Mazda en Fiat gaan samen een nieuwe Alfa Romeo roadster bouwen

Mazda Concept

De kogel is dan toch door de kerk. Fiat en Mazda hebben net aangekondigd te zullen samenwerken aan een nieuwe Roadster voor Alfa Romeo.

De nieuwe Alfa zal gebaseerd zijn op de volgende generatie van de Mazda MX5 en gebouwd worden door Mazda in Hiroshima Japan.

Echter geen vrees Alfisten, het zal niet gewoon een copy/ paste zijn van de nieuwe MX5. Beiden wagens zullen opmerkelijk verschillen qua design volgens Fiat & Mazda. Wel krijgt de Alfa Roadster de achterwielaandrijving van de MX5 mee (niet dat dat een slecht punt is).

Motorisch zullen beide merken in eigen rekken kijken. Zo is het niet uitgesloten dat er in de nieuwe Alfa Romeo een diesel komt te liggen. Of de wagens over - de onnoemelijk populaire - hybride technologie gaan beschikken is nog niet gemeld.

Door de samenwerking hopen beide merken het enthousiasme voor een cabrio/ roadster terug op te wekken bij het grote publiek.
Fiat op zijn beurt kan hierdoor - goedkoper - een nieuwe Alfa Romeo Roadster bouwen met de modernste technologie van Mazda.

De productie van de MazdaRomeo start in 2015.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Yvesw 12:05
afbeelding van Yvesw

Ik vind dat de samenwerking van merken een leuke evolutie heeft ondergaan. Eerst voor kleine gebakjes, dan voor monovolumemeuk en sinds kort voor sportieve wagens. Kijk naar de Toyobaru BR86GTZ en nu dus ook de MazdaRomeo. Als ze daar mee de prijs kunnen laag houden voor ons, des te beter!

Al lijkt het me hier eerder het verhaal van Fiat die het platform van de MX5 leent - omdat ze zelf niet zoveel willen investeren in Alfa - en op hun beurt de productie uit handen geeft zodat Mazda (alleszins die fabriek in Hiroshima) werkzekerheid heeft.
Wat er ook van waar is, het werd dringend tijd voor een Alfa met RWD! Het is al bijna 20 jaar geleden dat ze nog eens een sportieve RWD wagen hebben gemaakt die betaalbaar is...

En om de Alfisten nog wat te enerveren:
Goed dat Mazda de productie op zich neemt! Voor het eerst in de historie van Alfa een wagen die niet uit elkaar valt als je er mee de dealer uitrijdt :-p

Yvesw 17:16
afbeelding van Yvesw

Rob: FWD is goed en ik ben er zelfs grote fan van, maar als we spreken van wagens met +250pk en meer dan vier cilinders is 4WD of RWD gewoon een must. Want wat je wel vergeet te melden is dat alle 159's met een grotere motor de q4 vierwielaandrijving hadden.

Dus ja, ik vind het belangrijk voor Alfa dat het een RWD in het gamma heeft (geschiedenis etc.). Kijk naar de Alfa GTV & Alfa GT met voorwielaandrijving. Gewoonweg een schande. Ook al reden ze redelijk goed...

En neem het van mij aan, elke goed sturende FWD zou nog beter de hoek omgaan met RWD ;-)

Yvesw 12:25
afbeelding van Yvesw

Ik denk dat de markt niet weet wat het wil qua aandrijving :-) Ze willen gewoon het goedkoopste. Als dat nu FWD/ RWD/ 4WD is, daar liggen ze niet van wakker. De helft van BMW 1-reeks kopers weet nog niet eens dat ze achterwielaandrijving hebben :-p
Maar puristen (waar ik mij dan maar bij zet in dit gesprek :p) liggen er wel van wakker...

Voorwielaandrijving heeft er vooral voor gezorgd dat wagens goedkoper kunnen geproduceerd worden. Naar marketing toe werd het dan weer verkocht als "veiliger". Tegenwoordig is er amper nog een verschil merkbaar.

En inderdaad, Mini zou geen grote wagens mogen maken (ze spreken al gewoon hun eigen merknaam tegen). Als we uw gedachtegoed doortrekken zou Lamborghini van jou dus ook voorwielaangedreven wagens mogen maken met een driecilinder voor een prijs van 20.000 euro? Toegegeven, dat ding zal verkopen als zoete broodjes! Maar je voelt toch dat er iets niet klopt...

Alfa is inderdaad het spoor kwijt (dankzij Fiat) maar heeft geen zeggenschap over wat er in hun showroom belandt (weeral dankzij Fiat). Op dit moment is Alfa het Seat van Fiat. Beide merken (Alfa & Seat) kampen met een serieus merkimago. Seat heeft dan nog het geluk dat het leentje buur kan spelen in de rekken van VAG.

Ik wens ze alleszins ook het beste toe :-) En inderdaad, afstappen van dat 8C design. De snoet van de 159 blijft nog altijd één van de mooiere ooit op een betaalbare productiewagen geplaatst.

Yvesw 20:33
afbeelding van Yvesw

@Nathan: Die discussie ga ik nog niet eens aan gaan :-p Mijn liefde voor VAG is diep zo diep... Dieper dan de diepste zee... NOT
Dat ik onverbeterbaar ben is wel een feit ;-)

Quin 13:00
afbeelding van Quin

Geweldig nieuws, op zich, nu hopen op concrete plannen/concepts!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws