Mazda en Fiat gaan samen een nieuwe Alfa Romeo roadster bouwen

Mazda Concept

De kogel is dan toch door de kerk. Fiat en Mazda hebben net aangekondigd te zullen samenwerken aan een nieuwe Roadster voor Alfa Romeo.

De nieuwe Alfa zal gebaseerd zijn op de volgende generatie van de Mazda MX5 en gebouwd worden door Mazda in Hiroshima Japan.

Echter geen vrees Alfisten, het zal niet gewoon een copy/ paste zijn van de nieuwe MX5. Beiden wagens zullen opmerkelijk verschillen qua design volgens Fiat & Mazda. Wel krijgt de Alfa Roadster de achterwielaandrijving van de MX5 mee (niet dat dat een slecht punt is).

Motorisch zullen beide merken in eigen rekken kijken. Zo is het niet uitgesloten dat er in de nieuwe Alfa Romeo een diesel komt te liggen. Of de wagens over - de onnoemelijk populaire - hybride technologie gaan beschikken is nog niet gemeld.

Door de samenwerking hopen beide merken het enthousiasme voor een cabrio/ roadster terug op te wekken bij het grote publiek.
Fiat op zijn beurt kan hierdoor - goedkoper - een nieuwe Alfa Romeo Roadster bouwen met de modernste technologie van Mazda.

De productie van de MazdaRomeo start in 2015.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Yvesw 12:05
afbeelding van Yvesw

Ik vind dat de samenwerking van merken een leuke evolutie heeft ondergaan. Eerst voor kleine gebakjes, dan voor monovolumemeuk en sinds kort voor sportieve wagens. Kijk naar de Toyobaru BR86GTZ en nu dus ook de MazdaRomeo. Als ze daar mee de prijs kunnen laag houden voor ons, des te beter!

Al lijkt het me hier eerder het verhaal van Fiat die het platform van de MX5 leent - omdat ze zelf niet zoveel willen investeren in Alfa - en op hun beurt de productie uit handen geeft zodat Mazda (alleszins die fabriek in Hiroshima) werkzekerheid heeft.
Wat er ook van waar is, het werd dringend tijd voor een Alfa met RWD! Het is al bijna 20 jaar geleden dat ze nog eens een sportieve RWD wagen hebben gemaakt die betaalbaar is...

En om de Alfisten nog wat te enerveren:
Goed dat Mazda de productie op zich neemt! Voor het eerst in de historie van Alfa een wagen die niet uit elkaar valt als je er mee de dealer uitrijdt :-p

Rob 14:38
afbeelding van Rob

Waarom altijd de roep om achterwielaandrijving? Alfa heeft met de 159 bewezen dat achterwielaandrijving niet noodzakelijk is om een goed sturende auto te maken. Toen de 159 geïntroduceerd werd, was het de BMW 3-serie de baas op het gebied van rijgedrag.
En kijk naar de Mito. Ook een uitstekend scheurijzer, die qua rijeigenschappen dicht bij Mini komt.
Dus met "Wat er ook van waar is, het werd dringend tijd voor een Alfa met RWD!" ben ik het niet helemaal mee eens. Toegegeven, als Alfa een kleine coupe/cabrio gaat bouwen is RWDleuk, maar het hoeft in mijn ogen niet perse.

Yvesw 17:16
afbeelding van Yvesw

Rob: FWD is goed en ik ben er zelfs grote fan van, maar als we spreken van wagens met +250pk en meer dan vier cilinders is 4WD of RWD gewoon een must. Want wat je wel vergeet te melden is dat alle 159's met een grotere motor de q4 vierwielaandrijving hadden.

Dus ja, ik vind het belangrijk voor Alfa dat het een RWD in het gamma heeft (geschiedenis etc.). Kijk naar de Alfa GTV & Alfa GT met voorwielaandrijving. Gewoonweg een schande. Ook al reden ze redelijk goed...

En neem het van mij aan, elke goed sturende FWD zou nog beter de hoek omgaan met RWD ;-)

Rob 21:10
afbeelding van Rob

Ik zal het geweldig vinden als Alfa een kleine roadster gaat bouwen met RWD, laat dat duidelijk zijn ;-)
Maar ik vind niet dat Alfa "verplicht" is, uit historisch oogpunt, achterwiel aangedreven auto's te bouwen. Dan zou Porsche geen SUV's, Lamborghini geen AWD, Citroen geen betrouwbare en Mini geen grote auto's mogen maken. Pure onzin. Verleden is geweest; tijden, technieken en vooral de markten veranderen. En of de markt nog RWD wil is maar de vraag.
Alfa is nu een beetje het juiste spoor kwijt, maar ik ben er van overtuigd als ze: 1. de showroom weer vullen met auto's die mensen willen hebben. Bijv. een opvolger van de 159 en 166. Een kleine roadster is leuk, maar daar gaan ze geen verkooprecords mee verbreken.
2. weer mooie auto's gaan maken. Het 8C design is prachtig op de 8C, maar op de Mito/Giulietta vind ik het niet meer dan "mwah, wel aardig".
3. sportieve auto's maken. Dat doen ze gelukkig nog en of dat gebeurt met FWD of RWD zou mij een worst wezen.
ze een heel eind komen.

Yvesw 12:25
afbeelding van Yvesw

Ik denk dat de markt niet weet wat het wil qua aandrijving :-) Ze willen gewoon het goedkoopste. Als dat nu FWD/ RWD/ 4WD is, daar liggen ze niet van wakker. De helft van BMW 1-reeks kopers weet nog niet eens dat ze achterwielaandrijving hebben :-p
Maar puristen (waar ik mij dan maar bij zet in dit gesprek :p) liggen er wel van wakker...

Voorwielaandrijving heeft er vooral voor gezorgd dat wagens goedkoper kunnen geproduceerd worden. Naar marketing toe werd het dan weer verkocht als "veiliger". Tegenwoordig is er amper nog een verschil merkbaar.

En inderdaad, Mini zou geen grote wagens mogen maken (ze spreken al gewoon hun eigen merknaam tegen). Als we uw gedachtegoed doortrekken zou Lamborghini van jou dus ook voorwielaangedreven wagens mogen maken met een driecilinder voor een prijs van 20.000 euro? Toegegeven, dat ding zal verkopen als zoete broodjes! Maar je voelt toch dat er iets niet klopt...

Alfa is inderdaad het spoor kwijt (dankzij Fiat) maar heeft geen zeggenschap over wat er in hun showroom belandt (weeral dankzij Fiat). Op dit moment is Alfa het Seat van Fiat. Beide merken (Alfa & Seat) kampen met een serieus merkimago. Seat heeft dan nog het geluk dat het leentje buur kan spelen in de rekken van VAG.

Ik wens ze alleszins ook het beste toe :-) En inderdaad, afstappen van dat 8C design. De snoet van de 159 blijft nog altijd één van de mooiere ooit op een betaalbare productiewagen geplaatst.

Rob 14:07
afbeelding van Rob

Betreft je eerste alinea; dat is precies wat ik bedoel! Als het technisch makkelijker en goedkoper voor Alfa is om FWD auto's te bouwen moeten ze dat vooral doen. Alfa zit samen met de Fiat-groep in een dip, zo niet een crisis. Ze moeten dus een auto's gaan maken die aanslaan bij een breed publiek tegen een zo laag mogelijke kostprijs. En daar passen de "eisen" van puristen niet bij. Dat is jammer, maar helaas.
En daarbij, de puristen zijn getrakteerd in de vorm van de 8C ;-)

Om terug te komen op je derde alinea; Nee, ik zou er inderdaad niet wakker van liggen als Lamborghini een FWD budget auto zou maken. Ik zal raar op kijken en me het volgende afvragen "What the f*ck is this shit?!", maar ik zou het ze niet kwalijk nemen. Als de budget auto DE oplossing is om te blijven bestaan, dan moeten ze dat vooral doen. Vooral als dat betekent dat ze supercars kunnen blijven maken.

Autofabrikanten zijn ook gewoon bedrijven die moeten blijven bestaan en eventueel wat geld over willen houden om te vernieuwen. En soms bots de oplossing om te blijven bestaan met hun eigen geschiedenis. Daar is niks mis mee. Zolang het bedrijf maar blijft handelen vanuit hun missie & visie.

Nathan 19:35
afbeelding van Nathan

Ge zijt onverbeterbaar Yves, gij vuile VAG lover :p

Yvesw 20:33
afbeelding van Yvesw

@Nathan: Die discussie ga ik nog niet eens aan gaan :-p Mijn liefde voor VAG is diep zo diep... Dieper dan de diepste zee... NOT
Dat ik onverbeterbaar ben is wel een feit ;-)

Quin 13:00
afbeelding van Quin

Geweldig nieuws, op zich, nu hopen op concrete plannen/concepts!

Mesoerrie 18:16
afbeelding van Mesoerrie

Ik heb het al gezegd, maar ik hoop echt dat ze bij Alfa Romeo zich zullen baseren op de Duettottanta. En zoveel mogelijk liefst, want wat blijft dat toch een ongelofelijke prachtige concept.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws