. Deze verliep zeer moeilijk, doordat de online verkoopwebsites vooral gekenmerkt werden door Integra's die klaar waren voor de sloop of het vooropgestelde budget te boven gingen. Met heel veel geduld en de nodige opmerkzaamheid was het één jaar later zo ver. Een jong koppel zette hun Integra te koop, nadat ze een diesel aangekocht hadden. Eén testrit en ik was meteen verkocht!

De wagen is van Franse origine en heeft al vele voorgaande eigenaars gekend. Bij de verkoop heb ik een map ontvangen met alle mogelijke facturen van onderhouden die gebeurd zijn bij deze wagen. Hieruit bleek dat de wagen steeds goed verzorgd werd en dit heeft de doorslag gegeven om de wagen te kopen, ondanks de hoge kilometerstand.

Image
Vrijdag-Fandag-Honda-Integra-R

Wat zou je anders aanpakken?
Misschien zou ik nog meer tijd nemen om op zoek te gaan naar een Honda Integra in een perfecte staat en met een lagere kilometerstand. Daarnaast zou ik het onderstel vernieuwen, maar dan spreken we uiteraard over andere budgetten.

Waar krijg je een glimlach van?
Om op een zonnige dag een ritje te kunnen maken met deze unieke wagen, een hoogtoerige motor met een waanzinnige baanligging. Gewoon kilometers rijden en genieten van een ritje in onze Vlaamse Ardennen. Ook de goedkeurende blikken of opgestoken duimen van anderen wanneer de wagen voorbij rijdt geeft een goed gevoel.

Waar word je humeurig van?
De wagen kampt met een lek waarvan de oorzaak niet gevonden kan worden. Het lek duikt sporadisch op en is dus niet altijd aanwezig. Ik ben reeds bij verscheidene garages langs geweest, maar niemand vindt de oorzaak. Gelukkig heeft dit lek geen invloed op de prestaties van de wagen. Daarnaast is het gekende roestprobleem, bij oude wagens van Honda, een doorn in het oog. Maar dit probleem heb ik reeds grondig laten aanpakken wanneer de wagen volledig herspoten werd.

Image
vf-honda-integra-r_01

Kostenplaatje
De aankoop en kosten aan de carrosserie bedragen in het totaal 12.000 euro. Er werd 3.000 euro uitgegeven aan aftermarket spullen, zoals: Comptech Airbox, gegroefde remschijven, enzovoort… .

Alle originele onderdelen zijn duur bij een officiële dealer van Honda. Gelukkig hebben we in België een goede Honda-afbraak, waar je steeds terecht kan voor tweedehands stukken.

Hamer & beitel
Volgende elementen heb ik aangepast aan de wagen:
- Gegroefde remschijven
- Comptech Airbox
- Instelbare schokdempers (hoogte en hardheid)
- Complete uitlaatlijn
- Hankook RS 2 banden
- OEM JDM 16” velgen
- Restauratie van carrosserie

Waarom een Honda Integra Type R?
In mijn ogen is het één van de laatste sportieve wagens die Honda ontwikkeld heeft. De wagen is standaard uitgerust met een LSD (sperdifferentieel) en Recaro-stoelen. De hoogtoerige motor zonder turbo is bovendien niet te onderschatten!

Image
VF-Honda-Integra-R_01

Blijver of afschrijver
Deze wagen zal waarschijnlijk in mijn bezit blijven. Maar zeg nooit nooit…

Gegevens

Huidige kilometerstand: 208.000 km
Leeftijd wagen: Bouwjaar 1998
Motor: B18C 6 1800cc
Overbrenging: vijfbak manueel
Topsnelheid: +/- 250 km/u
0 tot 100km/u: 5 à 6 seconden
Vermogen: 202 pk (fabriek: 190)
Koppel: 178 Nm
Aandrijving: voorwielaandrijving (met LSD)
Gewicht: +/- 1.100 kg
Gemiddeld verbruik: 8,5 l/100km
Rijtaks: 309,28 euro
CO2-uitstoot: 210 g/km

Image
VF-Honda-Integra-R_01

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden