Het eerste wat opvalt is de spitse neus. De trapezium grill en smalle koplampen geven hem een dynamische snuit. Het bolle van zijn voorganger is helemaal verdwenen. Verder valt op dat hij een stuk dichter bij het asfalt staat. Hij is namelijk 55 mm lager en dat doet hem goed. Achteraan is hij wat minder origineel. Er is niets mis mee, maar deze lichtunits lijken tegenwoordig op elke Aziaat te staan.
Binnenin is er even radicaal te werk gegaan. Het ziet er allemaal goed uit, maar zal geen designprijzen winnen. De zetels zitten lekker comfortabel en je zit een stuk lager dan voorheen. Er is ook heel meer ruimte, vooral de bagageruimte is flink gestegen. Dat mocht ook want dat was absoluut een zwak punt van de Auris. Leuk is dat ook de hybride over de volle 360 liter bagageruimte beschikt, dat komt omdat de batterijen nu onder de achterste zetels liggen. Over de goedkopere GPS zijn we in deze korte ontmoeting minder te spreken, laten we zeggen dat hij niet van de snelste is. Je merkt dat de voorruit stijl naar achter loopt, hij is dan ook net iets groter zodat het zicht niet belemmerd wordt.
Wij reden kort met de atmosferische 1.6 benzine, de 2.0 turbodiesel en natuurlijk de hybride HSD. De 132 pk sterke 1600 mag je laten voor wat hij is, hij mist koppel waardoor je veel zal moeten terugschakelen. De 124 pk sterke 2.0 doet het een stuk beter, al mag je vandaag de dag iets meer verwachten van een 2 liter diesel. De hybride aandrijving kennen we natuurlijk uit de Prius en de vorige Auris. Voor deze 2013 versie is buiten het motormanagement niets veranderd. Toch blijft hij de enige c-segment hybride en weet Toyota als geen ander hoe je hybride's bouwt. Met 136 pk heb je niets te kort, maar je blijft natuurlijk zitten met de lawaaierige(bij zware acceleratie) CVT automaat. Verder is er nog een 99 pk sterke 1.33 benzine en een 90 pk sterke 1.4 turbodiesel. Op vlak van CO2 ben je uiteraard best af met de HSD. Die stoot amper 87 g/km uit(op 15" velgen). De zilveren medaille gaat naar de 1.4 D-4D met 99 g/km. Het brons is voor de 2.0 D-4D met 112 g/km.
Naast het uiterlijk, zijn ook de rij-eigenschappen dynamische geworden. Niet door ander onderstel, want de nieuwe Auris staat gewoon op hetzelfde (doorontwikkeld)platform als zijn voorganger. Op zich geen straf, want de vorige Auris was mooi in balans. Ook deze is weer mooi in balans. Zet er niet te grote velgen onder, en hij filtert oneffenheden weg op hoog niveau. Ook in de bochten kan hij overtuigen. Je krijgt enorm veel vertrouwen in de Auris dankzij de verbeterde sturing en het minimaal overhellen.
Voor een Auris moet je minstens 16.910 euro neerleggen. Dan heb je een relatief kale 1.33 benzine. De 1.4 D-4D kost je minstens 18.320 euro. De 2 liter turbodiesel is dan weer een stuk duurder(en beter uitgerust) met 23.710 euro. De topversie blijft de HSD, die is er vanaf 24.550 euro. Die optiepakkten zijn wel standaard van een hoger niveau. Hij is natuurlijk alleen met automaat verkrijgbaar. Meer informatie over prijzen kan je hier terugvinden.
De Auris blinkt nergens in uit, maar doet op hoog niveau wat van hem verwacht wordt. Hij is op alle vlakken dynamischer, maar vooral spannender geworden. Met een station variant in het vooruitzicht en zijn CO2 vriendelijke hybride aandrijving, twijfelen we er niet aan dat hij het beter gaat doen dan zijn voorganger.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen