Een Fiat Multipla? Nee, een Mini Clubman Cooper S! Of wacht, een Mazda6 Wagon... Gezinsuitbreiding noopt tot een verandering in het wagenpark ten huize Wouters. Het resultaat? De aanschaf van een Citroën C4 Cactus. Of hij al in de garage heeft gestaan met pech? Wat denk je zelf...
Kijk, ik weet het ook wel; wil je iets dat jarenlang mee gaat zonder problemen, koop een Hyundai met 35 jaar garantie (of hoeveel geven ze tegenwoordig?). Echter zou ik dan maar weinig stof hebben om te schrijven, nietwaar? Daarom ook dat lange tijd helemaal bovenaan mijn aankooplijst een Fiat Multipla van de eerste generatie preek. Een soort van no fucks given automobiel met liefst zoveel mogelijk deuken voor een meeneemprijs die lager ligt dan een groot onderhoud bij Dacia.
Tot daar plots mijn gebobbelde vriend weer opdook...
Het is namelijk een publiek geheim dat ik een boontje hebt voor de Citroën Cactus. Al komt mijn boontje enkel boven voor zo'n specifiek exemplaar, dat de kans er één tegen het lijf te lopen uitzonderlijk klein leek. Ongegrond zo blijkt, want West-Vlaanderen bood me plots een full-option Shine Edition Moonlight - wit met bruine bumps voor de Cactus-leken - met de 110 pk sterke 1.2 Puretech benzine aan boord aan. Of anders gezegd; de Kadupul-bloem onder de Cactussen. Nieuwprijs; zo'n 22.000 euro. Met een jaartje op de klok (27.000 kilometer) en wat onderhandelingstechnieken? 11.500 euro.
Je kan je dan ook de smile op mijn gezicht voorstellen toen ik de Cactus los trok uit de polders om hem te verpotten in meer centraal Belgische grond. Een glimlach die exact 70 kilometer op mijn smoelwerk bleef staan want eenmaal gearriveerd in de ringfile rondom Antwerpen plots een onheilspellend deuntje geaccompagneerd door de nodige flikkerende icoontjes en volgende tekst op het infotainmentscherm: 'Motorstoring: Laat de auto repareren'.
Fuck, te weinig water gegeven?
Het gevolg was een penibele doortocht naar de Officiële Citroën-dealer in Mechelen. Je zou het alvast niet zelf als mop kunnen bedenken; een Citroën kopen om hem meteen naar de volgende Citroën-garage te moeten rijden. Daar bleek alvast dat een relais voor de kleine ventilator roet in het eten gooide. Of net niet, want de ventilator wou niet meer blazen (gelukkig was er de grote ventilator nog). Euvel opgelost - onder garantie uiteraard - en terug de baan op. Al moet toegegeven worden dat het de eerste dagen niet met volledige zelfzekerheid was. Misschien was de Cactus wel verknocht geraakt aan het polderzand?
Ondertussen zijn we een maand verder en loopt de plantaardige Fransoos als een zonnetje. Nu ja, de achterbank kraakt, het stuur staat niet perfect uitgelijnd en wilt 'ie soms niet meteen in z'n achteruit. Kortom; Franse charme. Kwinkslagen die je het kek karretje meteen vergeeft, want parkeer hem tussen Belgiës grijze wagenpark en hij springt er uit als een bloem in het ochtendgloren.
Enige probleem dat ik er momenteel mee heb? Buiten DAB+ en zetelverwarming heeft mijn polderplant alle mogelijk denkbare opties aan boord. Waarom is er op het dashboard dan nog een ongebruikt knopje? Nee echt, waarom? Gewoon om de autist in me gek te laten worden? Ik zal er dus zelf maar iets op moeten plakken. Al ben ik er nog niet helemaal uit wat. O ja, op het moment van schrijven moest ik even langs de winkel en is de achterbank trouwens gestaakt met kraken. Hoezé.
Al rammelt er nu wel iets onder de passagiersstoel. Ik heb dan ook nooit groene vingers gehad...
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden