Een band die je heel het jaar door kan gebruiken, van de zonnigste tot de meest besneeuwde dagen, zonder dat hij toegevingen moet doen op rijdynamiek. Dat denkt Michelin te hebben gemaakt met de CrossClimate. Marketinggebrabbel, of zitten we hier met een revelatie? Het Franse bandenmerk stuurde ons op pad met hun nieuwste creatie.

Oké, laten we even eerlijk zijn; je kan de CrossClimate heel het jaar door gebruiken, dus eigenlijk is het een All Seasonband. Toch mogen we van Michelin die term er niet op plakken. Want zo'n All Season is altijd een concessie tussen een zomer- en winterband. De CrossClimate zou echter het beste van een zomerband verzoenen met het beste van een winterband. Meer nog, het is de eerste zomerband die ook in heel Europa mag gebruikt worden als winterband. Niet onze woorden, wel die van de Technischer Überwachungsverein, beter bekend als de TÜV, zowat de referentie op veiligheidsvlak.

Wees niet die 5 procent

Maar terug naar de band. Michelin zwoer namelijk dat ze nooit een All Seasonband gingen maken. Uit onderzoek bleek echter dat in heel Europa 65 procent van de chauffeurs heel het jaar door rijden met hun zomerband. De hoofdredenen daarvoor waren de last van het wisselen en de extra kostprijs van twee setjes banden hebben (klinkt herkenbaar?). Iets erger is een groep van 5 procent die in de zomer met hun winterbanden blijven rijden. Veelal omdat de banden het einde van hun leven bereiken en de chauffeurs dan maar besluiten ze helemaal op te rijden. Levensgevaarlijk natuurlijk, want de remafstand wordt dramatisch langer.

Image
 bandentest-michelin-crossclimate

Uit hetzelfde onderzoek bleek echter dat de perceptie van All Seasonbanden eerder negatief is. Omdat ze een compromis zijn, en chauffeurs willen gewoon het beste van beide werelden. 6 miljoen testkilometers en het nodige R&D later komt Michelin op de proppen met deze CrossClimate. Met de prestaties van een zomerband in de zomer en het gripniveau van een winterband in de winter, zonder compromis.

De goede kant van saaiheid

De zomerband waarmee je ook in de winter kan rijden; Dat is een baseline waar je als merk natuurlijk mee kan uitpakken, maar voldoet de realiteit aan de verwachtingen? Om daar een antwoord op te kunnen formuleren gaf Michelin ons de beschikking over een Peugeot 308 uitgerust met de CrossClimate-band en een roadmap die ons op avontuur stuurde in de buurt van het Franse Gex. Een rit die begon in een stedelijke omgeving met de zon op de droge baan en ons voerde over de sneeuwachtige en verraderlijk schaduwkant van de plaatselijke bergen.

Image
 bandentest-michelin-crossclimate

Een ietwat saaie rit eigenlijk, en laat dat net het grootste compliment zijn voor deze band. Want er was nergens een hint drama te vinden, zowel niet op de snellere scherpe droge bochten als op de sneeuwvlaktes. Met een All Seasonband hadden we alvast iets meer op onze tellen moeten letten. Het gripverlies op sneeuwvlaktes was progressief en voelden we van mijlenver aankomen. Op droge wegen (met een temperatuur van zo'n 6 graden) was er zo goed als geen gripverlies te vinden. Zolang je niet compleet het varken ging uithangen natuurlijk.

Alles voor de wetenschap

Nu, omdat een rit op de baan veel met 'gevoel' heeft te maken, voorzag Michelin ons ook nog van drie ietwat meer wetenschappelijke tests in een gecontroleerde omgeving; een remtest, een griptest op een rotonde en een hellingtest op een sneeuwvlakte. Drie tests die we tweemaal uitvoerden met een Volkswagen Golf. De eerste keer met All Seasonbanden van concurrent Goodyear, daarna met de nieuwe CrossClimate van Michelin.

Bij de remtest (op het droge) viel er het minste verschil op te tekenen. Met de CrossClimate beschik je over een ietwat kortere remweg tegenover de All Season, maar met een performante zomerband sta je toch nog een stukje sneller stil. Anderzijds is elke gewonnen centimeter een belangrijke centimeter als je in een gevaarlijke situatie terecht komt natuurlijk.

Image
 bandentest-michelin-crossclimate

De griptest op de (natte) rotonde was een stuk indrukwekkender. Vanaf zo'n 34 km/u gooide de banden van Goodyear de handdoek in de ring en werd je getrakteerd op plots overstuur (uitbreken van de achterkant). Klinkt leuk voor een Autofan, maar niet voor 90 procent van de bevolking. Met de band van Michelin kon je bochtjes draaien tot zo'n 38 km/u zonder probleem. Ging je daarover, dan ontstond er een lichte vorm van onderstuur (wegschuiven van de voorkant) dat snel gecorrigeerd werd door de ESP of je zelf kon fnuiken door zachtjes van het gaspedaal te gaan. Rondjes draaien op een natte rotonde voor de wetenschap, het is eens wat anders...

Over de beklimming op de sneeuwvlakte kunnen we kort zijn. Zowel de All Season als de CrossClimate loodsten ons zonder problemen naar boven. Bij die laatste ging het echter een stuk gemakkelijker en moest je minder secuur omgaan met het gaspedaal. Wat wijst op de beschikking over meer grip.

't Zit hem in de prijs

Dat een potent setje zomerbanden en een kwalitatieve set winterbanden aardig wat duiten kosten, dat moeten we jullie natuurlijk niet vertellen. Met de CrossClimate sla je dan ook twee vliegen in één klap. Al is er een 'maar', want hoewel de band op enkele specifieke punten zowat dezelfde prestaties kan optekenen, zijn de andere banden toch meesters in hun vak. Ga je dus elk weekend het circuit op of rij je elke dag in sneeuwcondities, dan opteer je nog steeds best voor de daarvoor bedoelde banden. Voor ongeveer alle andere gevallen is deze CrossClimate een ideale reisgezel. Een gezel die het A-label krijgt voor 'wet braking' en een C-label voor 'rolweerstand'.

Image
 bandentest-michelin-crossclimate

Daarnaast belooft Michelin dat de duurzaamheid op een gelijke hoogte ligt van hun Energy Saver ecoband en dat de prijs tussen die van een zomer- en winterband balanceert. Op een exacte prijs is het wachten tot mei wanneer hij beschikbaar wordt bij de verdelers. Velgen met een 18-duims maat en hoger kan je spijtig genoeg nog niet uitrusten met de band. Al werkt het Franse merk er momenteel aan.

Conclusie

Met de CrossClimate zet Michelin de All Seasonband 2.0 neer, ook al gebruiken ze die term liever niet. Een zomerband die zonder toegevingen ook kan overtuigen in de sneeuw. Het succes ervan zal echter afhangen van de prijs en de duurzaamheid. Twee zaken die we niet mee in ons oordeel kunnen verrekenen. Wat we wel meenemen is het prettige rijgevoel van de band, het zo goed als ontbreken van rolgeluid en de veilige prestaties in gevaarlijke omstandigheden. Benieuwd hoe de concurrentie hierop gaat reageren...

Image
bandentest-michelin-crossclimate

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden