Rijtest

Rijtest: Toyota Camry Berline 2.5 Hybrid (2020)

Geen sedan zo populair als de Camry, want de Japanse middenklasser van Toyota voert wereldwijd de toppen van de verkooplijsten aan én is al 17 jaar lang de best verkopende auto in de Verenigde Staten. Waarom kom je 'm dan niet meer tegen in onze contreien? We zoeken het uit!

Voor een iets oudere garde is Camry een merknaam zo sterk als Corolla en Starlet. Want de Camry zorgde er in de jaren 80 voor dat Toyota zich kon verankeren in het Europees autolandschap. De jaren daarop verloederde de naam echter in onze contreien omdat Toyota specifiek voor Europa gecreëerde auto's op de markt bracht. Denk Yaris, denk Avensis, denk Auris. In de rest van de wereld bleef de Camry echter een verkoopstopper voor Toyota.

Japanse ruggengraat

Dan overdrijven we niet, want in 2002 nam de Camry in de VS de fakkel van de Honda Accord over om de daaropvolgende 17 jaar (!) de meest verkochte auto te zijn. Samen met één van de best verkopende auto's wereldwijd, de Corolla, vormt de Camry dus de ruggengraat van Toyota. Er moet dus een reden zijn dat klanten wereldwijd en masse voor de Japanner vallen.

Image
Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Spottend wordt er wel eens gezegd dat de Camry eigenlijk de Volkswagen Golf van het Oosten is. Dit dankzij een design dat zo generisch en braaf is, dat je ongeveer elke leeftijdsgroep aanspreekt. En toegegeven, de laatste generaties Camry waren even generisch als een bruine steunkous. De laatste generatie, die in 2017 verscheen, volgt echter het nieuwe Toyota-credo van "no more boring cars". Waardoor de grijze muis een opvallend uitgesproken design kreeg.

Europa overgeslagen?

Uitgesproken maar daarom niet mooi. Want je kan de Camry moeilijk een natuurlijke schoonheid noemen. Al heeft dat er vooral mee te maken dat deze auto werd getekend zonder Europa in het achterhoofd. De snuit oogt Oosters, de achtersteven dan weer Amerikaans. En de flank? Tja. Vergelijk dit met de flank van een Mercedes C-Klasse en je begrijpt wat we bedoelen.

Image
Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Nu, ook wij weten uiteraard dat deze Camry niet zinnens is om verkoop van bij Mercedes te stelen. Nee, de Camry mikt op rakkers zoals de Mazda6, de Kia Optima en misschien ook wel de Lexus ES. Want onderhuids zijn Camry en ES technisch aan elkaar verwant. Of in mensentaal: de Camry is eigenlijk een Lexus ES met Toyota-badge.

Op Amerikaanse voet

Daardoor gebruikt de Camry hetzelfde voorwielaangedreven TNGA-K platform als de Lexus ES en Toyota RAV4. Een platform dat forse afmetingen toestaat, waardoor de Camry zon 4.9 meter op de lintmeter zet. Om je een idee te geven, dat is langer dan een Audi A4, Mazda6 én Skoda Superb!

Image
Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

De Camry is dan ook een ruime Berline, op Amerikaanse maat. Dat merk je ook aan de binnenzijde. Want vooraan zit je puik en achteraan zelfs royaal. Waardoor dit de ideale auto is om met z'n vieren op verplaatsing te gaan.

Mussendorst

Extra onderstreept door aandrijflijn. De Camry komt exclusief als hybride naar onze contreien. Waardoor je een 2.5-liter benzine van 177 pk voorin krijgt die geassisteerd wordt door een "zelf opladende" elektrische set-up. Goed voor een systeemvermogen van 218 pk. Het systeem werkt tegenwoordig fluisterstil waardoor de storende CVT-dreun bij forse acceleraties stilaan tot het verleden begint te horen.

Image
Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Met een sprint naar de honderd van 8.3 seconden toont de Camry zich ook best kwiek. Waardoor je niet het gevoel hebt met een eco-slakje onderweg te zijn. Daarenboven profileert de Camry zich als een zuinige knaap. 5 liter per 100 kilometer is een haalbare kaart, waardoor hij andere klassieke benzinewagens het schaamrood op de wagen tovert. Tenslotte is 'ie met een CO2-uitstoot van 98 gram ook nog eens meer dan 70 procent aftrekbaar. Interessant voor zakelijke rijders die geen budget voor EV of PHEV hebben.

Wereldstrijd

Nou, die best verkopende sedan ter wereld klinkt best positief, toch? Jazeker. Al zit de Camry in een constante wereldstrijd. Zo is de afstelling van de ophanging wel zeer Amerikaans (lees: wobbelig), is het interieur zeer Japans (check dat dashboard!) en de aandrijving zeer Europees (zuinig, geraffineerd). Vooral dat interieur lijkt ons Europese kopers potentieel af te schrikken.

Image
Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Al zeker als je weet dat de Camry minimaal 36.970 euro kost (41.270 euro voor de Premium-uitvoering). Zet er een Mazda6 naast die een goedkopere vanafprijs draagt en je begrijpt wat we bedoelen. Bijkomstig: er is geen stationwagenversie van de Camry. Nog een handicap voor een stationwagenminnend België.

Conclusie

We begrijpen deze Camry volledig. Een comfortabele en ruime sedan met een mussendorst en een kwalitatieve afwerking. Alleen heeft de Belg geen liefdesverhouding met de sedanvorm. Is die er al, dan is dat vooral in de bedrijfswereld waar vier ringen, een ster of een blauwe propeller een vanzelfsprekendheid is. Of hoe een verkoopstopper bij ons toch door het leven kan gaan als nichemodel.

Image
Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Specificaties

Vermogen218 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 595 kg
Topsnelheid180 km/u
0 tot 100 km/u8.30 sec
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen