Uitlaat: Varia

Column YW: De Rodius is een geslachtsziekte waar ik best mee kan leven

SsangYong, het klinkt nog steeds als een geslachtsziekte die je kan oplopen op Temptation Island door in de douche te kruipen met Marvin. Een geslachtsziekte die stilaan aanslaat. Dringend tijd dus om op onderzoek te gaan. Door op skireis te vertrekken met een Rodius bijvoorbeeld. Twee keer raden hoe groot de teleurstelling was bij terugkomst...

Een bekentenis: Nog nooit in mijn leven ben ik op skilatten een besneeuwde berg afgegaan. Het is een sport die me - net zoals eenwielerpolo en onderwaterhockey - eigenlijk niets zegt. De dwaze pakjes met bretellen, onhandige skibotten en gesleur met latten stralen evenveel sexappeal uit als een rollator met daaraan een door urine doorweekte bagagetas. Edoch werd ik door mijn zwanger vrouwlief en vrienden (ja, ik heb ze) verbannen tot een week richting skigebied.

Wat dat heeft te maken met een Zuid-Koreaans automerk?

Wel, één van de geneugten van de autojournalistiek is de beschikbaarheid van een automobiel voor zo'n ondernemingen. Wees niet te jaloers, want dit is een mager overblijfsel van de tijden dat cocaïne werd gesnoven op de ontblote buik van een vrouw van plezier tijdens persreizen op een privéjacht. Oké, misschien iets overdreven, want drugs was er meestal niet bij...

Image
 column-rodius

Maar ik wijk af. Terug naar die skireis. Zes personen, het nodige lattengerief, een rits koffers en op de terugweg plaats voor gesmokkelde alcohol, dat waren de stouwvereisten voor de reiswagen van dienst. Een takenpakket dat de SsangYong Rodius met dakkoffer zonder problemen aan moet kunnen. Inderdaad, ik ging vrijwillig met een Rodius op reis. De Rodius is in autolievende middens namelijk de lachpaal met daarop bruine smurrie gesmeerd. Getuige de proestbui bij Toyota toen ik een Prius ging ophalen en terloops vertelde dat ik ook nog een Rodius die dag moest ophalen. Juist ja, zelfs het merk achter de Prius lacht met de Rodius.

En zij verkopen de Prius...

Toch kan ik niet anders dan besluiten dat na zo'n 2.000 kilometer er geen slecht woord te vertellen valt over de Zuid-Koreaanse bus. Oké, een Mercedes V-Klasse is duizend keer beter afgewerkt, de motor rammelt bij het afzetten van het contact en toegegeven, bij snelheden boven de 160 km/u zwalp je ongewild als een dronken Rus over de baan. Echter kon er steeds één argument niet uit mijn hoofd. Want raad eens wat zo'n Rodius met stoel- & stuurverwarming, achteruitkijkcamera, getinte ramen en plaats voor de hele delegatie van de Village People moet kosten? 45 à 50-duizend euro? Yeah right! Denk eerder 30.490 euro.

Image
 column-rodius

Inderdaad, voor de prijs van een vijfdeurs Polo met metaalkleur kan je een sloep van jewelste op de kop tikken. Of beter nog; een op hetzelfde niveau afgewerkte Mercedes Citan kost even veel én kan je zonder problemen parkeren in de koffer van de Rodius. Nee, eigenlijk heb ik geen slecht woord te zeggen over de 'lachpaal bij uitstek' in autoland. Vanwaar die teleurstelling dan in de intro? Wel, skiën mag van me in de top 10 meest dwaze tijdsbestedingen geplaatst worden. Naast 'velgen reinigen met een tandenborstel' en 'eieren sorteren op kleur in de koelkast'.

Als het geen pedalen heeft, nee dank u.

Image
 column-rodius

Nvdr: SsangYong verplichtte redacteur Yves niet om positief te schrijven in ruil voor de wagen. Die ruildeal werd beklonken via enkele liters rum. Het is dus op compleet vrijwillige basis dat Yves zich out als Rodius-lover. Over een nakend ontslag is nog niet gesproken... ___________

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50