Met de CLS vond Mercedes in 2004 een compleet nieuw segment uit, dat van de vierdeurscoupé. Weet de derde generatie veertien jaar na datum nog steeds monden open te doen vallen? We gaan op pad met de CLS 450, een milde hybride zowaar.
Mercedes is zo overtuigd van het silhouet van de CLS dat het tegenwoordig twee vierdeurscoupés in de rangen heeft staan. De Mercedes-AMG GT 4-Door is daarbij de sportieve crème de la crème. Maar wat dan met de - grotendeels - technisch identieke CLS? Awel, hij hoeft niet meer zo sportief voor de dag te komen en mag gerust de comfortabele toer op gaan.
Banaan af
Een ware revolutie in 2004, de Mercedes CLS. Een auto die eigenlijk door Mercedes uit de hoed werd getoverd om de leegte tussen de E-Klasse en S-Klasse op te vullen. Het recept van zijn coupé-lijnen in samenwerking met vier deuren en pittige motoren bleek echter zo succesvol dat verschillende S-Klasse rijders de oversteek maakten naar de CLS. De Duitse concurrentie was dan ook maar snel om de CLS van tegenwerk te voorzien - denk maar aan de Audi A7 Sportback en BMW 6 Reeks Gran Coupe.
De derde generatie CLS neemt alvast weer een designstapje weg van het origineel. Want stelselmatig moet Mercedes, deels onder druk van (crash)veiligheidsinstanties, de voor- en achterzijde verhogen. Waardoor de banaanvorm langszij er meer en meer uit gaat. Daardoor iets anoniemer, de huidige CLS in het Mercedes-gamma. Al heeft het merk zo ontiegelijk veel impressionante modellen dat Mercedes-verdoving zich wel eens durft inzetten op de redactie.
E, CLS, S
Gelukkig blijft het receptuur voorts zo goed als ongewijzigd. Denk je de zwierige carrosserie even weg, dan is dit eigenlijk een Mercedes E-Klasse. Een auto die tegenwoordig ook het merendeel van zijn componenten deelt met een S-Klasse. Waardoor je gerust kan zeggen dat het allemaal één pot nat dreigt te worden. Nu, anderzijds geen slecht zaak. Want E en S plaatsten zich met twee vingers in de grille aan de top van hun segment. Waardoor de CLS genen deelt met goed gerief.
Zo is de CLS voortaan een serieus stuk stijver door de grotendeels uit aluminium opgetrokken fundering en is het interieur een spektakel van comfort en technologische snufjes. Het is dan ook heerlijk vertoeven in de CLS. Met plaats voor vijf voortaan trouwens. Want de vierzitsconfiguratie verdwijnt. Met de wat hogere middentunnel is het evenwel een vraag wie je nu juist in het midden van de achterbank gaat zetten. Een wat rare keuze dus van Mercedes.
Energiek comfort
Nu, ongeacht waar je gaat zitten, comfort speelt de boventoon. Je voelt dan ook dat elke moer in de CLS moet bijdragen aan de rust voor de inzittenden. Fluisterstil is het binnenin en geen minuscuul kraakje of zuchtje wind heeft het lef om de cabine binnen te dringen. Indrukwekkend trouwens, want je mag niet vergeten dat deze CLS over frameloze deurramen beschikt. Dat Duitsers auto's in elkaar kunnen schroeven wordt onderstreept met deze CLS.
Om het comfort nog wat verder op te krikken gelooft Mercedes ook heilig in haar Energizing Comfort Control, een soort van wellnesscenter waarbij alle zintuigen worden geprikkeld - of ontspannen. Het gaat daarbij een stuk verder dan een massagefunctie die wat in je rug douwt. Zo speelt er gelijktijdig een specifiek deuntje door de luidsprekers terwijl de parfumator de juiste geur los laat en de sfeerverlichting de gepaste tint kiest. Ja, we zijn ver weg van pronken dat je nieuwe auto ABS aan boord heeft als strafste snufje.
Stiekem zwijntje
De keerzijde van al dat welbehagen is dat de nieuwe CLS serieus wat kilootjes bij gekomen is. Om het verschil tussen CLS en GT 4-Door wat duidelijk te maken zou je denken. Al zit je dan fout, want deze comfortsloep is nog steeds 60 kg lichter dan zo'n AMG GT 63 met vier deuren. Het voordeel is evenwel dat deze CLS zo overduidelijk de kaart van comfort trekt dat je niet al te hard kan malen om die kilo's. Te meer omdat - hoewel zwaarder - het koetswerk en de componenten daaronder een stuk stijver zijn. Of anders gezegd; de CLS weet best weg met zijn gewicht.
Al heeft dat ook met de motoren te maken, want Mercedes plant geen miezerige torretjes voorin - de 300d-versie met viercilinder diesel buiten beschouwing gelaten. Nee, de CLS dient met zes cilinders te worden gereden, tegenwoordig zelfs eerder in lijn dan in V-vorm. Hebben ze in het aanbod: een 350, 450, 53 AMG, 300 d, 350 d en 400 d. Een volbloed - 63 - AMG komt er niet, daarvoor moeten klanten richting die GT 4-Door. Wij gingen alvast op pad met de 450 4MATIC, handen neer de sweet spot in de line-up.
Milde hybride
Waarom we dat denken? Omdat de 450 goochelt met impressionante cijfers dankzij zijn milde hybride-aandrijving. Jawel, dat las je goed, deze CLS is voortaan ook wat een hybride. Als basis gebruikt de vierdeurscoupé een nieuw ontwikkelde zes-in-lijn turbobenzine met 367 pk en 500 Nm die ondersteuning krijgt van een zogenaamde elektrische startgenerator van 15 kW. Die generator kan kinetische energie opslaan en ze - indien er om gevraagd wordt - terug afgeven zonder dat de verbrandingsmotor moet aangesproken worden.
Denk aan de airco die energie kan putten uit het systeem - dankzij een 48 volt-netwerk aan boord - maar ook de verbrandingsmotor zelf, want de generator is in staat om pulsen van energie vrij te laten die tot 20 pk en 250 Nm sterk zijn. Simpel gesteld: vertrek je aan het rode licht en staat je motor nog uit (start/stop) dan zal de generator al haar kracht al naar de wielen duwen voor de motor is kunnen opstarten waardoor de vertraging tussen gaspedaal indrukken en daadwerkelijk vooruit gaan wordt geminimaliseerd. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe indrukwekkend dit systeem is, te meer omdat alle toekomstige auto's hoogstwaarschijnlijk vast hangen aan de milde elektrificatie (dankzij straffere eco-normen).
Feilloos
We hoeven het dan eigenlijk ook niet meer te zeggen maar deze CLS zoeft als een comfortabel tapijt over de weg. Met een krachtbron die zo gedempt is qua geluid dat je vaak niet door hebt dat allemaal zo snel gaat. Want laat ons eerlijk zijn; 4,8 seconden om vanuit stilstand richting de honderd te snellen, dat is meer dan rap. Het is echter het gemak waarmee de zescilinder zich kwijt van die taak dat een indruk nalaat. Te meer omdat het opgegeven verbruik van 7,5 l/100 km niet eens compleet onbereikbaar is.
Standaard hangt Mercedes het geheel trouwens aan een 9-trapsautomaat en 4Matic-vierwielaandrijving. Waardoor de CLS eigenlijk feilloos is, ongeacht de omstandigheden. Vaar echter weg van de 20-duims velgen op de CLS, want hoewel fraai zit er zo weinig rubber rond dat ze op slechtere wegen het comfort wel eens durven doorprikken. We durven dan ook wedden dat de CLS op 18-duimers zo comfortabel is als een Rolls. Maar het oog wil ook wat natuurlijk... 19-duim dan maar?
Sterrenprijs
Een auto die tussen E en S moet varen, waardoor ook de prijs geen verrassing is. Want neem je het gemiddelde van de instapprijs van de E-Klasse (47.000 euro) en de S-Klasse (88.000 euro), dan kom je op 66.000 euro uit. Twee maal raden welke stickerprijs Mercedes op de CLS kleeft. Jawel, 66.000 euro! Duitse boekhouding, het kan soms schrikbarend doordacht zijn. Denk echter niet dat je voor 66K buiten rijdt met de versie die je hier op de foto's ziet. Ons testexemplaar klokte af op - slik - 115.966 euro. Duitse optiepolitiek, eveneens schrikbarend.
De concurrenten ken je trouwens ondertussen wel. Zo is er de Audi A7 Sportbacken de BMW 6 Gran Coupe. Die laatste is even uit roulatie (tot de komst van de nieuwe), de A7 is een serieus stuk goedkoper. Je betaalt dus nog steeds een beetje extra voor "die ster op de motorkap". Een optie die je trouwens niet kan krijgen, want de ster prijkt steeds in de grille.
Conclusie
De 20-duims velgen buiten beschouwing gelaten is de nieuwe generatie CLS een impressionante sloep die comfort weet te verzoenen met stijl en indrukwekkende (motor)technologieën. Niet zo maar een opvullertje in het gamma, wel een fraaie vierdeurscoupé met een eigen identiteit die sterk genoeg is om een eigen plaats op te eisen in de line-up van het merk met de ster. Vergeet de GT 4-Door, dit is de 4-Door die je moet hebben.
Specificaties
Vermogen | 367 pk |
---|---|
Overbrenging | 9-traps automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 840 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 115 966 |
Prijs basismodel | € 66 000 |
0 tot 100 km/u | 4.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.90L/100km |
Min. kofferinhoud | 520 L |
CO2-uitstoot | 178 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen