Volkswagen lijkt een vervolg te willen breien op de legendarische T1-hippie-busjes. Ze zal daarvoor opnieuw een concept voorstellen in Genève, en daar gaven ze gisteren alle beelden en informatie over vrij. De Volkswagen Bulli, zoals hij officieel wordt genoemd, is 399 cm lang, 175 cm breed en 170 cm hoog. Die afmetingen in combinatie met een grote wielbasis zorgen ervoor dat er binnenin opnieuw aan plek een overschot is. Onder de kap schuilt een elektromotor., een 1.0 en 1.4 liter zullen ook beschikbaar zijn, al praat VW liever over de elektrische variant.
Het elektroblok is goed voor 85 kW en 275 Nm en kan na een volledige herlaadbeurt de Bulli zo'n 300 kilometer ver brengen, met een maximum snelheid van 140 km/u. De sprint naar 100 doet hij in 11,5 seconden.
Qua design kiest Volkswagen opnieuw voor de strakke lijnen, zonder de link met het origineel te verwaarlozen. Zo herkennen we het grote logo dat opnieuw een prominente plaats krijgt aan de voorzijde. Binnenin kan je weinig of niets herkennen uit het origineel T1 busje van vijftig jaar geleden. Volkswagen gaat opnieuw voor kwaliteit en flanst er zelfs een super hi-tech infotainment systeem in, gekoppeld aan een iPad, waarmee je vast alles kan doen. Verder valt binnenin ook het panoramisch dak op en de achterbank die je 60:40 kan verstellen.
De naam Bulli komt trouwens van de bijnaam die de Duisters de oude T1 gaven. In Amerika werd hij Microbus genoemd, de naam van het concept dat vorig jaar werd voorgesteld en waarop deze gebaseerd is.
Recente reacties
Mansory geeft Mercedes-Maybach GLS 820 pk en… een bullbar?
Alsof je helemaal strak in het pak zou lopen en dan een neusring zou dragen. Rare keuze, maar er...
Door this 14 uur geleden
Rijtest: Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y (2022)
Ik deed zelf in het voorjaar een vergelijkende test met de Audi Q4 en VW ID4. Ik stond ervan...
Door Bjorn Willaert 15 uur geleden
Nederland blijft absolute koploper qua laadpalen, België hinkt achterna
Amsterdam is nu ook wel maar 1 stad. Ik kom wel eens her en der in Nederland en ik zie genoeg...
Door this 19 uur geleden
Nederland blijft absolute koploper qua laadpalen, België hinkt achterna
Dat zou een mooi onderzoekje zijn voor een planning bureau of journalist ;) ik ga uit van een...
Door Adriaan 1 dag geleden