Rijtest: BMW 750i xDrive facelift (2019)

De BMW 7 Reeks speelt mee in de bovenste lagen van de luxelimousines. Vandaar ook dat een facelift altijd wat nieuws toevoegt, ook bij de Siebener. Al moet je goed zoeken naar de nieuwigheden.

Niet omdat er zo weinig zijn, maar die grille! Die verbergt alles. Alles verdwijnt in het niets bij de opzichtige grille van de nieuwe 7 Reeks. Hij past mooi bij de grille van de X7 maar daarmee is ook alles gezegd. BMW wil er nochtans aan toevoegen dat de grille 40 procent groter werd, wij vragen ons dan af waarom. Want de grille herbergt tegenwoordig de radars en sensoren en zit verder helemaal dicht. De luchtkoeling, die gebeurt via de andere openingen in de voorbumper.

fijnere verlichting

Maar heb je je een weg voorbij de BMW-barbecue gebaand, dan kom je op de andere nieuwigheden uit. Zo zijn er de smallere koplampen, de nieuwe LED-achterlichten in dezelfde vorm als bij de BMW 3 Reeks en de grotere chroomoppervlakken rond de ingewerkte uitlaateindes.

Binnenin zijn er minder zichtbare aanpassingen. Nieuwe Gesture Control-bewegingen, een aangepast BMW Operating System 7.0 en een digitale personal assistent. "Hey BMW" is het codewoord om die wakker te schudden, op onze veel originelere "Tell me, James", reageerde de assistent maar lauw.

bmw-750i-xdrive-facelift-2019

Als we eerlijk zijn, dan moeten we zeggen dat de monsterlijke grille iets discreter oogt als je hem in het zwart kiest. Zwarte velgen eronder, zwarte lak en je bent een pak discreter op de weg. Hij wordt zelfs een beetje aantrekkelijker, die 7 Reeks.

romige V8

Wij reden de 750i xDrive, met de met uitsterven bedreigde V8 onder de kap. Die V8 is nieuw, en afgeleid van de V8 in de M5. Net als in de 850i Coupe krijgt hij hier 530 pk mee. Misschien is het ook hier niet langer de beste keuze, want VAA- en belastingsgewijs is de 745xe plug-in hybride een interessantere optie. Neemt niet weg dat we met plezier het gaspedaal van onze '50 induwden en het geluid van de V8 onze oren lieten binnendringen. Wel met de ramen open, anders is er vanwege de geluidsisolatie weinig te horen van de benzinemotor.

bmw-750i-xdrive-facelift-2019

Gooi de V8 niet in de bochten, want dan word je het hoge gewicht van de 7 gewaar. Wel doe je er goed aan om de juiste rijinstelling te kiezen en gewoon te genieten van de luxe die zo'n 7 nog steeds met zich meebrengt. Zet 'm in Sport als je z'n 3,9 seconden van 0 naar 100 wil ervaren, maar zet 'm nadien maar gauw in Comfort of zelfs Comfort+, zodat de luchtvering ten volle zijn werk kan doen. Stel je eigen geurtje in en je vergeet dat je in die file staat, bij 30 graden buiten.

Nog nieuw is de Parking Assistant Plus met back-up Assistent, die je niet alleen in staat stelt de auto te parkeren terwijl je ernaast staat maar die ook nog eens een vooraf opgenomen traject kan rijden zonder tussenkomst van de chauffeur. Handig, zo kan je die moeilijke hoek op je oprit ook nemen als de tuinverlichting het laat afweten.

bmw-750i-xdrive-facelift-2019

wat kost een huis, tegenwoordig

Wil je het wel weten, wat zo'n 7 Reeks met barbecuegrille tegenwoordig kost? Goed dan, 91.350 euro betaal je voor de basisversie. Een 750i xDrive kost je 120.410 euro zonder opties. Dat zijn prijzen waar de gewone man van achterover valt, maar steeds vaker worden dergelijke bedragen neergeteld voor luxueuze limousines of vierdeurs coupé's. Ook bij Mercedes en Audi betaal je dergelijke bedragen voor de toplimousines. Met opties erbij zit onze testwagen aan 152.335. Dat huis verderop in de straat staat nog steeds te koop voor ongeveer hetzelfde bedrag.

bmw-750i-xdrive-facelift-2019

conclusie

Met de nieuwe snufjes erbij doet de BMW 7 Reeks een sprong voorwaarts om in het kielzog van de Mercedes S-Klasse te blijven. We verwachten een grotere aanpassing bij de volgende generatie, maar tot dan heeft de 7 Reeks facelift wat nodig is om de concurrentie bij te blijven. Die concurrentie komt tegenwoordig ook uit onverwachte hoek, nu de BMW X7 in dezelfde showroom staat.

Specificaties

Motor

4.4-liter V8 biturbo

Vermogen

530pk

Koppel

750 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 940 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 152 335.00

0 tot 100 km/u

4.40 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

515 L

CO2-uitstoot

217 g/km

BIV

€ 4 804.00

Rijtaks

€ 2 691.00

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws