BMW heeft de Mercedes CLA bijna een decennium vrijheid gegeven in zijn territorium. Niet meer. Want de 2 Reeks Gran Coupe is hier om CLA aan de ketting te leggen. Of hij daar genoeg kwaliteiten voor in zijn mars heeft? We zoeken het uit via de M235i, de sportiefste der 2 Gran Coupes.
Dat de Duitse premiummerken elkaar het licht in de koplampen niet gunnen is duidelijk aan de snelheid waarmee ze op elkaars modellen inspelen. Er kan geen nieuw segment gebaggerd worden of de vijand staat al klaar met een antwoord. Hallucinant is het dan ook dat BMW opperconcurrent Mercedes sinds 2013 geen strohalm in de weg legde na de lancering van de CLA Coupe. Ja, er kwam een 1 Reeks Berline maar die was enkel voor de Chinese en Mexicaanse markt. De tegenreactie is eindelijk hier, in de vorm van de 2 Reeks Gran Coupe. Of die zoden aan de dijk weet te brengen?
Bekijk hier onze video:
Platformwissel
Er zit hoogstwaarschijnlijk een goede reden achter het feit waarom BMW een compacte sedan zo lang voor zich uitschoof. Die reden is "achterwielaandrijving". Want het platform van de vorige 1 Reeks (en huidige 2 Reeks Coupe) is zo compact, dat een sedan op die fundamenten er voor zou zorgen dat je als passagier achteraan met je knieën in je nek zou zitten. Nu wil het geluk dat BMW met de 1 Reeks besloten heeft zich toe te spitsen op een voorwielaangedreven platform. Waardoor de ingenieurs eindelijk ruimte hadden om een voorwielaangedreven compacte sedan te bouwen. Niet iets waar de puristen om vragen, wel een concept waar de leasingmarkt naar snakt.
De CLA van Mercedes is namelijk geen te miskennen succes op de zakelijke markt. Ben je op zoek naar een vervanger en heb je zin in iets nieuws, dan kom je bijna vanzelf bij deze 2 Reeks Gran Coupe terecht. Meer nog dan bij de Audi A3 Berline, die vooral pretendeert een klassiek gelijnde sedan te zijn. Dat je bij Hyundai stiekem al jaren terecht kan voor de i30 Fastback, dat hoort de zakelijke markt liever niet. Want de badge voorop, dat is zo mogelijk belangrijker dan de techniek onder de schulp. En "Hyundai", dat klinkt natuurlijk zo sexy als "BMW".
Opgeblazen neus
Nu goed, de 2 Reeks Gran Coupe dus. Het vijfde derivaat van de 2 Reeks-familie. Een broertje dat - hoewel hij sportiviteit uitstraalt zoals de 2 Reeks Coupe en cabrio - zijn genen deelt met de 2 Reeks Active en Gran Tourer. Toch zou je 'm op het eerste gezicht niet in die categorie plaatsen. Want BMW haalde opvallend scherpe pennen uit de kast om deze 2 GC vorm te geven. Net zoals grote broer 8 Reeks Gran Coupe laat BMW deze 2 GC visueel op zijn voorsnuit vallen. Al lijkt, in tegenstelling tot die 8 GC, de neus van deze 2 GC gestoken door een wesp. Die opgeblazen neus valt te verklaren door de extra mechaniek die zijn weg moest vinden onder de motorkap, met dank aan de voorwielaandrijving.
Eerlijk is eerlijk, mits wat M-opsmukwerk valt het al meteen een stuk minder op. De M235i die wij reden is meteen de overtreffende trap. Want de sportiefste 2 GC is gezegend met een overvloed aan luchtsleuven, forse uitlaten en verbredingen. Het oogt vooral "dik". Aan jullie om te interpreteren welke zin van dat woord we bedoelen. Desalniettemin zijn we voorwaardelijk fan van het Snapper Rocks blauw op ons testexemplaar. Kost je niet meer duiten dan metallic zwart of grijs, waardoor dit eigenlijk een no-brainer is. Of je moet fan zijn van het gratis wit. Al raden we je dan een abonnement op Vtwonen aan om je smaak wat bij te spijkeren.
Kwaliteit
Aan de binnenzijde is de bloedlijn van de 2 Gran Coupe meteen herkenbaar. Want de boordplank van de nieuwe 1 Reeks werd volledig overgenomen. Die laat zich kenmerken door een optisch zwevend dashboard en een infotainmentsysteem dat uit de bestuurderszijde lijkt te komen gegleden. Hoewel er onder de gordellijn een strookje harde plastic valt te ontdekken, is alles op ooghoogte puik afgewerkt. Het siert BMW vooral dat ze zelfs in de basisversie de 2 Reeks Gran Coupe zegenen met een airco-unit die zo uit een 7 Reeks lijkt te komen. Waardoor het duidelijk is dat BMW niet beknibbelde waar het echt van tel is, ook al is dit de kleinste "sedan" in het gamma.
Voorin zit je dan ook lekker knus in deze 2 Gran Coupe. De M235i profiteert van sportief stoelwerk dat je optioneel kan omtoveren tot volwaardig M-zitwerk. Al hadden we niet het gevoel iets te kort te komen in de stoffen sportstoeltjes. Achteraan is de 2 GC slachtoffer van zijn eigen designpiste. Want hoewel de beenruimte nog voortreffelijk is, kan de hoofdruimte ondermaats zijn voor de grotere medemens. Al weet je dat natuurlijk als je een vierdeurscoupé koopt. De koffer, die is met zijn 430 liter niet groter dan die van de Mercedes CLA (460 liter) en al zeker niet groter dan die van de Skoda Octavia (600 liter). Al geven we BMW een dikke pluim voor de lage laaddrempel, brede opening en het ruime opbergvak onder de vlakke laadvloer.
Beperkte keuze
Voorin schotelt BMW je 5 motorenkeuzes naar voren. Nu ja, vermogensversies. Zo heb je een 2-liter viercilinder turbodiesel die je kan krijgen met 116, 150 dan wel 190 pk. De 150 pk sterke 218d kan je krijgen met handbak, alle andere motoren gebruiken een automaat. Zelfs de instapdiesel - 116d - van 116 pk die een CO2-uitstoot van minimaal 99 g/km naar voren schuift schakelt voor je. Voorwielaandrijving zet de toon, al kan je de strafste 220d met 190 pk ook optioneel met xDrive-vierwielaandrijving krijgen.
Voor benzinerijders is de keuze een stuk beperkter. Zo is er een 140 pk sterke driecilinder die je kan krijgen mét of zonder automaat. Mag het wat forser dan die 218i? Dan moet je meteen de opstap maken naar M235i xDrive. Een opstap van maar liefst 168 pk (en 20.000 euro), want de M235i beschikt over een gezonde 306 pk. Niet uit een zes-in-lijn, wel uit een 2-liter viercilinder turbobenzine. Een uitvoering met een vermogen tussen 140 pk en 306 pk had aardig geweest. Al verwachten we stiekem dat een plug-inversie die leegte in zal vullen. Zo is de op gelijke fundamenten gebouwde X1 er als 25e met 220 pk aan plug-inkracht en een fiscaal vriendelijke CO2-uitstoot.
Efficiënte raket
Een voorwielaangedreven sedan van BMW, in feite een primeur voor het merk. Hoe rijdt dat nu? Wel, we kunnen het eigenlijk niet zeggen. Want de M235i wordt standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Kwestie van die 306 paarden en 450 Nm zo zorgeloos mogelijk richting asfalt te kunnen lanceren. Tot we een instapvariant in onze handen krijgen kunnen we ons dus enkel baseren op deze vierwielaangedreven blauwe raket. Net zoals de M135i (Rijtest HIERZO) is de M235i Gran Coupe vooral ingesteld om zo efficiënt mogelijk een traject af te leggen. Het koppel is al vanaf lage toeren aanwezig, de automaat knalt zonder blikken of blozen door de versnellingen en de stuurinrichting schuift naar voren dat de voortrein (mét sper) zich niet van de wijs laat brengen.
Dit is een lollig karretje om de belhamel mee uit te hangen, punt. Alleen bekroop ons meermaals het gevoel dat met de ogen dicht dit evengoed een Volkswagen Golf R of Audi S3 had kunnen zijn. Cru gezegd voelt deze M235i GC wat generisch aan. Al is het vergelijkend materiaal evenzeer van een topniveau, waardoor je het niet als kritiek mag zien. Je moet je alleen de vraag beginnen stellen waarom je voor deze 2 Gran Coupe en niet voor de Mercedes CLA gaat. Vroeger was het logische antwoord omdat de BMW achterwielaandrijving en een zes-in-lijn heeft. Maar nu? De viercilinder klinkt niet exceptioneel, de automaat haalt een hoop rijbeleving weg (in ruil voor daadkracht) en de vierwielaandrijving laat je soms op een attractie van Bobbejaanland wanen.
Huiswerk gedaan
Wil je de M235i xDrive Gran Coupe op je oprit parkeren? Dan moet je met minimaal 53.700 euro over de boeg komen. Vink je nog wat opties aan, zoals dat Snapper Rocks blauw van 820 euro, dan stijgt de prijs gestaag richting de 60.000 euro. Hoewel het hier over de topversie gaat moet je trouwens fors bijbetalen voor de digitale instrumentcluster van BMW. Dat is echter goed nieuws, want dat wil vooral zeggen dat je geen duizenden euro's stuk hoeft te slaan op een systeem dat je toch niet wil. Vertrouw ons, de klassieke wijzerplaat valt een stuk aangenamer op je netvlies.
Tegenover de M135i xDrive leg je zo'n 4.000 euro extra neer voor deze sedanversie. Al moet je weten dat de 2 Reeks Gran Coupe net wat zachter werd afgesteld dan de 1 Reeks hatchback. Een pluspuntje voor de Gran Coupe. Prijzen voor de modale varianten dan? De instapversie, de 218i, heeft een basisprijs van 30.159 euro. Niet toevallig enkele honderden euro's goedkoper dan de basisprijs van de Mercedes CLA. Nu ja, toevallig? Daar geloven we bij de Duitsers al lang niet meer in.
Conclusie
Nee, de BMW 2 Reeks Gran Coupe maakt de Mercedes CLA niet plots uit de mode. Daarvoor zijn de bouwstenen té identiek - maar zeker niet minder. Het is een meer stilistisch alternatief voor de 1 Reeks hatchback en weet als M235i dezelfde kwaliteiten naar voren te schuiven als de M135i. Snel, efficiënt, comfortabel... maar niet memorabel.
Specificaties
Vermogen | 306 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-traps automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 545 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
0 tot 100 km/u | 4.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 12.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 430 L |
CO2-uitstoot | 153 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen