![Citroen-C4-Cactus-eigenaar Citroen-C4-Cactus-eigenaar](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/events/column-cactus_01.jpg?itok=JGTl4pos)
Een Fiat Multipla? Nee, een Mini Clubman Cooper S! Of wacht, een Mazda6 Wagon... Gezinsuitbreiding noopt tot een verandering in het wagenpark ten huize Wouters. Het resultaat? De aanschaf van een Citroën C4 Cactus. Of hij al in de garage heeft gestaan met pech? Wat denk je zelf...
Kijk, ik weet het ook wel; wil je iets dat jarenlang mee gaat zonder problemen, koop een Hyundai met 35 jaar garantie (of hoeveel geven ze tegenwoordig?). Echter zou ik dan maar weinig stof hebben om te schrijven, nietwaar? Daarom ook dat lange tijd helemaal bovenaan mijn aankooplijst een Fiat Multipla van de eerste generatie preek. Een soort van no fucks given automobiel met liefst zoveel mogelijk deuken voor een meeneemprijs die lager ligt dan een groot onderhoud bij Dacia.
Tot daar plots mijn gebobbelde vriend weer opdook...
Het is namelijk een publiek geheim dat ik een boontje hebt voor de Citroën Cactus. Al komt mijn boontje enkel boven voor zo'n specifiek exemplaar, dat de kans er één tegen het lijf te lopen uitzonderlijk klein leek. Ongegrond zo blijkt, want West-Vlaanderen bood me plots een full-option Shine Edition Moonlight - wit met bruine bumps voor de Cactus-leken - met de 110 pk sterke 1.2 Puretech benzine aan boord aan. Of anders gezegd; de Kadupul-bloem onder de Cactussen. Nieuwprijs; zo'n 22.000 euro. Met een jaartje op de klok (27.000 kilometer) en wat onderhandelingstechnieken? 11.500 euro.
![Citroen-C4-Cactus-eigenaar Citroen-C4-Cactus-eigenaar](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/varia-2/column-cactus_06.jpg)
Je kan je dan ook de smile op mijn gezicht voorstellen toen ik de Cactus los trok uit de polders om hem te verpotten in meer centraal Belgische grond. Een glimlach die exact 70 kilometer op mijn smoelwerk bleef staan want eenmaal gearriveerd in de ringfile rondom Antwerpen plots een onheilspellend deuntje geaccompagneerd door de nodige flikkerende icoontjes en volgende tekst op het infotainmentscherm: 'Motorstoring: Laat de auto repareren'.
Fuck, te weinig water gegeven?
Het gevolg was een penibele doortocht naar de Officiële Citroën-dealer in Mechelen. Je zou het alvast niet zelf als mop kunnen bedenken; een Citroën kopen om hem meteen naar de volgende Citroën-garage te moeten rijden. Daar bleek alvast dat een relais voor de kleine ventilator roet in het eten gooide. Of net niet, want de ventilator wou niet meer blazen (gelukkig was er de grote ventilator nog). Euvel opgelost - onder garantie uiteraard - en terug de baan op. Al moet toegegeven worden dat het de eerste dagen niet met volledige zelfzekerheid was. Misschien was de Cactus wel verknocht geraakt aan het polderzand?
![Citroen-C4-Cactus-eigenaar Citroen-C4-Cactus-eigenaar](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/varia-2/column-cactus_04.jpg)
Ondertussen zijn we een maand verder en loopt de plantaardige Fransoos als een zonnetje. Nu ja, de achterbank kraakt, het stuur staat niet perfect uitgelijnd en wilt 'ie soms niet meteen in z'n achteruit. Kortom; Franse charme. Kwinkslagen die je het kek karretje meteen vergeeft, want parkeer hem tussen Belgiës grijze wagenpark en hij springt er uit als een bloem in het ochtendgloren.
![Citroen-C4-Cactus-eigenaar Citroen-C4-Cactus-eigenaar](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/varia-2/column-cactus_05.jpg)
Enige probleem dat ik er momenteel mee heb? Buiten DAB+ en zetelverwarming heeft mijn polderplant alle mogelijk denkbare opties aan boord. Waarom is er op het dashboard dan nog een ongebruikt knopje? Nee echt, waarom? Gewoon om de autist in me gek te laten worden? Ik zal er dus zelf maar iets op moeten plakken. Al ben ik er nog niet helemaal uit wat. O ja, op het moment van schrijven moest ik even langs de winkel en is de achterbank trouwens gestaakt met kraken. Hoezé.
Al rammelt er nu wel iets onder de passagiersstoel. Ik heb dan ook nooit groene vingers gehad...
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 22 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 23 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden