De BMW 2 Reeks is herboren in een nieuwe vorm, met een nieuw gezicht en een nieuw chassis. Gelukkig voor de puristen is het gewoonlijke recept met de motor voorin en de aandrijving achteraan er nog steeds. Maar voor hoe lang?
We staan aan de vooravond van één van de grootste keerpunten in de geschiedenis van de auto: dat van de elektrificatie. BMW was één van de eersten die in de strijd sprong met de i3, en recenter lijkt München aan een spreekwoordelijke tweede golf begonnen te zijn met de recente iX3, iX en i4. Maar wat dan met het beroemde Freude am Fahren?
Door en voor liefhebbers
Nu de 1 Reeks voorwielaandrijving krijgt en de 2 Reeks Gran Coupé in diens voetsporen treedt, maakt de liefhebber van traditionele Beierse pretmachines zich zorgen. Hetzelfde geldt voor het ontwerp, dat van heldere en precieze lijnen overgaat in een zekere gekte die eerder lijkt te willen choqueren dan behagen.
De nieuwe 2 Reeks is dan weer een troost voor de fans van het Duitse merk. Kijk eens aan: geen enorme grille, klassieke proporties met een lange motorkap en een ver naar achteren geplaatste cabine. De vormen zijn ook vierkanter en de enkele koplampen zijn verfrissend klein — knipogen naar de BMW 2002, aldus de ontwerpers. Deze nieuwe 2 Coupé is er dus niet om te choqueren, maar eerder om ons te strelen. Zo lijkt München onze kreten gehoord te hebben, al zijn we bang dat het hier simpelweg om een mooi afscheidscadeau gaat…
4 gedeeld door 2
De nieuwe BMW 2 Reeks Coupé behoudt echter nog steeds het originele BMW-recept, dat zijn basis ontleent aan de 3 en 4 Reeks. Dit is namelijk een compacte coupé met een in lengterichting geplaatste motor voorin die zijn vermogen richting de achteras stuurt. Jawel, in tegenstelling tot de 1 Reeks kon de typische BMW-coupé niet afzien van achterwielaandrijving. Hij houdt de eer van het merk dus hoog!
Deze "kleine” coupé is echter niet zo klein meer. Hij meet namelijk 105 mm langer en 64 mm breder dan zijn voorganger en ook de wielbasis is met 51 mm toegenomen. Deze groei komt dan weer de binnenruimte ten goede, waardoor de vier inzittenden nu wel comfortabeler kunnen zitten.
Kennen wij elkaar?
Binnenin lijken de ontwikkelingsteams alle elementen te hebben geplukt uit de rekken van de 3 en 4 Reeks. Het dashboard is zeer vergelijkbaar, met hetzelfde 12,3-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem en het 10,25-inch bestuurdersdisplay — indien je die optie hebt aangevinkt. Standaard zijn ze respectievelijk 8,8 en 5,1 inch groot. Alleen de deurpanelen lijken een ander ontwerp te hebben gekregen. Die krijgen optioneel een design met 3D-effect, verlicht in de traditionele M-kleuren.
Zoals in de goede oude tijd
Volgens BMW is de nieuwe 2 Reeks een sportcoupé gemaakt voor de echte liefhebber. Verwacht in dit geval geen elektrische motor of zelfs maar een plug-inhybride aandrijflijn onder de motorkap. Nee, de enige moderne ontwikkeling is de milde hybridisering die over het hele gamma is verspreid. Die doet echter geen afbreuk aan het plezier want München stopt nog steeds zijn voortreffelijke 3.0-liter zes-in-lijn onder de motorkap van de M240i. Met 374 pk en 500 Nm koppel naar de vier wielen brengt dat blok de coupé in 4,3 seconden naar 100 km/u.
Die zescilinder is voorbehouden voor de passionele koper; aan de rationele kant zijn er twee 2,0-liter viercilinders met turbo. De ene rijdt op benzine (220i) en biedt 184 pk en 300 Nm koppel, terwijl de andere liefst diesel drinkt (220d) en 190 pk en 400 Nm koppel levert. Net als bij de 4 Reeks is er nergens in het gamma een handgeschakelde versnellingsbak te vinden. Die zou echter wel moeten verschijnen op de volgende M2. Hoop doet leven…
Bedankt, BMW!
Hoewel onze testrit met de M240i xDrive over Beierse wegen kort was, was hij niet minder intens dan verwacht. Zodra je de startknop indrukt, zet de zescilindermotor de toon. Dat gezegd zijnde neemt comfort de overhand aan hogere snelheden. Kortom, net als in de 4 Reeks.
Zodra het asfalt zich in bochten wringt en, nog belangrijker, de juiste rijmodus is geselecteerd, onthult de BMW zich in al zijn glorie. Zeker, de besturing zou iets communicatiever kunnen en het gewicht van 1.600 kilo laat zich af en toe voelen, maar het ontbreekt deze 2 Reeks als M240i zeker niet aan pit of persoonlijkheid. Ondanks zijn vierwielaandrijving lijkt de prioriteit te liggen bij plezier in plaats van grip. Het is nog steeds ver verwijderd van de klassieke BMW waarmee je moet worstelen om netjes uit de bocht te komen, maar de 2 Reeks kan ook wel een potje met zijn achterpartij spelen.
13.000 euro korting
Al dit rijplezier is helaas niet voor iedereen weggelegd, want ook in de prijslijst wijzigt BMW zijn gebruikelijke recept niet. De krachtige M240i met zijn zescilindermotor staat aan de top van het gamma voor 57.250 euro, terwijl de 220i en 220d betaalbaarder zijn — relatief gezien — aan respectievelijk 40.050 en 41.500 euro. Een flinke boterham, zoals ze zeggen, maar we moeten er wel bij vermelden dat de nieuwe 240i bijna 13.000 euro goedkoper is dan zijn grote broer, de 440i.
Conclusie
Met de nieuwe 2 Reeks wil BMW geen revolutie ontketenen in de autowereld, en daar is eigenlijk niets mis mee. De compacte, sportieve coupé streelt de puristen met een sublieme zes-in-lijn en een dynamisch onderstel, maar toont tegelijkertijd meer maturiteit en comfort dan voorheen. Wat een prachtig afscheidscadeau...
Specificaties
Vermogen | 374 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | vierwiel |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs basismodel | € 57 250 |
0 tot 100 km/u | 4.30 sec |
Min. kofferinhoud | 390 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen