BMW Z4: 8 dingen die je moet weten (2018)

bmw-z4-m40i-2018

Hij is hier, de nieuwe generatie Z4. Waarom dat belangrijk voor je is? Laat het ons uitleggen in volgende 8 puntjes.

Aan een rotvaart blijft BMW nieuwe modellen uitvinden of huidige modellen vernieuwen. Denk maar aan de X7, 8 Reeks, M2 Competition of de op til staande nieuwe generatie 3 Reeks. Wij, wij kijken stiekem het meest uit naar de nieuwe generatie Z4. Waarom? Wel, laten we het even hebben over de 8 belangrijke feitjes over BMW's nieuwste.

1: Het was dringend tijd

Je weet het misschien niet maar al sinds 2016 heeft BMW de Z4 uit haar gamma gehaald. Die had toen 7 jaar op de teller en de zes-in-lijn voorin was nog eentje die ook werd gebruikt in de BMW 1M. Een auto die niet meer op kon tegen de huidige emissienormen en fiscaliteit, zeg maar. Het was dus dringend tijd voor een vervolg, want de 2 & 4 Reeks Cabrio waren geen echt respectabel alternatief.

2: Terug naar de (stoffen) roots

Cabrio's van BMW deden het altijd met een stoffen dak. Van de Z1, over de e46 M3 tot de BMW M6 cabrio. Tot midden jaren 2000, wanneer de autosector plots besloot dat een gecompliceerd stalen dakje the next big thing was. Die hype lijkt nu wat gaan liggen, waardoor ook de nieuwe Z4 terug een stoffen dakje krijgt (elektrisch weliswaar). Ontiegelijk belangrijk voor het gewicht, opberggemak en laag zwaartepunt natuurlijk.

bmw-z4-m40i-2018

3: De puurste

Je zou het een merk als BMW met drieëntachtigduizend modellen niet geven maar in realiteit heeft het amper 4 cabrio's in productie. De 2 Reeks cabrio en 4 Reeks Cabrio zijn het brood en boter, de i8 Roadster is het statement en de nieuwe Z4 moet de rijdersauto pur sang gaan worden. De Duitsers maakten er dan ook een erezaak van om een 50:50 gewichtsverdeling te bekomen, geaccentueerd door de centrale zitpositie van de chauffeur.

4: Bedankt Toyota

Al moeten we niet alle eer toeschrijven aan de Duitsers, want ook de Japanners deden een duit in het zakje. De fundamenten van deze Z4 werden namelijk samen met Toyota ontwikkeld. Die zullen dat chassis dan gaan gebruiken voor de nieuwe Supra. Een belangrijk detail trouwens, want doordat beide merken de schouders onder het project plaatsen, krijgen de Supra en Z4 een onderstel dat met geen enkele andere productiewagen zal gedeeld worden. Geen 3 Reeks in vermomming dus, deze Z4.

bmw-z4-m40i-2018

5: Handbak?

Ah, het grote vraagteken nog bij de nieuwe generatie Z4. BMW heeft namelijk nog niet alle info vrijgegeven over de roadster, waardoor er nog een paar puzzelstukjes ontbreken. Een daarvan is het aanwezig zijn van een handbak. Die zou volgens insiders er enkel komen op de 180 pk sterke viercilinder turbobenzine (s20i). Alle motoren daarboven - s30i en M40i - gaan aan de 8-trapsautomaat van ZF. Geen vloek natuurlijk.

6: Diesel? Kom op!

Op geen enkel punt in de geschiedenis van de Z4 was er een uitvoering beschikbaar met een diesel. Iets waar de Audi TT en Mercedes SLK (ruwweg de concurrentie) wel aan ging. Gezien de daling in populariteit en het "on-sportieve" karakter van een diesel moet je ook deze generatie geen dieselmotor voorin de Z4 gaan verwachten. Een hybrideversie? Gezien de samenwerking met Toyota niet uitgesloten.

bmw-z4-m40i-2018

7: M40i koning van de Z4's

Wel uitgesloten - tot de wind draait bij BMW - is een puur M-derivaat van de Z4. Helemaal bovenaan komt dus de M40i te staan. Die beschikt over een zes-in-lijn met 340 pk en 430 Nm. Cijfers waarmee de Z4 in 4,6 naar de honderd sprint. Voor de eco-geeks onder ons; zo'n Z4 M40i legt ook een normverbruik neer van 7,1 l/100 km en een C02-uitstoot van 162 g/km. Een Mazda MX-5 stoot bijna zo veel uit met z'n 160 pk.

8: Volgende lente

Met een eerste blik op de Z4 probeert BMW klanten al warm te maken. Volgende maand vult BMW de resterende info aan (technische fiche, motorversies, etc), iets later volgen hoogstwaarschijnlijk de prijzen. Ongeacht zal BMW de eerste exemplaren tegen de lente van 2019 kunnen afleveren bij klanten. Nog even wachten dus.

bmw-z4-m40i-2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
T-Lens 14:09
afbeelding van T-Lens

Kleine correctie: een MX-5 heeft geen 150pk maar had er 160 en nu zelfs 184 met een co2 uitstoot van 156g/km.
Komt dicht in de buurt qua uitstoot, maar doet het dan ook zonder een harem aan turbo's en voor de prijs van een mooi uitgeruste Z4 kan je ongeveer 2 MX-5-jes kopen. En ook al is de Z4 een leuke wagen, qua puur rijplezier vind ik niet dat die tot nu toe kon tippen aan een MX-5. Alvast benieuwd naar de eerste volledige reviews.

Jos D. 22:50
afbeelding van Jos D.

Het normverbruik van de MX-5 zal zoals gewoonlijk ook dichter bij het werkelijk verbruik liggen tov de BMW. Er is ook geen relatie tussen het normverbruik en het totaal aantal pk's waarmee de schrijver van dit artikel verkeerdelijk de indruk wekt dat BMW properder motoren bouwt dan de concurrent.
Die haal je er toch enkel uit met ingedrukt gaspedaal en dat gebeurt niet tijdens de testen van het normverbruik. Verre van zelfs :-)

paul codde 02:11
afbeelding van paul codde

qua uiterlijk ziet een mx-5 er een prutsbakske uit dit is het zeker niet.

4g63 13:16
afbeelding van 4g63

Tenzij je die gewoon contaktloos kunt betalen, ;) budgetteer je goeie 20d of goeie 40d, rij je graag een kleinere wagen van goeie 900kg of kleine 1500kg, heb 't is opgezocht, hun roadster weegt inderdaad zo'n 1500kg. Spontane vraag; zijn de holle ruimten volgespoten met dinitrol of spuitbeton? Iemand verkeerde darmpje genomen, kan altijd.
Efkes zeggen, huidige middelgrote sedan weegt 1250kg, de mooie E klasse in de familie weegt ook zo'n 500kg meer, zeg niet dat diene slecht rijd, maar je voelt het verschil aan alles, logger, minder direct qua handeling, duikbeweging tijdens remmen,...
Z4 is inderdaad mooier gelijnd en stijlvoller dan de huidige mx5, vind k ook wel, Japanner heeft er bijna eentje klaar voor 2019 met hun typische snuit, en diene moet dan weer niet onderdoen voor de aggresievere luchthappers van de bovenstaande.

Bartbartman86 20:04
afbeelding van Bartbartman86

Een slk diesel?
Dat wist ik niet!

Googleman 20:55
afbeelding van Googleman

De 250cdi, ik heb het eens gegoogled.

... 14:50
afbeelding van ...

De uitstoot van de Mazda is nog aan de oude NEDC norm, binnen enkele dagen zal deze ook een serieuze stijging ondergaan (vanaf 01/09). De Z4, nieuwe productiewagen is reeds aangepast aan de nieuwe en strengere WLTP norm.

Marino 21:50
afbeelding van Marino

Verleden week mijn Z4 van 2012 verkocht ! Van genoten qua prestaties, looks en het cabrio rijden. Was één van de leukste cabrio's die ik heb gehad. 'k Ga zeker de nieuwe gaan bekijken ! Spijtig dat hij geen hardtopmeer zal hebben

juan 12:49
afbeelding van juan

Heb mijn z4 van 2014 in geruild voor eentje van 2017 met maar 8400 km op de teller vorige week om dat het nieuw model me zeker niet aanspreekt. Het coupé model is verleden tijd met de nieuwe z4 kleine raampjes en een stoffen kap...…...

bart de witte 04:20
afbeelding van bart de witte

Hoe meer je de z4 bekijkt hoe meer je hem apprecieerd, dit is een roadster die alles heeft wat je verwacht ,maar dan ook alles m40i. Motor top ,ruimte voor bestuurder en passagier kan benen strekken en dat is in andere cabrio,s anders.Dit totaalpakket vind je nergens anders.

Verbaendert 21:17
afbeelding van Verbaendert

Gelukkig hebben wij nog een Z4 met 6-cilindermotor zonder turbo, een juweeltje en geen halve japanner. Bijna 10 jaar oud, maar het zou pijn doen om hem weg te doen( ondanks het het feit dat ik ook nog 2 Porsches bezit).

Jos D. 07:39
afbeelding van Jos D.

Gelukkig herken je direct een trol.

Verbaendert 19:51
afbeelding van Verbaendert

Spijtig genoeg zit je er glad naast.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws