Officieel: Porsche 911 Turbo & Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Porsche heeft zopas alle informatie vrijgegeven over de 911 Turbo en Turbo S. Klinkt 560 pk, vierwielaandrijving en een meesturende achteras als muziek in de oren? Voor Autofans alleszins wel.

Na de Carrera met al zijn derivaten (S, 4S, cabrio) en de GT3 is het nu de beurt aan de 911 Turbo. Uiterlijk toont hij nog dikker dankzij de 28 mm bredere heupen. Hierdoor is de 911 Turbo de breedste der 911's. Verder krijg je two-tone 20 inch velgen en full LED-koplampen. Al zijn die laatste enkel standaard op de Turbo S.

40 pk verschil

Het verschil tussen de Turbo en de Turbo S meet exact 40 pk. Beide wagens hebben een 3.8 zescilinder boxermotor met - je raadt het nooit - een turbo (eigenlijk zijn het er twee als we exact moeten zijn). In de 911 Turbo levert die setup een waanzinnige 520 pk. De S-variant gaat daar nog eens netjes over heen met 40 pk.

Porsche 911 Turbo S 2013

Beide modellen zetten hun kracht neer op de vier wielen via een 7-traps PDK. Exit handbak dus. Een sprintje naar honderd doe je met de 911 Turbo - met het optionele Sport Chrono Pakket Plus - in 3,2 seconden en met de 911 Turbo S in 3,1 seconden. In realiteit geen verschil dus. De toerenbegrenzer bereik je met beide modellen op een goede 318 km/u.

Porsche 911 Turbo S 2013

Sturen met de achterwielen

De vernieuwde versie van het Porsche Traction Management (PTM), Porsche's vierwielaandrijving met elektronisch gestuurde lamellenkoppeling, belooft nog meer grip dan voordien. Indien nodig kan het een aanzienlijk deel van de kracht naar de voorwielen sturen. Verder krijgt de 911 Turbo ook een meesturende achteras. Tot 50 km/u draaien de achterwielen in de tegengestelde richting. Boven de 80 km/u draaien de achterwielen mee met de voorwielen. In samenwerking met het PTM belooft het een echte Ring King te worden.

Porsche 911 Turbo S 2013

Die groene hel van Nissan

Nu we toch bezig zijn over de groene hel (a.k.a. de Nürburgring), Porsche claimt met de Turbo S een rondetijd van "well under 7:30 minutes". Daarmee zet het Nissan met hun GT-R achter zich. Tot Nissan er weer over gaat natuurlijk. Want beide merken kunnen elkaar niet luchten.
Ben je minder geïnteresseerd in de "hel" maar meer in het "groene" imago van de Turbo, dan is er ook goed nieuws voor jou. Dankzij een start/stop-systeem en een nieuw thermomanagementsysteem - en een hele hoop andere minuscule aanpassingen - verbruiken beiden modellen 9,7 liter.

Porsche 911 Turbo S 2013

Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:30
afbeelding van Techno Patat

Hmm, ik ben niet helemaal weg van die uitlaten! Ik zag dan liever 2x1 uitlaat zoals die op de 997 turbo zat! Al blijft het de 911 die ik zou nemen! Zat snel, luxueus en zeer knap.

Ook leuk dat de turbo S er al direct is, dan hebben we minder het gevoel van: NOG een 911 variant ofwa?

Wim 18:17
afbeelding van Wim

idd zat snel, de turbo zegt me weinig, maar als ik hoor dat ze aan het geluid hebben gewerkt wil ik het wel een kans geven :)

Yvesw 18:27
afbeelding van Yvesw

@Wim: Sound Symposer check :-p

Cuore Sportivo 21:57
afbeelding van Cuore Sportivo

vind de achterkant nèt iets te druk, zou mssn beter zijn met 2 ovale uitlaten zoals Patat zegt! En als je de type belettering eraf laat zal het zeker te doen zijn. Ben es benieuwd naar het eerste Nordschleife-filmpje :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws