Nog wat meer eenheidsworst: Volkswagen MQB-basis

Volkswagen bouwt zijn wagens al langer op een klein aantal onderstellen, afhankelijk van het gewenste formaat wagen. Nu toont het het MQB (Modularer QuerBaukasten), waardoor één centraal chassis moduleerbaar kan worden ingezet voor allerhande modellen van Volkswagen, Skoda en Seat.

De ingenieurs kunnen met de variabiliteit van het systeem spelen; spoorbreedte, overhang, wielbasis zijn allemaal aanpasbaar. Het handige daaraan is dat Volkswagen verschillende modellen op één productielijn kan gaan bouwen.

Ook de dwarsgeplaatste motoren kunnen op elk chassis gemonteerd worden, zowel wat betreft diesel- als benzinemotoren, maar ook de toekomstige motoren met alternatieve brandstoffen. Schaalvoordelen levert dat op, zodat ze bij Volkswagen nog wat meer kunnen verlekkeren op grote winsten en de bestuurder van een Passat zonder dat hij het weet op de basis van een Polo rondkart. Verder kan het de man in de kleine auto toegang geven tot technologieën die vroeger enkel voor de grotere modellen beschikbaar waren. Het verbruik daalt ook aldus de Duitsers, de veiligheid zou Volkswagen dan weer verhogen, vanwege de mogelijkheid om nieuwe snufjes te installeren.

Nog wat meer eenheidsworst: volkswagen MQB-basis

De nieuwe Audi A3 en Volkswagen Golf VII zijn de eerste die van het chassis gebruik zullen maken, later volgen ook de Audi A1, Volkswagen Polo, Golf Plus, Beetle, Passat, Scirocco, Jetta, Touran, Sharan en Tiguan.Ook de Skoda Fabia, Yeti en Octavia, Seat Ibiza, Leon en Altea mogen het chassis inpassen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:29
afbeelding van Techno Patat

Wow, dat is een serieus lijstje dat op dat ene platform kan passen! En nogal gek dat ze een Tiguan en een Polo op hetzelfde platform doen passen :p!

Als we nu commentaar geven in de zin van Wasmachinepolitiek zitten we er gewoon op!

gtike 19:56
afbeelding van gtike

dat platform maakt me nix uit, als hij maar goed rijdt...

Anonieme gebruiker 20:14
afbeelding van Anonieme gebruiker

innovation by volkswagen: cylinder deactivation? Dat bestaat toch al veel langer als 'displacement on demand' van Cadillac?

Sven 20:21
afbeelding van Sven

klopt, maar bij VW gaat het om een 1.4 TSI, niet om een dikke V8 of iets dergelijks (er zijn trouwens meerdere merken met die technologie in grotere motoren)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws