Rijtest: Fiat 500c 1.3 MJET

fiat-500c-01

In wat zowat de eerste zonnige periode van het jaar moet geweest zijn, ga ik op pad met de derde reïncarnatie van de oer-500. Met de toevoeging van de letter C mikt deze linea recta richting de zonnekloppers onder Cinquecentorijders.

De Fiat topolino is niet meer of minder dan een regelrecht succes voor Fiat. Het door Frank Stephenson getekende wagentje heeft in drie jaar tijd al meer dan een half miljoen eigenaren weten te vinden, en niets lijkt erop dat daar verandering zit in te komen, integendeel. 

Fiat weet de aandacht voor de kleine 500 hoog te houden en lanceert na de gepeperde Abarthversies nu ook een exemplaar waar het dak van af kan. Geen stalen klapdaknonsens zoals bij tal van andere hedendaagse cabrio's, maar een stoffen vouwdak dat desgewenst volledig elektronisch naar achter gestuurd kan worden. De zijruitframes blijven daarbij op hun plaats waardoor de carrosserie niet of weinig aan stijfheid moet inboeten. De cabrio werd enkel een stabilisatorstang tussen de achterwielen en een dwarsbalk tussen de A-stijlen rijker. Hierdoor weegt de 500c slechts 50 kg meer dan de gewone 500. 

fiat-500c-02

Dat er verder bij het ontwerp niet over een nacht ijs is gegaan illustreert het glazen achterruitje dat zorgvuldig beschermd wegklapt, en het derde remlicht dat zelf in volledig open toestand nog steeds voor achterliggers zichtbaar is. De dakconstructie is verder Ideaal omdat de 500c in volledig open toestand geen kofferruimte (182 liter) verliest en het de auto een pak extra karakter geeft. De oplossing heeft slechts één groot minpunt, en dat is voor bestuurders die niet overweg kunnen met zijspiegels. Zicht naar achter is er gewoonweg niet met de kap naar beneden. Voor die personen zal het goed om horen zijn dat parkeersensoren standaard zijn. 

Het linnen vouwdak kan je via de knop in een drietal standen en t.e.m. 60 km/h rijdend openen. Eerst ongeveer t.e.m. de B-stijl, vervolgens t.e.m. de C-stijl en tenslotte helemaal naar beneden. Ideaal om open te rijden, zelfs wanneer het weer dit slechts in beperkte mate toelaat. Het dakje valt in drie verschillende kleuren te verkrijgen. Rood, ivoor of zwart. Ideaal als contrastkleur voor bij een van de bijzondere koetswerkkleuren. De 500c komt standaard met een windgeleider die ervoor moet zorgen dat ongewenste turbulentie uit het interieur blijft. Het kleinood doet wat het moet doen maar is wel nogal luidruchtig. Gelukkig kan je het ook manueel vastzetten waardoor het binnenin een pak stiller wordt. 

fiat-500c-04

Door de cabrio-opzet van de 500 kan je je afvragen of dit - in tegenstelling tot zijn voornaamste rivaal Mini Cabrio - wel een volwaardige cabrio is? Een gelijkvormig antwoord kan daar niet op gegeven worden. Wel heeft deze aanpak ook zijn voordelen. Zo heb je een pak meer vrijheid in het bepalen van de mate waarin je cabrio wilt rijden, heb je een stuk meer privacy en leiden de prestaties van de auto flink minder onder de cabrio-ingreep. Ook het schattige uiterlijk van de 500 is hierdoor op geen enkele manier gecompromitteerd. Sterker nog. De 500c is een van de weinige cabrio's die geen blikken van afschuw, maar eerder van lof over zich krijgt. Er zijn maar weinig auto's die voor de prijs zoveel positieve reacties en glimlachjes ontlokken. En dat is een groot compliment, want het sympathieke bolletje lijkt daarmee meer te zijn dan slechts de som van zijn losse componenten. 

fiat-500c-03

fiat-500c-07


 Minstens zo belangrijk is het feit dat de rij-eigenschappen bij de 500c in tact zijn gebleven. Het chassis, dat ook grotendeels voor de nieuwe Ford Ka gebruikt wordt, weet ook in de 500c te overtuigen. Het kleine autootje voelt een flink stuk groter aan dan dat het in werkelijkheid is, en kan goed overweg met het - al dan niet gehavende - asfalt dat het voor de wielen krijgt geworpen. De hoeveelheid koetswerkrol blijft beperkt en het chassis stuurt zelfs aan tot pittig rijgedrag. Daartoe dragen ook de lekkere lendensteunen van de voorstoelen bij. Enkel de bijrijder heeft reden tot klagen door de iets te hoog staande stoel.

De besturing is ook het vermelden waard. Ik verwachtte een erg lichte besturing, en dat is deze in de 500c initieel ook. Alleen verandert het karakter eenmaal je op gang bent, en wordt deze een stuk zwaarder waardoor de schade uiteindelijk best meevalt. Feedback mist de opstelling wel. De City-knop (die de besturing extra(!) licht maakt) ga je volgens mij dan ook nooit nodig hebben. Minder vrolijk werd ik van de handmatige 5-bak. Precisie en schakelplezier schitteren door afwezigheid. Als de open 500 ergens punten laat liggen, dan is het hier wel. Al valt de automatische Dualogic-transmissie al helemaal af te raden. Deze is niet alleen sterk verouderd maar ook nog eens traag en weinig efficiënt. Het is wachten op een degelijke handbak of op Fiat's in huis ontwikkelde DDCT-transmissie met dubbele koppeling.

fiat-500c-08
fiat-500c-09

Gangmaker van dienst was de 1.3 MJET van 95 pk en 200 Nm koppel. Meteen ook de krachtigste diesel in het gamma. De efficiënte vierpitter springt zorgvuldig om met brandstof en kan door zijn uitstoot van 104 gram CO2/km rekenen op de overheidsbijdrage van 15%. Iets wat meteen ook zijn bestaansrecht rechtvaardigt. De 95 stuks van de nogal luidruchtige zelfontbrander volstaan weliswaar, maar het mocht best wat meer zijn. In harde cijfers vertaalt zich dit in een 0 tot 100 tijd van 10,7 seconden en een respectabele top van 180 km/h.

Bij de benzinemotoren maakt eigenlijk alleen de 1.4 van 100 pk enige kans op slagen. De 1.2 instapper van 69 pk schiet gewoon te kort in het dagelijkse verkeer en mag je echt wel als een instapper beschouwen. Voor wie het best wat pittiger mag lanceerde Fiat recentelijk in Genève de Abarth 500c. Deze heeft 140 pk, 160 pk in EsseEsse-trim en zelfs 200 pk in Assetto Corse outfit. Alleen jammer dat alle subtiliteit daarbij dan ook meteen verdwenen is. 

De meerprijs van het stoffen dakje bedraagt zo'n 3.000 euro, een peulenschil in vergelijking met de Mini Cabrio die minstens 9.000 euro duurder is dan de 500c. Ga je voor de 1.3 MJET van 95 pk dan heb je nog eens recht op een overheidskorting van 15%. De 1.3 MJET van 75 pk heeft slechts recht op 3% korting en daarmee zet deze zichzelf dan ook buiten spel. De totaalprijs van onze geteste 500c is met de korting inbegrepen 15.784 euro. En dat is een bijzonder aanlokkelijke prijs om een stukje Italië voor in huis te halen.

Tekst & foto's: Pieter Ameye

+ punten

Looks

Op en top Italiaans

Rijgedrag

 

- punten

Versnellingsbak

Afwerkingsmissers

 

 

fiat-500c-10

Fiat 500c 1.3 MJET (95 pk)
Motor:
vier-in-lijn, 1.3 liter diesel , 16 kleppen,  Pk: 95 pk, Vermogen: 70 kW,  Koppel: 200 Nm,  Overbrenging: 5-bak manueel,  Aandrijving: voorwielen,  Leeggewicht: 980 kg,  Topsnelheid: 180 km/h,  Sprint van 0 tot 100 km/h: 10,3 sec,  Gemiddeld testverbruik: 5,3 L/100km,   Prijs standaardmodel: 14.570 euro, Prijs getest model: 15.784 euro

Auteur: Wim
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Olivier 16:03
afbeelding van Olivier

Toffe test. 'k vind het wel eerder een vrouwenauto. Alleen in de juiste uitvoering (kleur, velgen, sportaccesoires) kan hij mij bekoren. Maar dat wordt zeker een icoon, net zoals het origineel. Edit: Is aangepast, thx ;-)

Alex 19:17
afbeelding van Alex

leuk en sympathiek wagentje. komt minder patserig over dan een MINI. Interessante prijs.

peter 23:15
afbeelding van peter

gisteren voor het vrouwke een 500c 95 pk gekocht. Heb eentje uit de shoroom gekozen wegens 3 maanden wachttijd. Omdat ik via mijn bedrijf aankocht was er geen korting. Enkel 1000 euro aan opties gratis (enkel lederen zetels dus) en 5 jaar volledige waarborg. Toch 22.000 euro BTW inclusief dus geen echt interessante prijs! (is full option) Wel 90% fiscaal aftrekbaar dus dat maakte veel goed.
Vrouwke is er blij mee en wellicht zal het goed zijn waarde houden dus al bij al geen slechte koop.
Vorige was een mini cabrio maar die benzine motor dronk meer dan ik ;-)

Skilcom 15:12
afbeelding van Skilcom

In het artikel staat, "Het chassis, dat in samenwerking met Ford werd ontwikkelt", wel dat klopt niet, het onderstel is afgeleid van dat van de Fiat Panda. Die samen met de Fiat 500, de Lancia Ypsilon en de Ford Ka in de Fiat Tychy Plant in Polen geproduceerd worden.
De Ford Ka is dus eigenlijk geen Ford, maar een Fiat...

Pieter Ameye 09:05
afbeelding van Pieter Ameye

Je hebt gelijk, aangepast!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws