Autonieuws: Varia

Nog wat meer eenheidsworst: Volkswagen MQB-basis

Volkswagen bouwt zijn wagens al langer op een klein aantal onderstellen, afhankelijk van het gewenste formaat wagen. Nu toont het het MQB (Modularer QuerBaukasten), waardoor één centraal chassis moduleerbaar kan worden ingezet voor allerhande modellen van Volkswagen, Skoda en Seat.

De ingenieurs kunnen met de variabiliteit van het systeem spelen; spoorbreedte, overhang, wielbasis zijn allemaal aanpasbaar. Het handige daaraan is dat Volkswagen verschillende modellen op één productielijn kan gaan bouwen.

Ook de dwarsgeplaatste motoren kunnen op elk chassis gemonteerd worden, zowel wat betreft diesel- als benzinemotoren, maar ook de toekomstige motoren met alternatieve brandstoffen. Schaalvoordelen levert dat op, zodat ze bij Volkswagen nog wat meer kunnen verlekkeren op grote winsten en de bestuurder van een Passat zonder dat hij het weet op de basis van een Polo rondkart. Verder kan het de man in de kleine auto toegang geven tot technologieën die vroeger enkel voor de grotere modellen beschikbaar waren. Het verbruik daalt ook aldus de Duitsers, de veiligheid zou Volkswagen dan weer verhogen, vanwege de mogelijkheid om nieuwe snufjes te installeren.

De nieuwe Audi A3 en Volkswagen Golf VII zijn de eerste die van het chassis gebruik zullen maken, later volgen ook de Audi A1, Volkswagen Polo, Golf Plus, Beetle, Passat, Scirocco, Jetta, Touran, Sharan en Tiguan.Ook de Skoda Fabia, Yeti en Octavia, Seat Ibiza, Leon en Altea mogen het chassis inpassen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen