Henrik Fisker verlaat eigen bedrijf

Henrik Fisker weg bij Fisker

Het gaat niet goed met Amerikaans autobedrijf Fisker - het lijkt wel een zin die ik tweemaandelijks moet herhalen -, maar dit zag niemand aankomen. Eigenaar en oprichter van het bedrijf Henrik Fisker verlaat zijn eigen bedrijf wegens interne strubbelingen met het management.

Fisker zat al lange tijd in slechte papieren en was naarstig op zoek naar investeerders in China. Op dit moment lijkt Geely - tevens ook eigenaar van Volvo - de grootse kanshebber te zijn om investeerder te worden. Zoals meermaals bewezen is in de geschiedenis zorgt het zoeken van investeerders voor de nodige strubbelingen binnen een bedrijf.

Een moeilijk vertrek

Henrik Fisker kon het niet meer vinden met de strategie die het management voerde. Je geesteskind uit handen geven is dan natuurlijk ook uiterst moeilijk. Henrik Fisker vertelde tegen Reuters dat zijn vertrek: "zeer moeilijk is"

In een communiqué aan Automotive News zegt het merk: “The main reasons for his resignation are several major disagreements that Henrik Fisker has with the Fisker Automotive executive management on the business strategy.”

Medeoprichter Bernhard Koehler & kersvers CEO Tony Posawatz blijven wel in dienst bij het bedrijf.

Fisker Karma

Een korte historie

Het Amerikaanse merk Fisker verraste vriend en vijand vijf jaar geleden (2008) met de Fisker Karma op de North American International Auto Show. Deze knap gelijnde plug-in elektrische hybride gaf elke constructeur een klap in het gezicht die sindsdien nog altijd niet verwerkt is. Eindelijk konden elektrische wagens ook knap en luxueus zijn.

Het eerste euvel voor Fisker was echter de levering van de wagens. Hoewel de eerste exemplaren eind 2009 aan de klanten zouden geleverd worden, duurde het tot eind 2011 voor ze deze belofte konden waarmaken.

Nog geen jaar later, in de zomer van 2012, stopte Fisker de productie al terug wegens geldtekort. Dit kwam door de lage vraag, recalls en onvoorziene reparaties aan wagens. Het failliet gaan van toeleveringsbedrijf A123 Systems - nota bene de leverancier van de batterijen - bemoeilijkte de zaak nog meer.

Fisker Karma

Sindsdien heeft Fisker geen enkel exemplaar meer geproduceerd. De productie van de Karma ligt stil, de - goedkopere - Atlantic wordt niet verder ontwikkeld (wegens het blokkeren van een lening van het Amerikaanse departement van energie).

De zoektocht naar investeerders in China - het land waar het nieuwe kapitaal voor groene wagens zit - bracht al verschillende geïnteresseerden op maar geen daadwerkelijk sponsor. China Grand Automotive Series Co. en Wanxiang Group passeerden al de revue. Volgens de laatste roddel zou Geely de investeerder kunnen worden.

De toekomst van Fisker Automotive, Inc is uitermate troebel. Hopelijk komen ze er alsnog door want er rijden momenteel 2000 Karma's rond op deze - iets groenere - aardbol. Een getal dat aanzienlijk mag stijgen als het van onze redactie afhangt. Want wij zijn fan van Fisker.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws