Uitlaat: Varia

Special: Een bezoek aan Renault Technocentre

Renault nodigde ons onlangs uit in Parijs voor een bezoek aan hun Technocentre. We kregen een zicht in het  hart van het merk. In dit centrum worden namelijk alle auto's vanaf nul ontwikkeld. Renault toonde ons ook in première voor het modeljaar 2011 de zeer complete Série Limitée BOSE van de Scénic. De Série Limitée BOSE blinkt uit door zijn bijzonder rijke standaarduitrusting, waaronder een krachtig audiosysteem van BOSE, lichtmetalen 17-inchwielen en halflederen bekleding. Als kers op de taart werden we ook nog getrakteerd op een concert van de jazzsensatie Melody Gardot.

Het eerste deel van onze trip begon in het Technocentre van Renault nabij Versailles. We werden rondgeleid door het design centrum van het merk en we kregen een presentatie waarin ons werd getoond hoe een model ontstaat. We kregen een inzicht in het verloop van tekeningen, tot 3D animaties naar schaalmodellen en uiteindelijk conceptcars. "Om niets aan het toeval over te laten kopen ze zelfs modellen van hun concurrenten om na te gaan wat deze aanbieden", werd ons verteld. Het designcentrum en het hele gebouw zijn ook meer dan de moeite waard om een bezoekje te brengen. Overal zijn er zaken aangebracht om de mooie geschiedenis van het merk te accentueren en de bezoeker te tonen in welke richting Renault in de toekomst verder wil evolueren.

Image
Renault Design

Nadat we een idee hadden van wat er allemaal gebeurd voor een auto in de showrooms verschijnt konden we kennismaken met de nieuwe Série Limitée BOSE van de Scénic. Deze auto ontstond uit een nauwe samenwerking tussen Renault en Bose. Kenmerken van Série Limitée BOSE van de Scénic zijn een krachtig audiosysteem van BOSE, lichtmetalen 17-inchwielen en halflederen bekleding. De auto ziet er stoer uit en het geluid van de stereo is van erg hoge kwaliteit. We konden zien hoe het geluid werd afgesteld in een akoestische ruimte om er voor te zorgen dat het lijkt alsof het geluid van alle richtingen op je af komt. Je krijgt al deze veranderingen voor slechts 600 euro, wat toch een zeer interessante aanbieding is naar onze mening.

Image
Renault Scénic Bose edition

Na ons uitgebreid bezoek aan het Technocentre trokken we richting Parijs voor de officiële voorstelling van de hele Série Limitée BOSE in het Palais de Chaillot. Dit is een paleis dat zich aan de voet van de Eiffeltoren nestelt. Het is dan ook moeilijk om je een mooier decor voorstellen om een auto voor te stellen. Als kers op de taart kregen we in dit prachtig gebouw een privé concert genaamd Live Orchestra met een paar honderdtal genodigden. Melody Gardot verzorgde de erg leuke jazzklanken en de verlichte Eiffeltoren zorgde voor het decor. Al bij al een dag die we niet snel zullen vergeten. Het erg luxueuze hotel waar we de nacht konden doorbrengen zal daar ook niet in het minst toe hebben bijgedragen.

Image
Renault Live Orchestra

Het was voor ons als autojournalisten een leerrijke ervaring om eens te zien wat er allemaal vooraf gaat aan de lancering van een nieuwe wagen. Het is altijd makkelijk om achteraf commentaar te geven op een product, maar na het zien van al het werk dat in de ontwikkeling wordt gestoken zullen we in de toekomst misschien toch wat gematigder zijn bij het afbreken van bepaalde zaken. Wat niet wilt zeggen dat opbouwende kritiek niet noodzakelijk is voor een autoconstructeur. Tot slot willen we Renault nog bedanken voor de geweldige ontvangst in Parijs,het was een onvergetelijke ervaring.

Image

Tekst en foto's: Cristof Van Laer

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50