Toyota heeft haar Toyota Auris Touring Sports klaar

Toyota Auris Touring Sports

Stijlvol, toonaangevend, ongeëvenaard en onovertroffen. Het zijn de kernwoorden die Toyota gebruikt in haar persbericht bij de bekendmaking van deze Toyota Auris Touring Sports.

Nadat Toyota de Auris hatch vernieuwde, stelt het nu de breakversie aan ons voor. Eerst digitaal en binnen twee weken op het autosalon van Genève.

Slikken of...

Het is de eerste full-hybrid in het c-segment zonder toegevingen op vlak van laadruimte en laadvolume, aldus Toyota. De batterijen werden onder de achterste zitbank geplaatst, waardoor er effectief geen ruimte verspild werd. Met de achterbank recht slikt de break 530 liter, wie de achterbank neerklapt beschikt over 1.658 liter ruimte.

In het c-segment is niet enkel ruimte erg belangrijk, ook de peper (of de afwezigheid ervan) onder de kap is belangrijk. En zoals het Toyota siert, pakt het ook hier uit met een hybride-oplossing, aangevuld met benzine- en dieselmotoren.

De Hybride oplossing

De full-hybrid-variant krijgt de 1.8 liter VVT-i benzinemotor samen met een elektrisch blok onder de kap. Met behulp van de HSD-aandrijving kunnen beide aandrijflijnen zowel onafhankelijk als samen werken. Beide zijn goed voor een gecombineerd vermogen van 136 pk, daarmee sprint de Auris Hybrid Touring Sports in 10,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 180 km/u.

Toyota hoopt haar positie in de fleet te versterken met dit model en dan is CO2 erg belangrijk. Amper 86 g/km CO2 uitsoot en ook minder NOx en roetdeeltjes dan dieselmotoren met een vergelijkbaar vermogen.

De benzine- en dieselmotoren

Wie kippenvel krijgt van hybrides kan kiezen voor een diesel- of benzinemotor. Aan de benzinezijde is er keuze tussen de 1.33 Dual VVT-i en de 1.6 Valvematic. Dieselaars kunnen kiezen voor een 1.4 of 2.0 D-4D motor.

Die motoren worden gekoppeld aan een start-stop-systeem en de Multidrive S-versnellingsbak waardoor de CO2 uitstoot relatief laag blijft. De 1.33 en 1.6 benzinemotoren zijn respectievelijk goed voor 127 en 139 g/km. De dieselmotoren doet iets beter: de 2.0 115 g/km en de 1.4 109 g/km.

Prijzen zijn bij het schrijven nog niet bekend.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Techno Patat 17:01
afbeelding van Techno Patat

De tekst heb ik niet gelezen wegens: kan me weinig schelen :p! Maar de foto's zeggen genoeg: echt een knap ding!

Techno Patat 18:03
afbeelding van Techno Patat

en het wordt gewaardeerd in artikels over auto's die me echt boeien! En er zijn maar weinig Toyota's die onder die categorie vallen ;)!

Cliff Haerden 08:51
afbeelding van Cliff Haerden

Dit is echt wel stap vooruit voor de lease markt en de zelfstandigen. Dit is de eerste break die je kan kopen met 1200 euro voordeel alle aard en extreem complete uitrusting! Over het interieur ... wel het is wat plastic fantastic maar als je de topversie neemt is er best moeite gedaan, zo is een groot stuk van het dashbord bekleed met leder, met nette stiksels en alles. Tevens heeft de topversie het uitmuntende JBL audio systeem, zeer uitgebreide gps met internet functies, subwoofer, panoramisch dak en alles. Over de prijs is mij verteld dat het een 1000 euro meer zou zijn dan de gewone auris (voor de hybride).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws