Rijtest: Audi A6 Avant 40 TDI (2018)

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

Het was even wachten, maar nu heeft het merk met de vier ringen opnieuw een speelkameraadje voor de Mercedes E-Klasse en de BMW 5 Reeks. Wie laatst lacht, best lacht?

Al zijn er tegenwoordig met de XF Sportbrake en de Volvo V90 wat extra vriendjes die mee kampen komen bouwen en graag aandacht willen van de vooral zakelijke rijder. Met die V90 deelt de Audi A6 Avant overigens zijn achterzijde. Nee, het gaat niet om een samenwerking maar het valt op dat de ontwerpafdelingen van beide merken het een goed idee vonden om de achterruit van hun grootste break erg horizontaal te leggen. Daarmee neigt zo'n A6 weer naar een lifestylebreak, die de streling voor het oog voorrang geeft op het laadgemak bij je volgende verbouwingen.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

De schuiner aflopende en standaard elektrisch openende achterklep zorgt er echter niet voor dat hij minder bagage tot zich neemt. Dankzij wat kunstgrepen van Audi, waaronder het verlengen van de wielbasis, kan je in deze nieuwe A6 evenveel bagage kwijt als in zijn voorganger. Al kan die grote kast misschien niet meer in je koffer.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

Daarmee hebben we de opvallendste verandering van deze generatie A6 Avant tegenover zijn voorganger meteen omcirkeld. De kont wordt afgeronder en neemt de achterlichten van de berline over, inclusief de LED-invulling. Die heb je ook vooraan, waar hij onmiskenbaar een Audi lichtsignatuur meekrijgt, of je 't nu origineel vindt of niet.

geen draaiknoppen

Hoe zo'n A6 Avant er binnenin uitziet, las je al voor een groot deel in het stuk over de berline. En daaruit onthouden we vooral dat het interieur gedomineerd wordt door drie grote schermen om je van informatie te voorzien. Drie schermen met ingewerkte touch-knoppen, waar je toch harder moet op duwen dan op je iPad vooraleer ze reageren op je vingerbevel.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

Of die schermen veel nuttiger zijn dan een paar draaiknoppen, daar kan je over discussiëren. Vast staat dat je een pak meer informatie krijgt via die schermen, zodat er een pop up schermpje komt dat je laat zien hoe de stoelverwarming net in zijn werk gaat. Het is maar dat je het weet, in zo'n koude winter. Al heb je ook niet altijd die drie schermen ter beschikking, daarvoor moet je de juiste vakjes in de optielijst aanduiden.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

De schermen zijn des te meer een mooi extraatje in het interieur, dat daardoor nog wat meer een high tech indruk geeft. Audi staat bekend om hun fijn afgewerkte interieurs en daar stelt deze A6 niet in teleur.

audi-vertaling

Audi bood ons de A6 Avant aan in zijn 40 TDI-livrei. Dat is Audi-taal voor een 2.0 TDI met 204 pk. Geen zescilinder dus, die krijg je pas in de 50 TDI. De 40' is een stuk minder romig maar kan met zijn 204 pk vlot uit de voeten. Doorklinken in het interieur doet de viercilinder niet meer, want Audi voorzag de A6 van dubbele beglazing en tussen de motor en je voeten zitten nog ettelijke kilogram isolatie, zodat het interieur altijd een oase van rust in het midden van het snelwegverkeer is.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

De snelweg is naar ons idee de plek waar je deze A6 Avant wel het meeste zal zien, tenzij op de bedrijfsparking. Nochtans is de nieuwe A6 volgens Audi de meest dynamische ooit, al zeiden ze dat over de vorige generatie ook. Wij reden de versie zonder hydraulische dempers, waarbij de passieve demping wordt gehanteerd om oneffenheden weg te filteren. Dat is ruim voldoende, op voorwaarde dat je niet volledig losgaat in de velgencatalogus en je een normale velgmaat bestelt op je Avant.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

Het comfort waarborgen stond hoog op de lijst bij het ontwerp van deze A6 Avant zodat je toch een goeie mix krijgt tussen dat comfort en de rijdynamiek. Het voelt alvast een pak minder klinisch sturend aan dan bij de vorige generatie, waarbij je het gevoel had dat de wagen met jou reed in plaats van omgekeerd. Nochtans heeft deze Audi de beschikking over autonome rijtechnologie, die voorlopig slechts deels op de Belgische wegen mag worden losgelaten. In totaal krijgt de A6 Avant zowat 39 rijhulpmiddelen ter beschikking, dat zijn er maar een paar minder dan bij de A8 en Q8.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

Je zou dus gaan denken dat zo'n A6 Avant volledig zelf de controle neemt maar Audi heeft zijn les geleerd en de technologie kijkt als een brave huisvader mee wat je met je lading uitvoert, om in te grijpen wanneer het lijkt mis te gaan. En maar goed ook, want een plotse botswaarschuwing terwijl er helemaal geen gevaar dreigt kom je liever niet tegen in deze klasse.

Avant-hybride

Al die rijhulpmiddelen zorgen er voor dat jij je als chauffeur minder hoeft in te spannen om op je bestemming aan te komen. Je zou dan gaan denken dat een break van dat formaat met op de koop toe een pak isolatie én dan nog eens al die technologie wel een serieuze invloed op je verbruik zou hebben.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

Niets is minder waar, want een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km was ons resultaat na een week, met uitschieters richting 5 liter als we wat langer op de snelweg kilometers maalden. Dat is voor een deel te danken aan de efficiëntie in het ontwerp maar ook aan de afstelling van de zeventraps S-Tronic die de wagen optimaal door zijn versnellingen begeleidt. Daarenboven hebben ze op deze nieuwe generatie A6 een milde hybride aandrijving geïntroduceerd waarbij een elektromotor de dieselmotor bijstaat voor de kleintjes.

pal ertussen

Al dat technologische handje vasthouden heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de prijs die je moet betalen om zo'n A6 Avant mee te krijgen. Zo heb je de basisversie vanaf 53.950 ofwel 2.300 euro meer dan voor een berline. Tik wat vakjes aan en je komt zoals op onze testwagen al snel aan een goeie 78.000 euro. Da's veel geld maar kijk je naar de concurrentie dan zie je dat de cijferaars bij Audi hun huiswerk goed gemaakt hebben en dat deze A6 Avant zich pal tussen zijn grootste concurrenten nestelt.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

conclusie

Eindelijk is het podium weer voltallig. Want Audi positioneert opnieuw een A6 Avant tussen de Duitse concurrentie. De graad van afwerking wordt op een hoog niveau gezet en dan kan je je afvragen of het evenredig hoge prijskaartje teveel van het goede is. Knapper is de A6 Avant er alvast op geworden, maar dat mag je van zijn concurrenten ook zeggen. Wie van de drie op het hoogste schavotje komt, dat houden we voor bij een vergelijkende test.

Audi A6 Avant 2018 (rijtest)

Specificaties

Motor

2.0 viercilinder turbodiesel

Vermogen

204pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

zeventraps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 685 kg

Topsnelheid

241 km/u

Prijs testwagen

€ 78 367.00

Prijs basismodel

€ 53 950.00

0 tot 100 km/u

8.10 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 680 L

CO2-uitstoot

119 g/km

BIV

€ 678.00

Rijtaks

€ 490.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws