Uitlaat: Varia

Dunlop nam ons mee naar de 24 uur van de Nürburgring (2016)

Helemaal achterin een met 5.000 banden volgeladen vrachtwagen voor de 24 uur van de Nürburgring voorzag Dunlop het voorbije weekend een plaatsje voor ons. Een plaats die we maar al te graag innemen, want naar het Rock Werchter van de autoracerij trekken, daar zeggen we geen nee tegen!

Aan mensen met enige vorm van tijdsbesef moet je '24 uur' niet meer uitleggen en eigenlijk behoeft de Nürburgring Nordschleife ook geen introductie bij autofans. Voeg beide samen en je bekomt het Rock Werchter van de autoracerij. Want de ADAC Zurich 24-Hour Race Nurburgring Nordschleife - wat een naam eigenlijk - is een tweedaags festijn voor iedereen die benzine door z'n aderen heeft lopen.

Al zijn we nog voorzichtig als we het over twee dagen hebben. Een groot deel van de bezoekers trekt namelijk al het begin van de week de bossen rondom de ring in om er tot de maandag daarop te blijven. Tentenkampen met volledige fauteuils en koelkasten aangesloten op een dieselgenerator zijn daarbij geen uitzondering. Het resultaat is een soort van festivalcampinggevoel. Maar dan met veel Duits bier, even foute Duitse muziek en een overaanbod aan kampvuren om je te verwarmen. Sfeer quoi?

Rubber fetisj

Echt veel tijd om die sfeer op te snuiven hebben de 20-tal bandenfitters en 12 ingenieurs van Dunlop ter plaatse niet. Ze zijn te plaatse op de 24 uur met maar één doel; een 40-tal teams op tijd voorzien van banden. Want denk maar niet dat de raceteams hun banden allemaal al gestockeerd hebben in de garage. Bij een bandenwissel worden de kaalgereden banden op velg richting de in de paddock opgesteld 'Dunlop-fabriek' gerold om er nieuw rubber op de velg te laten steken.

Image
 dunlop-24-hours-2016

Daarvoor heeft de bandenfabrikant maar liefste 5.000 banden mee. Niet dat die allemaal opgesoupeerd worden, maar tijdens de 24 uur van de groene hel staat er geen limiet op het aantal gebruikte banden bij de teams. Als je dan nog weet dat er drie soorten zijn (slick, wet en een slick met kleine afvoergootjes) en teams verschillende breedtes gebruiken, dan klinkt die 5.000 niet onrealistisch. Al is het een worst-case-scenario aantal. In realiteit zal ongeveer de helft gebruik worden. Dat zijn ruwweg 64 banden die er door worden gereden op 24 uur door elk team.

320d > M3

Waarmee het belang van de band nogmaals wordt aangetoond. Want die moeten in tip top conditie blijven om de kracht van de racewagens richting de grond te krijgen. Een stelling waarin Xavier Fraipont heilig van overtuigd is. Jarenlang was hij het hoofd van ontwikkeling voor straatbanden bij Dunlop, tegenwoordig is het de man achter de race-afdeling van het merk. Of anders gezegd; een man die beide werelden - en daarbij horende eisen - door en door kent.

Image
 dunlop-24-hours-2016

Zo gaf hij een interessant voorbeeld. Voor de lol plaatste Dunlop een BMW 320d tegenover een BMW M3. Met één kleine catch, want de zelfontbrander stond op slicks, terwijl de M3 straatrubber gebruikte. Het resultaat? De 320d was sneller op circuit dan de M3. Of hoe pk's maar iets waard zijn zolang je ze neergezet krijgt.

Waar gaan we naartoe?

En nu we Fraipont toch aan de haak hadden geslagen was het een uitgelezen moment om te praten over de toekomst van de band. Want hoewel ingenieuzer in elkaar gestoken dan de laptop/ tablet waar je dit op leest, voor het gewone volk is er sinds de radiaalband halverwege vorige eeuw weinig nieuws te merken in bandenland. En geef ze eens ongelijk, want alle banden zien er - buiten andere inkepingen - gewoonweg hetzelfde uit. Al is dat natuurlijk verre van het geval.

Image
 dunlop-24-hours-2016

Toch staat er een grote technische verandering op til. Nee, banden gaat niet vierkant worden, Fraipont ziet de 'tire to X'-communicatie als de volgende revolutie in bandenland. In principe komt het neer op een band die kan communiceren met de wagen. Van de druk, over de warmte tot hoeveel profiel er nog op staat. Tests met zo'n systeem gaven al bloot dat de remafstand maar liefst 1,5 meter korter kan als de ABS zich optimaal kan afstellen door de gegevens van de band.

Waardoor er binnenkort niet enkel nog sneller geknald kan worden tijdens de 24 uur van de Nürburgring, maar straatauto's weer een stukje veiliger worden. Met dank aan de bandenfabrikanten.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
7 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
13 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
18 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
27 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden