Sinds 2003 is de Mazda3 samen met de Mazda 323 de best verkochte Mazda ooit, niet minder dan 3,5 miljoen stuks gingen er over de toonbank. Er wordt dus heel wat verwacht van deze generatie, al zeggen de Japanners niet hoeveel ze er willen verkopen.
Net zoals de CX-5 en de Mazda6 werd ook de Mazda3 getekend binnen de Kodo designtaal en krijgt hij de SkyActiv-technologie mee. Dat er technologie aanwezig is, mag je gerust van zijn. De Mazda3 is anno 2013 met het internet te verbinden waardoor je je sociale netwerken ten alle tijde kan raadplegen. Verder werd de snelheidsmeter gedigitaliseerd en krijgt het infotainment een groter scherm, een must vinden we zelf. Daardoor krijgt het interieur meer cachet en oogt het stukken knapper. Of niet soms?
De hatchback is langer en breder dan zijn voorganger met afmetingen van: 4,46m lang, 1,79m breed en 1,45m hoog. De wielbasis is 2,7 meter en is daarmee 6,35 cm langer dan zijn voorganger. Onder de kap schuilen vier motoren: een 100 pk sterke 1.5 benzinemotor, een 2.0 liter benzineblok met 120 of 165 pk en beide 210 Nm of een dieselblok met twee liter longinhoud en 150 pk / 380 Nm aan vermogen. Alle motoren zijn beschikbaar met een manuele zesbak of automatische zesbak. Het i-ELOOP systeem van Mazda zit ook in deze Mazda3. Een remgeneratiesysteem dat vrijgekomen energie opslaat en gebruikt om de elektronica te voeden.
Mazda geeft mee dat ze dankzij slimmer materiaalgebruik 90 kilogram hebben kunnen besparen. Het chassis zou ook dertig procent stijver zijn, wat de wegligging opmerkelijk moet verbeteren. Cijfers betreffende verbruik, CO2 en prijzen hield de constructeur nog achterwege, die komen er binnenkort allicht aan.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen