Rijtest: Mini Cooper D (2011)

Mini Cooper D 2011

In de auto-industrie gaat men altijd maar sneller en sneller vernieuwen. Deze Mini moeten we dan ook de facelift van de nieuwe new Mini noemen. Een hele boterham, maar wat is er dan juist veranderd?

Mini Cooper D 2011

Op het eerste zicht zal niemand het verschil zien, goed nieuws dus voor pre-facelift nieuwe new Mini eigenaren. Zelfs wanneer je zijn “voorganger” er naast zet, moet je al gaan zoeken naar de aanpassingen. Erg is dat niet, want het design van de Mini was en blijft ijzersterk. Het zit hem dus in de details. Van voor hebben ze de grill en mistlichten licht veranderd. De motorkap zou iets verhoogd zijn om zo de voetgangersveiligheid te verbeteren. Langszij zien we hertekende pinkers en achteraan is het 3de stoplicht net wat groter geworden. Een grondigere facelift was zeker niet nodig want de Mini blijft een eyecatcher, er zijn dan ook maar weinig auto’s die de kleur British Racing Green (of donkergroen) zo in de verf weten te zetten. Deze facelift is op zich al geslaagd aangezien we nergens LED-strookjes terugvinden onder de koplampen. Waar LEDjes dan weer wel aangebracht zijn, is in de achterlichten.

Mini Cooper D 2011

Binnenin is er meer te vertellen. Het interieur werd opgewaardeerd door hier en daar wat betere materialen toe te passen.  Je merkt daar eigenlijk weinig van, maar wat wel opvalt is de nieuwe radio/gps-bediening. Het grote scherm is duidelijk en de bediening met het kleine pookje kinderlijk eenvoudig. Jammer genoeg hebben we niet gevonden hoe we de kleur konden aanpassen, alleen roze en paars was voorhanden, hopelijk hebben ze voor de Cooper S toch andere kleuren uitgekozen. Met de nieuwe interface kan je zelfs connectie maken met Twitter, heel nuttig is dat niet maar het heeft een hoog "kijk eens aan"-gehalte. Verder zitten de zetels comfortabel genoeg en omhelzen ze je mooi voor het betere bochtenwerk. De zitpositie blijft uiteraard een van de UniqueSellingPoints van de kleine Duitse Brit. Je zit lekker laag bij de grond en het kartgevoel is niet ver weg. Waar je wel rekening mee moet houden is de koffer. Die is met 160 liter vrij mini te noemen, je zal dus af en toe de zetels moeten platleggen om 680 liter vrij te krijgen.

Mini Cooper D 2011

Behalve de lage zit heeft natuurlijk de sturing ook te maken met het kartgevoel. Die is aangenaam (voor sportieve rijder althans) zwaar en precies. Het maakt dat de Mini een unieke rij-ervaring geeft die het best tot zijn recht komt op kronkelige binnenwegen. Ook op de autostrade weet de Mini voor een kleine wagen te overtuigen. Heel comfortabel is hij niet, maar wel heel stabiel, en dat is niet éénvoudig met zo'n korte wielbasis. De motor mooi stil bij 120 km/u. Het is trouwens niet dezelfde 1.6 turbodiesel die in de pre-facelift zat. De vorige 1.6 was ontstaan door een samenwerking tussen BMW en PSA. Deze 1.6 is helemaal door BMW zelf ontwikkeld, met als basis hun bekroonde 2.0 turbodiesel. Ook al komt er binnenkort een snellere variant van die 1.6, met 112 pk en 270(!) Nm kom je niets te kort. De verplichte sprint naar 100 km/u doet hij al in 9,7 seconden, en het lijkt nog sneller. Ophouden doet hij pas bij 197 km/u. Met de nieuwe 1.600 heeft BMW dus weer een topmotor in huis. De opgegeven 3,8 L/100km hebben we echter niet gehaald. Deels omdat onze testwagen slechts 600 km op de klok had staan, deels door het rotslechte weer. Wij hebben er iets meer dan een liter bij gedaan, maar met de 1.6 diesel in een Mini zal je uiteraard nooit een heel hoog verbruik neerzetten.

Mini Cooper D 2011

Mini's zijn niet goedkoop, aan de andere kant behouden ze hun waarde enorm goed. De Cooper D begint vanaf 21399 euro. Aangezien deze Mini amper 99 g CO2/km uitstoot kan je nog wel rekenen op een overheidsbijdrage van 15%. Ook een typisch Duitse premiuminvloed is de optielijst, die is lang en prijzig. Alles opgeteld is dit geen goedkoop stijlicoon, maar voor de liefhebber zeker en vast een aanrader door de unieke belevenis die de Mini je kan geven.

Tekst: Wim Verboomen

Foto's: Glenn Nuijens

Met dank aan Mini voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.6 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

112pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 065 kg

Topsnelheid

197 km/u

Prijs testwagen

€ 28 830.00

Prijs basismodel

€ 21 399.00

0 tot 100 km/u

9.70 sec

Gemiddeld testverbruik

4.90 L/100km

Min. kofferinhoud

160 L

Max. kofferinhoud

680 L

Auteur: Wim
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 15:21
afbeelding van Yannick Degroeve

schoon interieur maar blijft veel geld voor zo'n klein ding hé :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws