Rijtest: Lexus CT 200h

Lexus CT200h rijtest banner

De Lexus CT200h (CT staat voor Compact Tourer) is de eerste hybride in het small premium segment. Het doel van Lexus is om klanten weg te snoepen van Audi (A3), BMW (1-reeks) en zelfs Alfa Romeo (Guilietta), niet alleen met rij-eigenschappen, maar vooral met alle financiële voordelen die je krijgt. Die voordelen zijn een gevolg van de 96 g/km CO2 uitstoot. Wij gingen na of Lexus ook dat kan bieden wat de A3 en 1-reeks nu net zo goed maken: kwaliteit en rij-eigenschappen.

De Lexus CT 200h verwelkomt je met een mooi vormgegeven interieur. Een interieur dat al van ver luxe en comfort uitstraalt. De indeling van het dashboard en de middenconsole is subliem en zeker één van de mooiste die je kan vinden in een hatchback. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit, geen piepjes en kraakjes door de holle plastiek. Als we bijvoorbeeld gaan kijken naar een concurrent als de BMW 1-serie dan is deze CT 200h nog een stapje hoger qua afwerking. Onze testwagen was uitgerust met de standaard stoffen zetels. Die zitten zeer comfortabel, al passen ze niet meteen in het premium gedachtengoed. Wij zouden het lederpakket dus aanvinken, een meerprijs, maar het gehele beeld zal beter kloppen.

CT 200H interieur

De achterbank is krijgt twee volwaardige stoelen mee, maar biedt voldoende ruimte voor drie personen. Klein detail is dat de accu’s onder de achterbank zijn geplaatst. Aan de zijkant van de achterbank zien we een luchtinlaat, die moet de accu's zien te koelen. Beenruimte achterin is normaal, geen al te grote ruimte, maar toch comfortabel tijdens langere ritten. Opvallend ook is de grote koffer, die beschikt daarbovenop ook nog eens over een dubbele laadvloer. De ruimte onder de klep is bijvoorbeeld ideaal om een grote taart in te vervoeren. (Om maar een gek voorbeeldje te geven). Ook op (geluids)dempingsmateriaal is er niet bespaard. Je hoort amper iets tijdens het rijden en wat je dan hoort is meestal afkomstig van de "Yokohama Decibel E70" banden. Bovendien is de gebruikte dempingswol een natuurproduct en dus biologisch afbreekbaar. Passend bij het hele “schone wagen”-idee.

lexus CT 200h

Wat wel storend kan ervaren worden is het monotone geluid bij het accelereren in Sport stand. De motor trekt dan te lang door en door de -overigens zeer soepel schakelende- E-CVT versnellingsbak lijkt het of hij maar één versnelling heeft. De hoge toeren houden lang aan en echt snel gaat het niet. Een soort “camino-gevoel”. En hoewel je een hybride koopt met de achterliggende gedachten goed te doen voor het milieu, en je dus niet al te bruusk zal rijden, mag het wel iets hebben. Als je een jong en/of hip publiek wil aantrekken, kan je moeilijk verwachten dat die een gepensioneerde rijhouding aannemen. Dat laatste blijkt ook uit de sprint gegevens. De 1.8 liter uit de Prius en de batterijen mogen dan wel over 136 pk en 207 Nm beschikken, de sprint neemt nog steeds 10,3 seconden in beslag. Geen hoogvlieger dus.

In EV-Mode (Electric Vehicle) verbruikt en stoot de auto niets uit. Je rijdt volledig op de accu’s die de 60kw sterke elektromotor aandrijven. Wat ons opviel is dat je zelden enkel en alleen op elektriciteit rijdt. De accu geeft het nogal snel op, sowieso op de maximum snelheid van 50 km/u, dan grijpt de benzinemotor in. Als je dan niet te hard optrekt zal de benzinemotor zich hierbuiten houden. Doe je plots een stevige acceleratie dan neemt de benzine motor het over en helpt deze de elektromotor. (of andersom volgens het “Lexus Hybrid Drive” systeem) Hier voel je - gelukkig - niets van.

lexus CT 200h

Als we via het navigatiescherm naar het tabblad “Energie” gaan, kunnen we duidelijk zien wat de benzine en elektromotor juist doen en wanneer we welke gebruiken. Als we vertragen of afremmen zien we bijvoorbeeld dat de wielen de batterij gaan opladen en de benzinemotor uitgaat, met een nul-uitstoot tot gevolg. Geven we dan terug gas, dan verandert de indicatielijn en levert de batterij energie naar de elektromotor die dan de wielen aandrijft. Als we dan nog harder acceleren, +50 km/u, dan gaat de benzine motor terug meewerken. Die 1.8l (Atkinsoncyclus) motor doet in deze Full Hybrid Lexus dus twee dingen, rechtstreeks de wielen aandrijven en de batterij opladen. De motorkarakteristieken zijn afhankelijk van de modus waarin je rijdt: Eco, Normal of Sport. Niet alleen het motorgedrag en de stuurbekrachtiging wijzigt, ook het interieur ondergaat een gedaanteverandering: we zien in Sport-modus bijvoorbeeld de instrumentencluster rood kleuren en een toerenteller verschijnen waar de ecometer stond. Alsook de interieurverlichting kleurt –zeer- subtiel rood. Ik zeg zeer subtiel omdat dit ons zelfs in het donker amper opviel.

De wagen ligt, zelfs in Sport-modus, vrij zacht, maar stabiel op de baan. Voor een kleine Lexus had ik wel een iets hoger rijcomfort verwacht. Volgens Lexus is dit nochtans een wagen met een sportief weggedrag voorzien van “performance dampers” afgeleid van de betere sportwagens... Lichtjes overdreven? Ja, toch wel. Als men deze nu zou adverteren als pure luxe hybrid hatchback dan slagen ze voor mijn part de nagel op kop. Dus relativeer de “sportiveit” die we in de boekjes terugvinden en je hebt een prima wagen die voldoet aan de verwachtingen. 

lexus CT 200h normal

De CT200h is een zeer mooi ogende wagen met een overduidelijk Lexus-front en een stoere hatchback-kont. Een mix van een doorsnee Toyota en Subaru Impreza volgens sommigen, niet helemaal overdreven. De lijnen lopen niet door elkaar en ook hier is bij het ontwerpen rekening gehouden met een optimale luchtstroom (Cx-waarde van 0,28) om de uitstoot zo laag mogelijk te houden en een minimum aan windgeluid te creëren. Zo is er bijvoorbeeld de geïntegreerde dakspoiler die deze keer niet dient om de wagen plat op de weg te drukken maar om de wind en turbulentie af te leiden. De 16” velgen, die u kan zien op deze wagen (standaard), zijn optimaal ontworpen voor meer brandstofzuinigheid. Ook de spiegels zijn afgeleid naar die van Lexus’ finest: de LF-A. Als laatste energiebesparende factor is deze auto - uiteraard - te voorzien van LED’s (optie!), 89 stuks op precies te zijn. Wetende dat een gloeilamp de minst efficiente energieverbruiker is, is LED een logische keuze voor een wagen met een groen thema als deze.

lexus CT 200h

Ik was zeer benieuwd naar de Lexus CT 200h, als eerste hybride hatchback van het luxemerk. Zoals we ook bij Audi en BMW zien is bij Lexus de luxe een vaste waarde gebleven, ongeacht de afmetingen. Het hele ECV-T systeem voldoet aan de verwachtingen maar blinkt niet uit. Een duidelijke hybride en geen sport-hatch zoals ze hem toch een beetje promoten. Of hij zijn standaardprijs van 28.900 euro rechtvaardig is? De Lexus mag er dan wel goed uit zien. De techologie mag dan wel slim en zuinig zijn. Als de wagen niet beter rijdt dan zijn goedkopere concurrenten, dan moet je slim zijn.

Tekst en Foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Lexus Belgie.

(Onze geteste en afgebeelde wagen: "Base Pack" dit omvat 16" aluminium velgen en mistlampen vooraan. Extra opties: navigation pack en metaalkleur)

Specificaties

Motor

1.8l VVT-i + Elektro motor

Vermogen

136pk

Koppel

207 Nm

Overbrenging

E-CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 370 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 34 100.00

Prijs basismodel

€ 28 900.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

375 L

Max. kofferinhoud

985 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:59
afbeelding van Techno Patat

Hmmm, die grote taart vervoeren is enkel handig voor m'n klanten :)

Ot: ik vond hem op de salon's qua interieur net zeer saai uitzien! De 250c die ik dagelijks zie heeft een deftig interieur dat 'spreekt', dit is een nogal doods interieur imo, ze hebben alles wel een plekje gegeven, en het zit er goed, maar niet meer dan dat...

Qua rijeigenschappen kon ik het eigenlijk al niet geloven dat die jap sportief was, vermoedens bevestigd dus :p!

Adolf Van Oostende 15:37
afbeelding van Adolf Van Oostende

Tja , misschien moeten Toyota en Lexus er nog een Sport+ stand opzetten en de E-CVT versnellingbak een 8 of 10-traps versnellingsbak laten simuleren waarbij je met flippers aan het stuur kan schakelen ?

(Zoals de Fiat Seicento Abarth , die had een E-CVT die 7-trappen simuleerde ) .

Die LED-verlichting zou standaard moeten zijn op de Lexus !

Hopelijk komt er ook nog een IS200h , met RWD zou het toch pak leuker en sportiever rijden !

Anonieme gebruiker 18:39
afbeelding van Anonieme gebruiker

Deze auto heeft niet hetzelfde onderstel als de Prius, maar is gebaseerd op het onderstel van de Auris (met de nodige aanpassingen). Voorts heeft de auto geen performance dampers, dat is enkel een optie op de duurste uitvoering. Die performance dampers zijn ook niet bijdoeld om een hogere performance te krijgen, maar om de vibraties in het onderstel te doen verminderen.

Pieter Aertgeerts 18:55
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Anonieme gebruiker:

- De CT200h is inderdaad niet gebouwd op het Prius-onderstel noch op het Auris onderstel. Ik heb het zelf even nagekeken, Lexus ontwikkelde een eigen platform voor dit model.

- In verband met de banden, de (standaard) 15 inchers zijn inderdaad zuiniger, al spreken we dat nergens tegen. We zeggen enkel dat ons testmodel over 16inchers beschikte.

- In verband met de dempers, of die optioneel zijn laat ik in het midden, "...increasing torsional rigidity front and rear, while also suppressing vibration and greatly improving ride comfort." Daar heeft bovenstaande reageerder dus gelijk in.

Kenny 19:46
afbeelding van Kenny

edit: thanks

OT: ik vind het een zeer geslaagde wagen, enkel jammer van het redelijk tamme rijgedrag. Je zou zeggen dat Lexus toch wat sportiviteit in deze hatch had kunnen pompen :-)
Verder binnenin mooi afgewerkt, de middenconsole spreekt me echt wel aan, vooral met die computermuis (als IT-er is dit toch wel top :-) ).

PriOkkie 01:08
afbeelding van PriOkkie

Het artikel noemt een gewicht van meer dan 1700 kilo. De specificaties aan het eind laten zien dat deze lexus 1790 kilo weegt. Vergeleken met de BMW 1-serie en de Audi A3 zou dat dan een erg hoog gewicht zijn. Helaas vergelijkt u hier het eigen gewicht vermeerderd met het laadvermogen (1345 + 445 = 1790) van de Lexus met de vermoedelijk kale gewichten van de BMW 1-serie en de Audi A3.

Wist u overigens dat de tractie-accu van een Prius / Auris Full Hybrid / Lexus CT200h minder dan 40 kilo weegt?

Yannick Degroeve 10:07
afbeelding van Yannick Degroeve

Excusus voor de onvolledigheden.
Dat het onderstel van Prius was had ik vernomen van een mecanieker bij Lexus.
het verbruik was idd zeer hoog ivm wat ze officieel opgeven.
gewicht stond zo in de PDF brochure... ik heb niet de moeite gedaan om hem
op de weegbrug te zetten. ;)

PriOkkie 10:50
afbeelding van PriOkkie

Dan heeft u de PDF-brochure vermoedelijk verkeerd gelezen. Ik heb de brochure zojuist van lexus.be gedownload en daarin staan bij technische gegevens de volgende gewichten opgegeven:

GEWICHTEN (kg):
Maximum toegelaten massa: 1790 - 1845
Leeggewicht (min-max): 1370 - 1410

Ik verwacht niet van u dat u de wagen op de weegbrug gaat zetten, maar toch wel dat u dezelfde eenheden met elkaar vergelijkt. Als u het juiste gewicht had gebruikt had u geschreven:

"De gebruikte materialen, de afmetingen en de batterijen zorgen voor een totaal gewicht van 1370 tot 1410 kilogram. Te veel wanneer je de vergelijking met een BMW 1-reeks (leverbaar van 1.340 tot 1.495 kg) of Audi A3 (van 1.205 tot 1.410 kg) maakt."

... en dat is natuurlijk een rare zin.

Er heerst een nogal hardnekkige misvatting dat de hybrides zeer zwaar zijn dankzij een enorme berg accu's. Door dit soort teksten te publiceren draagt u bij aan dit misverstand. De accu weegt nog geen 40 kilo. De electromotoren zijn zwaarder, maar komen weer in plaats van een versnellingsbak en koppeling, waardoor het geheel van 1.8+Hybride Systeem ongeveer even zwaar is als een 2-liter diesel. Kijk maar eens naar de specificaties van de Auris 1.8 Full Hybrid en de Auris 2.0 D4D. Exact even zwaar. De hybride zal zelfs een betere gewichtsverdeling hebben omdat een deel van het gewicht tussen de achterwielen zit.

Ik neem aan dat u nu de tekst van het artikel zal aanpassen. U heeft zich vergist en u heeft de kans om dit weer recht te zetten. We kunnen natuurlijk niet twisten over uw mening over de auto is en over subjectieve waarnemingen als kwaliteitsgevoel en weggedrag. Maar als u echter eenvoudig te controleren feiten fout weergeeft kunt u die maar beter corrigeren, toch?

Pieter Aertgeerts 11:09
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@PriOkkie, mensen als u moeten er meer zijn ;) Want zoals je correct stelt, we willen uiteraard correcte cijfers weergeven, daar valt immers niet over te twisten. We passen het artikel aan door de zin weg te laten, want hij is zoals je zegt nu wat vreemd.

Thanks

PriOkkie 13:31
afbeelding van PriOkkie

Gebeurt niet vaak dat je rechtstreeks met de journalist mag communiceren. ;-)

Als u nu ook nog de 1790 kg in het staatje gegevens aan het eind van het artikel verandert in 1370 kg, dan klopt alles weer.

Pieter Aertgeerts 13:36
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Wij zijn bloggers, geen journalisten. die laatsten verkopen boekjes ;)
Het is elk geval aangepast. Ben blij dat je het opmerkte, een foutje glipt er al wel eens tussen.

Techno Patat 17:11
afbeelding van Techno Patat

Priokkie een lexus dealer? man, ik ben serieus onder de indruk van z'n kennis van zaken in geinvesteerde tijd :o!!!

Mesoerrie 19:14
afbeelding van Mesoerrie

Ik word er warm nog koud van.

Maar goed, dit model zal Lexus wel wat meer op de kaart zetten lijkt mij, zeker gezien het hoge aantal pre-orders.

Anonieme gebruiker 14:04
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb de auto nu zo'n 6 weken in mijn bezit en deze bevalt zeer goed. De rijeigenschappen zijn uitstekend, stil en comfortabel. Vooral de stoelen zitten erg goed. Wel had ik achteraf gezien voor het leerpakket moeten kiezen. De standaard bekleding is prima, maar in een auto met een dusdanig luxe uitrusting en uitstraling, had lederen bekleding het net afgemaakt. Het navigatiesysteem is helder en duidelijk. Wel vind ik het jammer dat jet iedere keer het scherm moet gebruiken om bijvoorbeeld naar een ander radiokanaal te gaan (kan wel zonder, maar dan zie je niet welke zender het is). Hier hadden ze een apart schermpje voor moeten hebben. Paste helaas niet meer in mijn leasepakket (Nederland).

Helaas heb ik ook reeds enige schade gereden, zag bij een parkeergarage een betonnen ligger over het hoofd. Zonde! Volgende week naar de schadehersteller dan maar.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws