Uitlaat: Varia

Autofans ging op sneeuwstage met Subaru (2019)

Welke constructeur is wereldwijd twee keer zo groot als Volvo maar amper vertegenwoordigd in eigen land? Subaru, het Japanse merk dat meer in zijn mars heeft dan rallyauto’s. Dat wilden ze graag bewijzen in het noorden van Finland.

Plaveien ze tegenwoordig de straten met Porsche- en Kia-dealers, dan moet je in ons land al flink je best doen om op een Subaru-showroom te stoten. Wie daar nog het minst van al wakker van ligt, is Subaru zelf: cru gezegd hebben de Japanners de Europese markt niet nodig. De vraag in Noord-Amerika en Japan is in realiteit groot genoeg.

Pooljagen

Subaru doet dus volledig zijn goesting op de Belgische markt, met SUV’s en crossovers als de XV, Forester en Outback, en met sportieve modellen als de BRZ. Een uiteenlopend modelgamma, dat de Japanners met “safe, fun & tough” een gemeenschappelijke noemer willen meegeven. Dat mochten wij aan den lijve komen ontdekken in het Finse Kittilä, een dikke 100 kilometer boven de poolcirkel.

Image
Subaru winterstage 2019

Het bataljon Subaru’s dat ons bij -14 graden staat op te wachten, blaakt alvast van zelfvertrouwen: geen spijkerbanden zoals in het hoge noorden gebruikelijk is, maar gewoon winterrubber – zij het met een andere compound dan de winterbanden die we hier bij de lokale bandenboer kopen. Voor de rest zorgt Subaru’s symmetrical all-wheel drive, de permanente vierwielaandrijving, voor probleemloze trekkracht en grip.

Spelen met gewicht

De vierwielaandrijving is maar een van de elementen die Subaru onmisbaar acht voor rijplezier op sneeuw. De boxermotor is het andere wezenlijke onderdeel – sinds kort alleen nog als benzine – en de continu variabele transmissie – de beruchte “koffiemolen” – de derde. Drie elementen die op elk model aanwezig zijn die de Japanners voor ons hebben klaargezet op het Finse ijs: de Impreza, XV, Forester en Outback. De Levorg bleef thuis. En de BRZ? Dat is voor straks.

Image
Subaru winterstage 2019

Eerst krijgen we een handling-parcours voor de wielen geschoven, een uitdagende waaier aan brede en toeknijpende bochten. Prima om de lastwissels van de auto en het breken van grip aan de tand te voelen, en het verschil in wielbasis aan den lijve te ondervinden. Waar de Impreza kort en wendbaar aanvoelt, is het bij de langere Outback bijvoorbeeld wachten tot je de massa in de bocht voelt verplaatsen. Nog opvallend: het samenspel tussen boxermotor en CVT, dat graag toeren maakt en waardoor je dus brutaler met het gaspedaal moet omspringen.

Boswachter

Bij de volgende proef blijft de Impreza aan de kant wegens te beperkte bodemvrijheid. We trekken immers de bossen en bevroren moerassen in, en ploeteren door de diepe sneeuw met de Forester, XV en Outback. Subaru tekende een kort en technisch uitdagend circuit uit, dat het technische kunnen van de X-Mode moet demonstreren. Die rijmodus past de respons van het gaspedaal aan, betrekt de remmen meer bij het spel en schakelt de vierwielaandrijving een tandje hoger.

Image
Subaru winterstage 2019

In de Finse bossen is het niet de stevige Forester die daarbij als woudloper uit de bus komt, maar de lichte en wendbare XV. Zijn kont schuift en glijdt door de diepe sporen, maar hij komt op geen enkel moment in de problemen. De kunst is om traag te rijden en je tijd te nemen, maar wel om in beweging te blijven. En net daar graven we ons met de Forester in de diepe sneeuw in. Verdorie.

glijpret

Over naar de BRZ dan maar, die met zijn manuele handbak en achterwielaandrijving eigenlijk een anomalie in het Subaru-gamma vormt. Maar dat maakt hem er niet minder leuk op: dat stelden we twee jaar geleden al vast bij de quasi identieke Toyota GT86. Ook vandaag blijft de Toyobaru een geweldig speelse coupé die voorspelbaar reageert en eenvoudig naar je hand te zetten is. Toegegeven: op het ijs gaat het makkelijker dan op asfalt, maar dat illustreert wel hoe toegankelijk de BRZ is. Een kleine stuuromslag, eventueel een snelle clutch kick en dan sturen op het gas: heerlijk.

Image
Subaru winterstage 2019

Op dag twee, voor we weer huiswaarts gaan, gaat het nog kilometers lang via bevroren en besneeuwde Finse wegen het Finse hinterland in. Daar bewijst vooral de Impreza dat hij veel in zijn mars heeft: feilloze trekkracht en grip op simpele winterbanden, onvermoeibaar geploeter door diepe sneeuw, en een boxermotor met CVT die meer tot zijn recht komt bij de ontspannen rijstijl die nodig is op bevroren ondergrond.

Besluit

Subaru’s blijven nog steeds eigenzinnige auto’s, met een eigenwijs Japans interieurontwerp, een motoraanbod dat niet afgestemd is op de Europese consument en een beperkt dealernet. De Japanners verwachten niet dat je daar voorbij kijkt. Maar wie dat wel doet, krijgt een royaal uitgeruste auto in de plaats, die veilig is, een eeuwigheid meegaat en efficiënt rijdt. En dat is precies wat Subaru met deze speeltijd in de sneeuw wilde aantonen.

Image
Subaru winterstage 2019

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
7 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
13 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
18 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
27 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden