Rijtest: Kia Rio (2017)

Praktischer, iets ruimer en braaf. Dat zijn de woorden die je op de nieuwe Kia Rio wil plakken. Zijn dat ook termen die de koper in dit segment kunnen overtuigen?

Het is niet makkelijk om een nieuwe kleine te presenteren in een segment waar de Renault Clio en Volkswagen Polo de plak zwaaien. Het blijft een felbevochten segment waarin allerlei merken hun model aan de man proberen te brengen, ook al is het maar om de grotere modellen te kunnen aanprijzen. Kia stelde begin dit jaar de vierde generatie Rio voor, al moet je - vooral achteraan - twee keer kijken om de verschillen met de vorige te zien.

Nochtans is de hele auto vernieuwd. Hij wordt praktischer en probeert meer de vrouwelijke klanten aan te spreken, die hem als extra gezinsauto zouden kunnen overwegen. Dat zorgt er echter voor dat de Rio als een grijze muis in het straatbeeld wordt gezet. Geen funky personaliseringsmogelijkheden, geen zwevende daklijn. Daarvoor in de plaats krijg je binnenruimte met hopen en een Tiger Nose grille.

Want de designers zijn vertrokken van het design van de binnenruimte om de rest van de auto te schalen. Hij groeit dus vooral vanbinnen, waardoor hij tegen het hogere C-segment begint te schuren. Vier inzittenden hebben ruim de plek om zich te nestelen en ook 325 liter bagage kan worden meegenomen. Die inzittenden zullen merken dat Kia voor het interieur toch wel op de centen gelet heeft, want hoewel er best wat aandacht aan afwerking is besteed, lijken hier en daar de goedkopere plastics toch de aandacht te trekken in het interieur. Het helpt ook niet dat het interieur volledig zwart wordt uitgevoerd, met eveneens zwarte accenten.

Het rijden zelf is dan weer wel een levendige ervaring. Kia plant de 1.0 T-GDi met 100 of 120 pk. Wij reden de 100 pk-versie, die zich alvast van zijn beste kant kon laten zien op onze Belgische wegen, nadat we hem eerder al op locatie aan de tand hadden gevoeld. Hij kwijt zich zelfs zo goed van zijn taak dat je je kan gaan afvragen waarvoor die 120 pk wel nodig zouden zijn.

Kia heeft het niet alleen van de motor, ook het chassis draagt bij aan de rijbeleving. Zo won het aan stijfheid en werd het een pak lichter tegenover de vorige generatie. Dingen die je niet aan de buitenzijde ziet, maar die wel het verschil maken als je gaat autorijden. Of je schoonmoeder dat nodig heeft is de vraag, een feit is dat je volmondig ja kan antwoorden als je vrouw vraagt of jij de kinderen met de Rio van sportclub wil halen, zeker niet als er wat bochten in de reisroute zitten.

Je betaalt voor de goedkoopste Rio 14.290 euro. Dan heb je een atmosferische 1.2 met 84 pk. Wil je de kleinere turbogeblazen variant, dan kost dat direct 18.290 euro. Wil je van die goedkope plastic-look af, dan betaal je daar nog wat extra voor bij om naar het volgende uitrustingsniveau te gaan. En dan is een grotere Kia Cee'd niet meer veraf.

conclusie

Met de Rio hebben ze bij Kia een leuke stadsauto die recht heeft op zijn plaats in dit segment. Laat je echter niet leiden door emotie als je voor deze wagen gaat kijken, want dan zal de liefde snel bekoeld zijn. Wil je echter een verstandshuwelijk en kijk je verder dan zijn looks, dan kan hij wel eens lang in je leven blijven.

Specificaties

Motor

1.0 T-GDi, driecilinder turbo

Vermogen

100pk

Koppel

172 Nm

Overbrenging

manuele 5-bak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 055 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs testwagen

€ 21 450.00

Prijs basismodel

€ 14 390.00

0 tot 100 km/u

10.70 sec

Min. kofferinhoud

325 L

Max. kofferinhoud

980 L

CO2-uitstoot

94 g/km

BIV

€ 72.00

Rijtaks

€ 112.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
johan 21:38
afbeelding van johan

ik heb 10 jaar geleden een kia rio gekocht voor 12.500 euro.
een 1.5crdi.er staan nu 240.000km op en nog steeds rijd die zoals het moet.
helaas met de LEZ zal ik me een andere wagen moeten aankopen tegen 2020.
heb dan ook een testrit gedaan met de nieuwe kia rio en het is een dikke njet geworden
als ik hetzelfde power wil als mijn crdi moet ik richting 19.000euro.
en een drie cylinder moet ik niet.met een drie cylinder maal je koffie en moet niet in een auto.
de duur van een drie cylinder is een heel stuk minder dan een vier cylinder.
en aangezien kia dat niet heeft in een degelijke prijsklasse hebben ze dat wel bij hyundai terwijl het eigenlijk zijn broertje is van dezelfde fabrikant en betaalbaar.
dus mensen laat jullie niet foppen met een drie cylinder en ga voor een vier cylinder.
toch als je zeker wil zijn van wat power en levensduur.

Mathieu 12:51
afbeelding van Mathieu

Allé Johan, je bent blijkbaar een echte kenner.
Van waar haal je die informatie (dat 3 cilinders minder lang meegaan) als ik vragen mag? En kom niet af met "je moet maar lezen", of "van het internet". Graag cijfers, artikels, ...
Heb ik me wel niet net een 3-cilinder gekocht zeker? Ford Focus 1.5 ecoboost met 150pk. Man, ding rijdt lekker en deze kan zeer schakellui gereden worden voor een benzine. Rijdt beter dan mijn vorige wagen, 1.8 TdCi getunded van 115 naar 150pk. (was wel van 2007)

Je moet een wagen kopen ifv waarvoor je hem nodig hebt. Mensen die 30 000km's per jaar en meer rijden kopen inderdaad beter een wagen met hun km's in hun achterhoofd, mensen zoals ik die maar rond de 13 a 14000km's per jaar rijden zullen hun wagen eerder door de "jaren" vervangen dan door "het aantal kilometers".

4g63 19:00
afbeelding van 4g63

Power hebben ze genoeg maar inderdaad, waarom wil men nog steeds liefst 4 zuigers ipv 3? Ze zijn er minstens 40 jaar en toch worden ze niet extra gepromoot of massaal ingezet. Terwijl men volgens mij heel goed weet hoe je die onverslijtbaar kan maken, deze gdi al helemaal omdat onder hogere druk word ingespoten.
Qua hybride systemen van de merken die wij hebben hetzelfde, men geeft dé motor waar men al generaties aan doorontwikkeld nu een atkinsoncyclus mee.
Da's veilige optie, bijna op voorhand gewonnen, maar ook hier eentje met 4 cilinders, je zou zeggen grotere motor, meer onderdelen, zwaarder, en als een ingenieur uit het Oosten zwaarder hoort dan is t kot te klein, (zie pluimgewicht van bovenstaande) maar 3 cilnders voor minder gewicht zullen ze wellicht hele theorie over hebben om dat niet toe te passen op al hun modellen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws