Skoda Octavia: groter maar 100 kg lichter

2013 Skoda Octavia III

Na heel wat teasers en lekken stelt Skoda de Octavia nu officieel voor. Wég met de vorige, hier is de verbeterde. Hij groeide alweer een stukje maar weegt tot 102 kilogram minder.

De bagageruimte groeide alvast met 30 liter tot 590 liter waardoor hij de grootste bagareuimte heeft in zijn klasse. Het nieuwe model groeide dan ook 90 mm tegenover zijn voorganger. De wielbasis groeide met 108 mm (wat vooral de achterste inzittenden ten goede komt), hij is tegelijk ook 45 mm breder geworden. Voor het design moet je hem nog steeds niet kopen. De Octavia is de belangrijkste wagen in het gamma en daarom speelt Skoda op veilig. Kijk maar naar de brave kleur op de eerste persfoto's. Hij weegt 102 kilogram minder ten opzichte van zijn voorganger. Dat kan, door het gebruik van lichtere maar stijvere structuren, de ontwikkelingskost wordt teruggedrongen door gebruik van het MQB-platform van de Volkswagen-group. De Combi, de breakversie in Skoda-termen volgt in mei 2013.

Wel stopt Skoda de wagen vol met technologie. Crew Protect Assistance, Lane Assistance, Driver Activity Assistance, allerlei moeilijke namen voor extra veiligheidshulpjes die ze standaard met de Octavia III leveren. Driving Mode Selection, Automatic Parking Assistant of Keyless Entry zijn dan weer als optie beschikbaar. Nog standaar is de aangepaste motorkap, die vriendelijker is voor voetgangers bij een aanrijding.

2013 Skoda Octavia III

Onder de kap bij de introductie zes motoren; een 1.6 TDI Greenline met 110 pk (goed voor 89 g/km CO2) of een dikke 1.8 TSI met 180 pk. Een RS-versie (met de 2.0 TSI-motor van de Golf GTI) zit al in de pijplijn en ook een vierwielaangedreven versie (inclusief Scout-afgeleide) zit er aan te komen tegen 2014. Daartussenin zitten nog vier andere TSI-motoren, een 1.4 met 122 pk of 140 pk, een 105 pk sterke 1.6 TDI of een 2.0 TDI met 140 pk, bekende namen dus.

De huidige Skoda Octavia II lijkt ons nog een tijdje door te zullen gaan als Classic, zoals ook met de vorige gebeurde.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 16:47
afbeelding van Yvesw

<Vergelijkingsmolen> Hey kijk! In zijprofiel een Jetta met Audi voorkant en A6 achterlichten van enkele generaties geleden </vergelijkingsmolen>

Ben benieuwd naar de RS. Altijd een ondergewaardeerd bommetje geweest. Ditmaal met 4WD?

Karel 18:50
afbeelding van Karel

Hoe de auto eruit zal zien in het echt blijft de vraag, maar op deze foto's ziet het er erg aardig uit. Heel zuiver qua lijnen (enkel die achterdeuren liggen me niet meteen).

WM 07:51
afbeelding van WM

Inderdaad het eerste dat opvalt, vooral de lijn en de achterlichten... retro is "in" maar iemand mag die designers van VAG wel eens zeggen dat ze meer dan een paar jaar moeten teruggaan... zelfde verhaal met hun Seat Exeo zijprofiel... Audi A4 B5 anyone?

Enfin natuurlijk af te wachten tot ik hem de eerste keer in het echt zie, maar uiterlijk is OK, geen risico's maar dat zal ook wel wat met de markt te maken hebben ... 't is gene moment om "nekeer zot te doen" nu in de autoindustrie tenzij als ge als manager wil gevierendeeld en gekruisigd worden (resp.) als een model niet aanslaat bij de grote massa.

Ikzelf ben een eigenaar van een 1U model van "in den beginne" ... toendertijd veel meer auto voor minder geld vergeleken met de bora, eens curieus waar deze zich gaat situeren qua prijs: "dan toch liever deze als den Dacia, zoveel verschil is het nu ook nie" ofwel "als ik nog efkes opleg heb ik nen echte volkswagen"

Vinnie 15:33
afbeelding van Vinnie

Zoals reeds aangehaald: de achterste deuren kan ik niet smaken.
Het interieur ziet er netjes uit.
Ik blijf het al bij al een onderschatte wagen vinden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws