De bagageruimte groeide alvast met 30 liter tot 590 liter waardoor hij de grootste bagareuimte heeft in zijn klasse. Het nieuwe model groeide dan ook 90 mm tegenover zijn voorganger. De wielbasis groeide met 108 mm (wat vooral de achterste inzittenden ten goede komt), hij is tegelijk ook 45 mm breder geworden. Voor het design moet je hem nog steeds niet kopen. De Octavia is de belangrijkste wagen in het gamma en daarom speelt Skoda op veilig. Kijk maar naar de brave kleur op de eerste persfoto's. Hij weegt 102 kilogram minder ten opzichte van zijn voorganger. Dat kan, door het gebruik van lichtere maar stijvere structuren, de ontwikkelingskost wordt teruggedrongen door gebruik van het MQB-platform van de Volkswagen-group. De Combi, de breakversie in Skoda-termen volgt in mei 2013.
Wel stopt Skoda de wagen vol met technologie. Crew Protect Assistance, Lane Assistance, Driver Activity Assistance, allerlei moeilijke namen voor extra veiligheidshulpjes die ze standaard met de Octavia III leveren. Driving Mode Selection, Automatic Parking Assistant of Keyless Entry zijn dan weer als optie beschikbaar. Nog standaar is de aangepaste motorkap, die vriendelijker is voor voetgangers bij een aanrijding.
Onder de kap bij de introductie zes motoren; een 1.6 TDI Greenline met 110 pk (goed voor 89 g/km CO2) of een dikke 1.8 TSI met 180 pk. Een RS-versie (met de 2.0 TSI-motor van de Golf GTI) zit al in de pijplijn en ook een vierwielaangedreven versie (inclusief Scout-afgeleide) zit er aan te komen tegen 2014. Daartussenin zitten nog vier andere TSI-motoren, een 1.4 met 122 pk of 140 pk, een 105 pk sterke 1.6 TDI of een 2.0 TDI met 140 pk, bekende namen dus.
De huidige Skoda Octavia II lijkt ons nog een tijdje door te zullen gaan als Classic, zoals ook met de vorige gebeurde.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden