Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

Wie bij Peugeot naar hybride modellen op zoek ging, vond daar tot voor kort enkel wagens zonder stekkermogelijkheid. De nieuwe 508 brengt daar verandering in met een plug-inhybride.

De plug-inhybride is de eerste van waarschijnlijk vele in het gamma van Peugeot: de 3008 Hybrid druppelt namelijk al langzaamaan binnen bij de dealers. Hij deelt zijn technologie met de gezusters bij Opel en DS Automobiles, al is de 508 voorlopig de enige berline die van deze elektro- en benzinemotor gebruik maakt.

coupélijn

Het ontwerp van de nieuwe 508 was radicaal anders dan dat van zijn voorganger. En dat was maar goed ook, want die voorganger was op esthetisch vlak op zijn minst slaapverwekkend te noemen. Niet zo bij de nieuwe 5'en 8, waar je een vierdeurscoupélijn ziet die de verwachting schept dat je met zo'n door Pininfarina getekende coupé te maken hebt. De frameloze deuren dragen nog bij tot die indruk, al zijn die vooral frameloos om de hoogte van de wagen te verminderen.

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

Vooraan krijgen we de sabeltanden te zien, al zijn die bij ons testmodel niet zo geslaagd als bij de topversies met volledige LED-verlichting in. Achteraan hebben ze bij Peugeot nog altijd de klauwende achterlichten, verbonden met een hedendaagse zwarte band. Behalve een tweede tankopening voor de laadstekker en wat "hybrid"-logo's is er verder niets dat verraadt dat je Peugeot twee aandrijfvormen heeft.

bijna-benzine

Nochtans heeft hij die wel degelijk. Als grootste energieleverancier is er de 180 pk sterke 1.6 THP op de voorwielen, gecombineerd met de elektromotor. Beide samen leveren 225 pk en 360 Nm koppel. Daarmee haal je de 0-100 km/u in 8 seconden, een kleine zucht trager dan een benzineaangedreven 508 met 225 pk. Peugeot stelt een actieradius van 63 km voorop, al mag je daar in de praktijk wat kilometers af doen. Volledig opladen doe je de 11,6 kWh-accu in een kleine twee uur aan een 6,6 kWh-stekker, thuis doe je er dubbel zo lang tot vier keer zo lang over.

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

Voor het plaatsen van de accu verkleinde Peugeot de benzinetank. Dat zorgt ervoor dat de totale radius kleiner wordt, maar dat kan je wat voorkomen door de wagen elke avond braaf aan de laadstekker aan te sluiten. Dat laatste komt je gemiddeld verbruik dan ook ten goede. Een voordeel van de plaatsing van de accu's naast de benzinetank is dat de laadvloer van de 508 onveranderd blijft. Zo heb je 487 liter bagageruimte ter beschikking in de berline.

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

Kijken we verder vooruit, dan zien we daar ook een ongewijzigd interieur. Het kleine sportstuur van Peugeot volt eerst wat vreemd aan, maar daar wen je al snel aan. Je kijkt op een digitale tellerpartij die je naar smaak kan aanpassen. In de middenconsole zit dan de navigatie en klimaatbediening verborgen. De piano-achtige toetsen geven de auto een luxueus accent, al moet je ze goed aanslaan voordat ze reageren op je aanrakingen.

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

tikje gezapiger

Hoewel je 225 pk onder je kont krijgt, is deze Fransman niet ingesteld op sportief rijden. Hij draagt wat extra gewicht mee en dat laat zich voelen in het rijgedrag. De gewone 508 komt net iets vlotter van zijn plaats en ook de automaat reageert niet heel fluks. Het zwaartepunt van deze hybride 508 ligt dan weer lager, waardoor de wagen een tikkeltje stabieler op de weg ligt. Geen nood echter: voor de sportieve rijder heeft Peugeot de 508 PSE klaar staan. Het kleine stuur van de 508 zorgt wel voor een snediger rijgevoel, het stuur reageert ook vlot.

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

Peugeot biedt de 508 Hybrid aan in twee uitrustingsniveaus: de Allure en de GT. De basisversie heb je voor 41.053 euro voor de deur staan. De GT gaat vanaf 43.604 euro buiten bij je Peugeot-verdeler. Daarmee kost hij een dikke 5.000 euro meer dan een benzineversie met gelijkaardige motor. De concurrentie tussen de middenklasseberlines is hard, al lijkt Peugeot met deze 508 Hybrid enkel nog de Volkswagen Passat GTE naast zich te dulden, aangezien de Kia Optima plug-inhybride niet meer wordt verkocht op onze markt. De Passat GTE kost je minimaal 46.760 euro.

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

conclusie

Peugeot maakt de 508 wat schoner door hem een hybridevariant te geven. Dat laat de CO2-uitstoot dalen, al moet je hem dan wel vaak bijladen. De kleinere brandstoftank helpt je daaraan denken. Verder blijft de Peugeot 508 Hybrid een ruime wagen met het nodige comfort en rijplezier, mede dankzij dat nog altijd gekke kleine stuurtje.

Rijtest: Peugeot 508 Hybrid (2020)

Specificaties

Motor

1.6 THP turbo benzine + elektromotor

Vermogen

225pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 764 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 41 053.00

0 tot 100 km/u

8.10 sec

Min. kofferinhoud

487 L

Max. kofferinhoud

1 537 L

CO2-uitstoot

32 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Auteur: Sven
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
BACO 17:42
afbeelding van BACO

Het zou een meerwaarde zijn om het verbruik te kennen onder verschillende rijomstandigheden. Bij mix gebruik en vooral ook bij langere ritten, wanneer de batterij leeg (is ie nooit) is.
Bij een langere rit ga je sowieso niet continu stoppen en bijladen (meestal trage oplaadtijd bij dit soort batterijen). Het kleine benzine tankje is klein voor dit soort zware wagens. Vaak ontbreekt deze essentiele info bij test van plugins.

Johan De Bruycker 16:36
afbeelding van Johan De Bruycker

Hele mooie wagen en zal waarschijnlijk zuinig zijn bij dagelijkse verplaatsingen als je voldoende kan laden, zelf eigenaar van Ds 7 Crossback E-tense 4x4 en verbruik zit rond de 2 l/100 km. Naargelang de omstandigheden lukt 80 km (met snelwegtraject) en tussentijdse laadbeurt volledig zero- emmision.

-EDIT: aangepast. -

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws