Rijtest: Renault Twingo GT (2017)

rijtest-renault-twingo-gt-2017

Compacte afmetingen, achterwielaandrijving en een opgepept torretje achterin, dat is het recept van de Twingo GT. En met een stickerprijs van 15.600 euro kan Renault wel eens een zeer sterke speler op de markt hebben. Hoezo?

Stadsmensen met zakelijke beweegredenen en een gebrek aan parkeerplaats weten het al jaren; zo'n smart Brabus is meer auto dan je ooit nodig zal hebben. Eén probleem echter, want moederbedrijf Mercedes is zich daar van bewust en houdt zich niet in om te profiteren van haar unieke positie in de markt. Met prijzen waarvoor je veel meer hothatch voor je geld kan kopen. Good guy Renault loert echter om de hoek om veel meer waar voor je geld te bieden.

Twinkelende oogjes

Een probleem dat Mercedes eigenlijk had kunnen zien aankomen. Zo gaat het verhaal dat Mercedes eigenlijk geen toekomst zag in het smart-merk wegens, laten we eerlijk zijn, desastreuse verkoopcijfers. Het zou dus bij één generatie smart blijven, tot Renault op een dag aan de deur stond met een plan. Een plan om de handen in elkaar te slaan. Mercedes, die kregen een nieuwe smart, Renault een nieuwe generatie Twingo en de kosten zouden door beide merken worden gedeeld.

rijtest-renault-twingo-gt-2017

De rest van het verhaal is geschiedenis. Nu ja, prille geschiedenis. Want de Renault Twingo en en smart ForFour zijn voortaan DNA-broertjes. Waarbij Renault toestemde om de slimme architectuur van smart - waarbij de motor achterin ligt - verder uit te werken. Mercedes die contacteerden Brabus om een potente afgeleide te maken van die nieuwe generatie smart, Renault, die vroeg huistuner Renault Sport om aan het werk te gaan. Met twinkelende oogjes nemen we aan. Want achterwielaandrijving en de motor achterin, dat lijkt gewoon spek naar RS-bek.

Noem ‘m niet Twingo

Desalniettemin kleeft er geen RS-badge achterop deze Twingo. Meer nog, er kleeft zelfs geen Twingo-insigne meer op. Want dit kleintje gaat officieel door het leven als Renault Sport GT, geen grap. De beweegredenen daarachter kunnen we niet verklaren en laten we het voor het gemak dan ook maar gewoon over de Twingo GT hebben. Want echt zijn genen verbergen doet deze Renault Sport GT natuurlijk niet.

rijtest-renault-twingo-gt-2017

Die genen zijn dus in basis de Twingo maar dan met een subtiel spoilertje achterop, een luchtsleuf achter de chauffeursdeur en een dubbele uitlaat achter. Neem ‘m in het wit en ongeveer iedereen op de baan vergist je met iemand van het wit-gele-kruis. We zijn alvast straffer gewoon van de RS-afdeling. Anderzijds is de Twingo in essentie al zo uitgesproken gestileerd dat het kleintje niet veel nodig heeft om op te vallen.

Hoeveel cilinders?

Ook op het motorendepartement blijft het RS-gevoel wat uit. Simpelweg omdat het blok achterin de koffer moet is er geen ruimte om gekend gerief van Renault Sport te placeren. Geen potige 2-liter viercilinder turbobenzine achterin dus, wel een petieterige 0,9-liter driecilinder met turbokracht. Goed voor 109 pk en 170 Nm. Wederom, geen cijfers om van achterover te vallen.

rijtest-renault-twingo-gt-2017

De kanttekening valt natuurlijk te maken dat die compacte motor nog geen ton in beweging moet brengen en dat de compacte afmeting in combinatie met achterwielaandrijving voor een snedig rijgedrag moet zorgen. Of je daardoor bij elke bocht achterwaarts staat?

Niet meteen.

Pleziermaker

Vanaf de eerste bocht wordt het namelijk duidelijk dat Renault Sport niet all out gegaan is met deze Twingo GT. Waardoor hij nog altijd wat helt zoals zijn reguliere broertjes en sportstoelen uit blijven. Messcherp staat dan ook niet in het woordenboek van deze GT, wel leut. Waardoor het vooral een karretje is dat je kwiek door de stad laat laveren. Mede dankzij de extreme draaihoek van de voorwielen. In die zin volgt de Twingo GT, niet onverwachts, helemaal het receptuur van de smart Brabus.

rijtest-renault-twingo-gt-2017

Denk daarbij niet aan sprinttijden, wel aan draaien op een dubbeltje. Het ESP, dat kan nog steeds niet volledig uit, waardoor je de achterwielaandrijving niet ten volle kunt benutten. In de bochten voel je dan ook vaak dat het brein van de Twingo GT op de limiet wat oomph terug neemt om overstuur compleet uit te sluiten. Zonde? Eigenlijk wel. Al zeker omdat de Twingo GT auditief niet kan imponeren zoals pakweg een Abarth. Echt iets beleven doe je dus niet. Waarmee we niet willen zeggen dat het saai rijdt, gewoon wat beschaafd met een toefje peper.

Coq au vin

Het één en ander heeft er natuurlijk mee te maken dat je rechtervoet spontaan al begint te heel toe’en als de naam Renault Sport valt. Echter is dit dus niet een RS, wel een GT. Waardoor je die voet best wat tempert, net zoals je verwachtingen. Kracht bijgezet door de prijs, want met een stickerprijs van 15.600 heeft de Twingo GT een serieuze streep voor op de Brabus ForFour. Een streep van maar liefst 6.000 Euro.

rijtest-renault-twingo-gt-2017

Waardoor Renault meteen het grootste bestaansrecht van deze Twingo GT te pakken heeft; het goedkopere maar technisch identieke broertje van de Brabus ForFour. Je moet dus eigenlijk een kieken zijn om nog voor die Duits te gaan.

Conclusie

Bij Renault Sport zijn ze verdomd slim geweest om de R.S.-badge niet achterop deze Twingo te kleven. Want met de basis die ze hadden was het onmogelijk om prestaties neer te zetten die hun naam eer aan doen. GT dus. Al hadden ze evengoed voor GB kunnen gaan; ‘Goedkope Brabus’. Daar is toch helemaal niets mis mee, toch?

rijtest-renault-twingo-gt-2017

Specificaties

Motor

0.9 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

109pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

955 kg

Topsnelheid

182 km/u

0 tot 100 km/u

9.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

CO2-uitstoot

115 g/km

Update: Vanaf september 2018 verdwijnt de Twingo GT uit de cataloog van Renault wegens de nieuwe WLTP-standaard.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Jelledr 18:17
afbeelding van Jelledr

Pff, toch wel kans gemist nu. Niet dat de vorige spectaculair was maar deze mocht toch wat meer power hebben. Had ideaal smijtbakje kunnen worden jammer. De overschakeling van voorwiel aandrijving naar achter verdiende toch iets meer specerijen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws