Rijtest: Toyota Camry Berline 2.5 Hybrid (2020)

Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Geen sedan zo populair als de Camry, want de Japanse middenklasser van Toyota voert wereldwijd de toppen van de verkooplijsten aan én is al 17 jaar lang de best verkopende auto in de Verenigde Staten. Waarom kom je 'm dan niet meer tegen in onze contreien? We zoeken het uit!

Voor een iets oudere garde is Camry een merknaam zo sterk als Corolla en Starlet. Want de Camry zorgde er in de jaren 80 voor dat Toyota zich kon verankeren in het Europees autolandschap. De jaren daarop verloederde de naam echter in onze contreien omdat Toyota specifiek voor Europa gecreëerde auto's op de markt bracht. Denk Yaris, denk Avensis, denk Auris. In de rest van de wereld bleef de Camry echter een verkoopstopper voor Toyota.

Japanse ruggengraat

Dan overdrijven we niet, want in 2002 nam de Camry in de VS de fakkel van de Honda Accord over om de daaropvolgende 17 jaar (!) de meest verkochte auto te zijn. Samen met één van de best verkopende auto's wereldwijd, de Corolla, vormt de Camry dus de ruggengraat van Toyota. Er moet dus een reden zijn dat klanten wereldwijd en masse voor de Japanner vallen.

Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Spottend wordt er wel eens gezegd dat de Camry eigenlijk de Volkswagen Golf van het Oosten is. Dit dankzij een design dat zo generisch en braaf is, dat je ongeveer elke leeftijdsgroep aanspreekt. En toegegeven, de laatste generaties Camry waren even generisch als een bruine steunkous. De laatste generatie, die in 2017 verscheen, volgt echter het nieuwe Toyota-credo van "no more boring cars". Waardoor de grijze muis een opvallend uitgesproken design kreeg.

Europa overgeslagen?

Uitgesproken maar daarom niet mooi. Want je kan de Camry moeilijk een natuurlijke schoonheid noemen. Al heeft dat er vooral mee te maken dat deze auto werd getekend zonder Europa in het achterhoofd. De snuit oogt Oosters, de achtersteven dan weer Amerikaans. En de flank? Tja. Vergelijk dit met de flank van een Mercedes C-Klasse en je begrijpt wat we bedoelen.

Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Nu, ook wij weten uiteraard dat deze Camry niet zinnens is om verkoop van bij Mercedes te stelen. Nee, de Camry mikt op rakkers zoals de Mazda6, de Kia Optima en misschien ook wel de Lexus ES. Want onderhuids zijn Camry en ES technisch aan elkaar verwant. Of in mensentaal: de Camry is eigenlijk een Lexus ES met Toyota-badge.

Op Amerikaanse voet

Daardoor gebruikt de Camry hetzelfde voorwielaangedreven TNGA-K platform als de Lexus ES en Toyota RAV4. Een platform dat forse afmetingen toestaat, waardoor de Camry zon 4.9 meter op de lintmeter zet. Om je een idee te geven, dat is langer dan een Audi A4, Mazda6 én Skoda Superb!

Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

De Camry is dan ook een ruime Berline, op Amerikaanse maat. Dat merk je ook aan de binnenzijde. Want vooraan zit je puik en achteraan zelfs royaal. Waardoor dit de ideale auto is om met z'n vieren op verplaatsing te gaan.

Mussendorst

Extra onderstreept door aandrijflijn. De Camry komt exclusief als hybride naar onze contreien. Waardoor je een 2.5-liter benzine van 177 pk voorin krijgt die geassisteerd wordt door een "zelf opladende" elektrische set-up. Goed voor een systeemvermogen van 218 pk. Het systeem werkt tegenwoordig fluisterstil waardoor de storende CVT-dreun bij forse acceleraties stilaan tot het verleden begint te horen.

Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Met een sprint naar de honderd van 8.3 seconden toont de Camry zich ook best kwiek. Waardoor je niet het gevoel hebt met een eco-slakje onderweg te zijn. Daarenboven profileert de Camry zich als een zuinige knaap. 5 liter per 100 kilometer is een haalbare kaart, waardoor hij andere klassieke benzinewagens het schaamrood op de wagen tovert. Tenslotte is 'ie met een CO2-uitstoot van 98 gram ook nog eens meer dan 70 procent aftrekbaar. Interessant voor zakelijke rijders die geen budget voor EV of PHEV hebben.

Wereldstrijd

Nou, die best verkopende sedan ter wereld klinkt best positief, toch? Jazeker. Al zit de Camry in een constante wereldstrijd. Zo is de afstelling van de ophanging wel zeer Amerikaans (lees: wobbelig), is het interieur zeer Japans (check dat dashboard!) en de aandrijving zeer Europees (zuinig, geraffineerd). Vooral dat interieur lijkt ons Europese kopers potentieel af te schrikken.

Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Al zeker als je weet dat de Camry minimaal 36.970 euro kost (41.270 euro voor de Premium-uitvoering). Zet er een Mazda6 naast die een goedkopere vanafprijs draagt en je begrijpt wat we bedoelen. Bijkomstig: er is geen stationwagenversie van de Camry. Nog een handicap voor een stationwagenminnend België.

Conclusie

We begrijpen deze Camry volledig. Een comfortabele en ruime sedan met een mussendorst en een kwalitatieve afwerking. Alleen heeft de Belg geen liefdesverhouding met de sedanvorm. Is die er al, dan is dat vooral in de bedrijfswereld waar vier ringen, een ster of een blauwe propeller een vanzelfsprekendheid is. Of hoe een verkoopstopper bij ons toch door het leven kan gaan als nichemodel.

Toyota Camry rijtest review 2020 autofans

Specificaties

Motor

2.5 benzine, vier-in-lijn hybrid

Vermogen

218pk

Koppel

221 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 595 kg

Topsnelheid

180 km/u

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Menck 19:07
afbeelding van Menck

Dat radiatorrooster lijkt wel op de baleinen van een walvis. Lelijk, met andere woorden. (Doch smaken verschillen, dus zullen er ook wel liefhebbers van dat ontwerp zijn.)
Het vlot vormgegeven interieur spreekt me daarentegen wél aan. Duitse interieurs vind ik doorgaans eerder saai.
Dat geprononceerde front + de aanschafprijs zouden me doen afzien van een aankoop.

michel 19:48
afbeelding van michel

Traag voor 218pk. Heb zelf ooit met een Lexus IS300h gereden, ging voor geen meter.

UNSTABLE_CARPORT 10:41
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

Ik vind die Camry een mooie wagen. De voorkant geeft de wagen een imposante indruk, de achterkant is idd wat meer Amerikaans, maar valt nog goed mee. De zijkant is voor mij goed met de raampartijen en knik die lijkt op die van Lexus dit t.o.v. de c-klasse en e-klasse "knik" die voor mij alle dynamisme ineens wegneemt à la "vanaf hier doen we geen moeite meer".
Ik ben miss een van die weinige Belgen die de sedanvorm verkiest boven de station variant dus dat is +1 in het voordeel van de Camry. Het enige nadeel is de lange lengte van de wagen. Het is spijtig dat deze wagen voor mij geen optie was in de leaselijst anders was het een makkelijke keuze.
De Camry gaat idd wat trager vergeleken met andere wagens in dezelfde pk range. Toch vind ik dit passen bij Camry en de rijstijl vereist voor hybride wagens. Voldoende pk en koppel om de toch grote Camry op snelheid te krijgen aan een rustig tempo. Relaxed en comfortabel rijden aan een laag verbruik. Pk en koppel beschikbaar voor een inhaalmanoeuvre of korte versnelling. Dit past perfect bij mijn rijstijl.

4g63 10:55
afbeelding van 4g63

Knappe wagen maar men kon een koffer tekenen genre Kia stinger, (kan je in gaan wonen) Honda Civic, Hyundai fastback ed.
(Paar generaties geleden had men steeds zo'n apart model bij sommige merken)
Allemaal sedans die er ook goed uitzien maar veel praktischer zijn omdat ze geen vaste hoedenplank hebben.
Dan overtuig je mss een sedan rijder die naar een Hatch of SUV wil gaan owv gebruiksgemak om bij een sedan te blijven.

Vervoort Patrick 23:12
afbeelding van Vervoort Patrick

Ik heb mijn Camry premium ontvangen en hij ziet er netjes uit . Waarom deze sedan? Het gehele pakket zit goed in één. Voor een redelijke prijs een full option, grote goed afgewerkte auto die bedrijfszeker is en waar de garantie op de batterij meer dan normaal is. Komt er nog bij dat deze auto bij normaal gebruik zeer weinig verbruikt. Als men deze auto vergelijkt met de Duitse drie en men kijkt naar prijs/uitrusting kan ik mij het gevoel niet ontdoen dat deze wel degelijk naast hun schoenen lopen. Als zij denken dat men nog altijd een half aangeklede auto kunnen verkopen tegen deze prijzen onder het mom van Duitse degelijkheid dan moeten ze toch anders gaan denken. De tijden zijn verandert en het zijn de Koreanen en Japanners die de auto's op de markt brengen die prijs/kwaliteit bieden en die een goede garantie geven . Als we naar de Europese auto leveranciers zien is dat wel een lachertje.

Ousmane 22:20
afbeelding van Ousmane

Japaanse auto s zijn betrouwbaar en bidden beter service dan europese automerken. De camry premium is zeker de moeite waard. Maar ja sommig mensen zijn minder verstandig om hun geld weg te gooien met de slechte service en onbetrouwbaar autos

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws