Rij-impressie: BMW M135i xDrive (2019)

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

BMW's nieuwste 1 Reeks krijgt bij zijn lancering meteen gezelschap van een performante versie. Die vervangt de uitgaande M140i, wisselt de zes-in-lijn in voor een viercilinder en gaat door het leven als M135i... als dat maar goed komt.

Het was een compleet unicum in autoland, de uitgaande M140i. In unicornspec een driedeurs hatchback met achterwielaandrijving, manuele handbak en zes-in-lijn. Een pijnlijke wake-upcall echter, want met nog geen 5 procent van de totale 1 Reeks verkoop was de M140i een financieel oninteressant model voor BMW. En dan vergeten we nog even het feit dat een groot deel van die M140i's besteld werden met vierwielaandrijving, twee extra deuren en/of een automaat.



FWD? No way!

De gevolgen laten zich dan ook raden. Want de nieuwe 1 Reeks van BMW krijgt in zijn derde generatie een voorwielaangedreven platform, waardoor ook de sportiefste variant wordt getroffen. Een uniek platform met RWD voor de 1 Reeks ontwikkelen was te duur (amper 5% van de totale verkoop, weet je wel) en ook een zes-in-lijn past niet meer in de architectuur van de 1 Reeks met een transversale set-up voor de motor.

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

Puur teren op voorwielaandrijving vond BMW evenwel een stap te ver, al had het een zeker een statement geweest. Het resultaat is dat BMW deze M135i xDrive naar voor schuift, een 306 pk sterke vijfdeurshatchback met viercilinder, vierwielaandrijving en een automaat. Een hothatch zoals we er nog kennen. Neem maar de Volkswagen Golf R, Mercedes-AMG A 35 4Matic, Audi S3 en co voor de geest. Dat is, zonder omwegen, problematisch.

F*cking zes-in-lijn

Je moet namelijk weten dat de M140i iets mythisch over zich had. Ja, zo'n Golf R was ruimer (al zeker als Variant) en er waren zonder twijfel concurrenten die circuits sneller wisten af te leggen. Er was echter geen enkele andere hatchback met een f*cking zes-in-lijn voorin die zijn volle kracht naar de achterwielen zond. Door dat uniek karakter achter te laten bij de poort van BMW moet deze M135i zich plots meten met concurrenten die allemaal zo goed als hetzelfde doen; efficiënt kilometers vreten zonder al te veel drama.

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

Voor we echter helemaal bij de bodem van de neerwaartse spiraal zijn uitgekomen, laten we het eerst even over de lovende woorden hebben over de nieuwe M135i. Woorden die er in overvloed zijn. Wat te denken van de toegenomen beenruimte achterin, het comfortabele chassis en de gegroeide koffer? Toegegeven, het zijn zaken die je weinig kunnen schelen als je op zoek bent naar de sportiefste Eins.

Koppelrakker

De motor dan. BMW kennende is dat straf gerief, toch? Wel, het blok is een nagelnieuwe 2-liter viercilinder turbobenzine die 306 pk los laat tussen 4.500 en 6.250 toeren per minuut en 450 Nm koppel weet neer te zetten tussen 1.750 en 5.000 tpm. Zoals de specs al stiekem vrijgegeven; dit is een blok dat zich vooral op koppel wil laten rijden. Zeker niet mager, de cijfers, maar ietwat knullig als je weet dat Mercedes-AMG zopas 421 pk en 500 Nm koppel wist te puren uit een viercilinder én dat BMW geen straffere versie van de 1 Reeks plant dan deze M135i. of dat laten ze momenteel toch uitschijnen.

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

Daarnaast is het motorblok vooral een gevalletje "hoe laten we de nieuwe viercilinder even pittig aanvoelen als de uitgaande zescilinder". Op papier klopt het harde labeur van de Duitser. Want met een sprint naar de honderd van 4,8 tellen is deze M135i xDrive net zo snel als de M140i met handbak en achterwielaandrijving. De M140i met vierwielaandrijving had echter maar 4,4 tellen nodig. Waardoor dit ja, een stap achteruit is op de snelheidsladder.

Herkenbare brom

Al zijn cijfers maar cijfers natuurlijk. Want zelfs trage(re) auto's kunnen bakken fun naar je rechtervoet werpen. Deze M135i xDrive hoort niet in dat rijtje thuis. Kort door de bocht zouden we kunnen zeggen dat deze M135i xDrive aanvoelt als een marginaal tragere M140i xDrive. Het zou niet eens zo verkeerd zijn. Hier is echter zo veel meer aan de hand. Het verlies van 2 cilinders laat zich namelijk ook auditief horen. Deze M135i klinkt als een Mini Cooper S, als een Volkswagen Golf R, als een Audi S3, als elke andere sportieve viercilinder op deze planeet. Behalve een Abarth 595, dat driftkikkertje klinkt alsof het niet van deze wereld komt.

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

Nu goed, terug naar de Duitser. Het inherente probleem is dat je dus een opvolger hebt die minder explosief is én minder auditief opzwepend voor de dag komt. Dan kan je nog een hele dag staan gooien met grafieken over de vermogensontplooiing, het afgenomen gewicht en de toegenomen kofferruimte... de mayonaise pakt in de realiteit niet. Snelle Nürburgringtijden ≠ fun. Kapisch, BMW?

One of the guys

Versta ons echter niet verkeerd. Deze M135i xDrive rijdt beestig. Als een geleide raket van vertrouwen dankzij de vierwielaandrijving en het nieuwe sperdifferentieel op de vooras. Onderstuur valt net zo simpel uit te lokken als overstuur en eenmaal je de spelregels van het nieuwe chassis kent zet je deze M135i helemaal naar je hand. Een auto die vooral moeiteloos vulgair snel is. Alleen is een VW Golf R dat ook, net zoals een Audi S3 en - we vallen in herhaling - een Mercedes-AMG A 35.

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

De M135i wordt daardoor dus one of the guys, terwijl hij vroeger als M140i een alternatief was die alle concurrenten stikjaloers wist te maken. Waarom je dus deze boven zijn concurrenten moet verkiezen hangt daardoor meer dan ooit van badge-liefde af en minder van principiële factoren genre: een échte rijdersauto hoort achterwielaandrijving te hebben en een zes-in-lijn.

Scheelt taksen, dat wel

Ach kom, we overdrijven wat. want zoals net aangehaald is de M135i xDrive een complete auto die moeiteloos comfort weet te mixen met pijlsnelle prestaties. Daarenboven waren wij de eersten om toe te geven dat voorganger M140i in ons Belgenland het best tot zijn recht kwam met vierwielaandrijving. Sidder en beef, purist.

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

Niet van onze stelling trouwens, wel van de prijs van de M135i. BMW start de band pas bij 49.720 euro. Wil je een andere kleur dan wit? Dat is dan minimaal 820 euro graag. Gooi nog zaken zoals de adaptieve demping, getinte ramen en parkeersensoren in de mix en voor je het weet vliegt de prijs over de 55.000 euro. We zouden naïef kunnen zijn en zeggen dat dit knijterduur is maar vergis je niet, ook de Mercedes A 35 AMG en VW Golf R leggen zonder blozen zulke prijzen voor. De M140i was trouwens destijds enkele duizenden euro's goedkoper maar de zes-in-lijn nekte je anderzijds bij de inschrijving van de auto. Het is dus geven en nemen.

Conclusie

Wat het verlies van Freddie Mercury voor de muziekwereld was, dat is het verlies van de M140i voor de autowereld. Voetstappen waar je eigenlijk niet in kan treden. Dat bewijst deze M135i xDrive. Fundamenteel niet slechter dan een VW Golf R of Mercedes-AMG A 35 maar verdomd, wat missen we nu al die zes-in-lijn in de schulp van de 1 Reeks.

Rijtest BMW M135i 2019 viercilinder F40

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

306pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 525 kg

Topsnelheid

250 km/u

0 tot 100 km/u

4.80 sec

CO2-uitstoot

155 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Yannick 05:37
afbeelding van Yannick

Ben ik de enige die de prijzen van die kleine fun-mobielen gewoon compleet over the top begin te vinden? 55.000 euro, daar had je in 2017 nog een Porsche 718 boxster voor (zonder opties :-p)

andre123 07:09
afbeelding van andre123

nee,je bent niet de enige

Anon 12:01
afbeelding van Anon

Rip 1 serie

Fab 09:31
afbeelding van Fab

Toch de eerste review waar meer over het vorige model wordt verteld dan over het huidige. Misschien toch maar een m140i kopen en in de garage zetten voor 15 jaar.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws