Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Joram Van Acker het over de E39 M5.

Wie me kent, weet dat iets zoals een BMW M-auto niet snel de vloer van mijn huurgarage zal betreden. Dat ligt er dan niet zozeer aan dat de gemiddelde X6 M gewoonweg niet binnen de muren van de garage in kwestie past, maar ook dat het imago van zo’n Duitse premiumraket maar moeilijk te rijmen valt met mijn onverklaarbare liefde voor alles wat tegendraads is in de autowereld. Zelfs een BMW-zonder-M is er daardoor bij mij nog niet in gekomen, al is er wel één model waarvoor ik met alle plezier mijn vooroordelen aan de kant zou schuiven. Dat is de 5 Reeks van de E39-generatie; naar mijn mening met gemak één van de knapste Bimmers ooit.

Sportief én elegant

Die auto geldt meteen ook als enige moment in de recente geschiedenis waarop ik de autozoekertjes afschuimde op zoek naar een BMW M-model — alleen maar om na een paar minuten natuurlijk mijn staart in te trekken wegens een te klein budget. De E39 5 Reeks stamt namelijk nog uit een tijdwerk waarin sportiviteit gerust kon samengaan met elegantie, en niet noodzakelijk gepaard moest gaan met teugen agressiviteit. Zo valt een bescheiden samengestelde M5 van eind de jaren ’90 maar amper te onderscheiden van gelijk welke variant met een dieseltje in het vooronder, tot je zijn 5.0-liter V8-motor de sporen geeft en er gelijk welk modern geschut mee achterlaat aan het — uiteraard verantwoord gekozen — stoplicht. Daar schuilt, volgens mij althans, het genot: dat de kenners weten met wat voor speciaals je rondrijdt, maar het in de ogen van de leek gewoon een ‘mooie auto’ is.

Image
BMW E39 M5 1998

Die motor vormt voor mij dan wel het enige nadeel van de M5, want de E39-generatie was de eerste waarin de krachtpatser een V8-blok in het vooronder kreeg. Noem me gerust ouderwets — je zou niet de eerste zijn — maar bij een BMW past voor mij toch het beste de soundtrack van een zes-in-lijn. Daarnaast was dit ook de eerste M5 die gewoon zij aan zij met de reguliere 5 Reeks van de band rolde, wat eveneens een beetje afbreuk doet aan zijn unieke kantje. De kans is dus groter dat ik ‘gewoon’ voor een 535i zou gaan, of zelfs genoegen zou nemen met een doordeweekse 520i aangezien zelfs de kleinere blokken bij BMW vroeger zes cilinders kregen. Of misschien zeg ik dat gewoon maar om mezelf te troosten na het zien van de prijzen voor de E39 M5…

Reacties

De E39 M5 is voor mij het enige juiste antwoord! V8 roffel, prachtige subtiele looks, donkerblauw kleurtje, comfortabel rijgedrag, nog een handbak,… Heerlijke som van de onderdelen die gewoonweg ‘klopt’ voor mij!

door Techno Patat
2 years ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden