Rijtest: BMW 318i Berline Facelift (2016)

bmw 318i 2015 driecilinder dreier

Anarchie ten huize BMW. Want nadat het de deur wagenwijd openzette voor de voorwielaandrijving, lepelt het nu ook een driecilinder onder de kap van de Dreier. Tijd om de hooivork en brandende fakkel boven te halen?

Noem het schoppen tegen het heilige huisje, noem het meegaan met de tijd, maar je kan BMW er moeilijk van betichten dat ze nooit iets nieuw proberen. Dat bracht zich al naar buiten met de voorwielaangedreven 2 Reeks Active en Gran Tourer. Al moeten we toegegeven; een MPV die z'n kracht naar de voorwielen stuurt is verre van exotisch bij het gros van de merken. Al waren die 2 AT en GT maar proefstukken. Want de geliefkoosde 3 Reeks uitrusten met driecilinder... nu zijn we pas aan het porren bij gevestigd cliënteel.

Het lieverdje van de Belg

Geloof het namelijk of niet, maar Belgen dromen 's nachts van de 3 Reeks. Dat blijkt niet uit een rondvraag, wel uit de harde cijfers. Zo was in 2014 de 3 Reeks de tweede best verkopende wagen in ons land. Vorig jaar moest hij genoegen nemen met een iets bravere negende stek. Al heeft natuurlijk deze facelift die eind 2015 in voegen ging daar iets mee te maken.

bmw 318i 2015 driecilinder dreier

'Facelift?' Horen we jullie daar denken. Nou, niet helemaal. Bij BMW wisten ze zelf dat er zo weinig aan het uiterlijk ging worden veranderd dat ze van een LCI spreken. Een watte? Wel, een Life Cycle Impulse. Hippe marketingtaal voor aangepast lichtsignatuur voor en achter en - zeker zo belangrijk - technische wijzigingen.

Waldo, ben jij dat?

Het resultaat is dat de LCI zijn geheimen op het zicht verre van prijs geeft. Meer nog, de kans dat een blinde Waldo vindt in het gelijknamige boek van A3-formaat is groter dan dat je de nieuwigheden kan opmerken. Zoals eerder gezegd werden de lichtunits opgefrist. Zo krijg je voortaan standaard LED's achteraan en kan je vooraan volledig in LED-techniek uitgevoerde koplampen bestellen. Op de flank prijkt dan weer - afhankelijk van de uitrusting - een verfijnde Sport- of Luxury-badge.

bmw 318i 2015 driecilinder dreier

Ook binnenin vind je nog eerder Waldo dan een vernieuwing. Toegegeven, BMW zwiert met wat meer chrome accenten en schoof wat met de bekerhouders in de middenconsole. Wel opvallend is de optionele head-updisplay die je voor je neus kan werpen. Het navigatiesysteem Professional pronkt dan weer met een snellere opstart en realistische 3D-weergave.

316i = 318i

Je moet dus al panelen van de carrosserie trekken of de tapijten uit het interieur scheuren om te kunnen bezichtigen wat nieuw is. Doe je dat - en doe dat eigenlijk maar niet, dan zal je zien dat BMW de schokdempers op punt stelde en de ophanging wat strakker trok. Waardoor de 3 nog steeds erg gebalanceerd rijdt en je het vertrouwen geeft om de limieten op te zoeken. Daarbij merken we dat de standaard stuurinrichting zich homogener laat besturen dan de sportsturing en dat de automatische dot tussengas bij het terugschakelen dringend zijn weg naar elke manuele wagen moet vinden. Maar goed, eigenlijk is iedereen hier om te weten of die 3-cilinder nu adequaat is in de 3 Reeks.

bmw 318i 2015 driecilinder dreier

Wel... eigenlijk wel. Want verwacht het of niet, maar een 3 Reeks toert best aardig over de weg op drie cilinders. Niet gek als je weet dat de 1.5 driecilinder benzine 136 pk weet op te wekken en dat koppelt aan 220 Nm. Ter vergelijking; de pre-LCI 316i viercilinder benzine was goed voor... 136 pk en 220 Nm. Inderdaad, BMW weet hoe te schuiven met cijfertjes.

Geen halve zes-in-lijn

De 18i moet je dan ook zien als de opvolger van de 16i, met dan 1 cilinder minder. Al countert het torretje dat wel door vroeger over het maximale koppel te beschikken en 15 g/km C02 minder de lucht in te blazen (met een totaal van 119 g/km om specifiek te zijn). Of het dan al benzinegeur en cilinderschijn is? Wel, niet helemaal, want door die éne cilinder op schap te laten liggen boet je wel wat in aan comfort.

Het is te zeggen, het blok mist soms wat finesse. Zo ronkt 'ie bij koudstart als een diesel en trilt de carrosserie wat meer dan zou moeten bij een start-stopmomentje. Logisch ook als je een cilinder mist om het geheel uit te balanceren. Ga dus niet denken dat dit een halve zes-in-lijn is. Want aan die romigheid kan de 1.5 niet tippen. Wat hij dan wel erft van die zescilinder is het verbruik dat in de realiteit wat hoger ligt. BMW geeft 5.5 l/100 km op, wij klokten tijdens onze test af op 7,4. Een cijfer dat te verklaren valt doordat je het blok soms harder laat werken dan zou moeten. Niet zozeer om mee te kunnen in het verkeer, wel door het lollige roffelgeluid dat eigen is aan de driecilinder.

bmw 318i 2015 driecilinder dreier

De Duitse spits afbijten

Al vind je niet alleen bij BMW roffelgeluiden in een middenklasser. Ford ging de Duitse premiumcollega's namelijk voor door de 1.0 ECOBOOST driecilinder te lepelen in hun Mondeo. Waarmee je meteen de rechtstreekse concurrent hebt als je per se op zoek bent naar 3 cilinders. Dat er een prijsverschil van zo'n 5.000 euro zit tussen de blauwe ovaal en de blauwe propeller hoeft geen verrassing te zijn.

Bij Audi en Mercedes krijg je op dit moment nog een viercilinder onder de kap voor gelijkaardige prestaties. Denk dan aan de A4 1.4 TFSI met een instapprijs van zo'n 30.000 euro en de Mercedes C 160 met eveneens een instapprijs van 30.000 euro. Ons testexemplaar klokte trouwens af op 39.910 euro, al heb je een driecilinder-drieër voor 29.250 euro.

bmw 318i 2015 driecilinder dreier

Conclusie

Laat de fakkel maar in de kast en de hooivork in de mesthoop, want BMW bewijst met de 318i dat een driecilinder in een middenklasser best kan. Daar zijn ze niet uniek in, maar wel de eersten van het Duitse premiumclubje. Hamvraag blijft natuurlijk wat de houdbaarheid is van de drie cilinders die continu zo'n 1.5 ton moet meesleuren. Een hoofdkrabber voor de particuliere markt, maar in leasingland zal het heus geen zorg zijn.

Specificaties

Motor

1.5 drie-in-lijn

Vermogen

136pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 475 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 39 910.00

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

CO2-uitstoot

119 g/km

BIV

€ 155.00

Rijtaks

€ 190.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Anon 22:09
afbeelding van Anon

Ik zou niet weten wat er mis is met een 3 cilinder. Ik heb wel een klein probleem met een 114 en een heel groot probleem met een BMW mpv met fwd.

Jos D. 20:38
afbeelding van Jos D.

Een 3-cilinder is een halve 6-cilinder en daarmee verloochent BMW haar basisfilosofie.
Maar enkel 6-cilinders brengen geen geld in het laatje. Dus verkoop je wagens met een BMW-logo erop en voor de meeste mensen is dat voldoende :-)

User4580 17:10
afbeelding van User4580

Wat ik niet tegen kan is de optie M-Sport pakket, dan krijg je M logo's op de flanken en op je versnellingspook. En ja, zelfs als je dit pakket aanvinkt met die drie-cilinder onder de kap. Dat is dan toch enkel echt voor de verkoop? En velen zullen het misschien bestellen want Estoril Blau kan je vaak enkel kiezen met het M-Sport pakket.

Stefan 16:23
afbeelding van Stefan

Inderdaad, ik wilde graag Estoril Blau op mijn 2-serie coupé (220i), maar dat ging niet zonder M-pakket. En aangezien ik een M-pakket op een 220i nogal lullig vind, heb ik uiteindelijk maar geopteerd voor Melbourne Rot.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws