Porsche heeft zopas alle informatie vrijgegeven over de 911 Turbo en Turbo S. Klinkt 560 pk, vierwielaandrijving en een meesturende achteras als muziek in de oren? Voor Autofans alleszins wel.
Na de Carrera met al zijn derivaten (S, 4S, cabrio) en de GT3 is het nu de beurt aan de 911 Turbo. Uiterlijk toont hij nog dikker dankzij de 28 mm bredere heupen. Hierdoor is de 911 Turbo de breedste der 911's. Verder krijg je two-tone 20 inch velgen en full LED-koplampen. Al zijn die laatste enkel standaard op de Turbo S.
40 pk verschil
Het verschil tussen de Turbo en de Turbo S meet exact 40 pk. Beide wagens hebben een 3.8 zescilinder boxermotor met - je raadt het nooit - een turbo (eigenlijk zijn het er twee als we exact moeten zijn). In de 911 Turbo levert die setup een waanzinnige 520 pk. De S-variant gaat daar nog eens netjes over heen met 40 pk.
Beide modellen zetten hun kracht neer op de vier wielen via een 7-traps PDK. Exit handbak dus. Een sprintje naar honderd doe je met de 911 Turbo - met het optionele Sport Chrono Pakket Plus - in 3,2 seconden en met de 911 Turbo S in 3,1 seconden. In realiteit geen verschil dus. De toerenbegrenzer bereik je met beide modellen op een goede 318 km/u.
Sturen met de achterwielen
De vernieuwde versie van het Porsche Traction Management (PTM), Porsche's vierwielaandrijving met elektronisch gestuurde lamellenkoppeling, belooft nog meer grip dan voordien. Indien nodig kan het een aanzienlijk deel van de kracht naar de voorwielen sturen. Verder krijgt de 911 Turbo ook een meesturende achteras. Tot 50 km/u draaien de achterwielen in de tegengestelde richting. Boven de 80 km/u draaien de achterwielen mee met de voorwielen. In samenwerking met het PTM belooft het een echte Ring King te worden.
Die groene hel van Nissan
Nu we toch bezig zijn over de groene hel (a.k.a. de Nürburgring), Porsche claimt met de Turbo S een rondetijd van "well under 7:30 minutes". Daarmee zet het Nissan met hun GT-R achter zich. Tot Nissan er weer over gaat natuurlijk. Want beide merken kunnen elkaar niet luchten.
Ben je minder geïnteresseerd in de "hel" maar meer in het "groene" imago van de Turbo, dan is er ook goed nieuws voor jou. Dankzij een start/stop-systeem en een nieuw thermomanagementsysteem - en een hele hoop andere minuscule aanpassingen - verbruiken beiden modellen 9,7 liter.
Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 21 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 22 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden