Porsche verloor wat cliënteel aan AMG, ///M en Quattro. Daar steken ze nu een geblazen stokje voor met de Panamera Turbo S.
Tot op dit moment had Porsche namelijk geen concurrent voor de Mercedes CLS 63 AMG, BMW M6 Gran Coupe en Audi RS7 meer. Daar brengt het nu dus verandering door de Turbo S badge terug achterop de Panamera te plakken.
570 pk en 800 Nm
Dankzij nieuwe turbo's en het verhogen van de inspuitdruk weet Porsche 50 extra paarden te halen uit de 4,8 V8 turbomotor. Daardoor komt het totaal op 570 pk. Het koppel stijgt ook naar 750 Nm (800 Nm in overboost). In realiteit? Wat dacht je van een topsnelheid van 310 km/u en een sprintje naar de honderd in 3,8 seconden?
Daarmee steek je gemakkelijk een BMW M6 Gran Coupe voorbij. Die heeft 4,2 seconden nodig om de honderd aan te tikken. Een Mercedes CLS 63 AMG 4MATIC heeft daar trouwens maar 3,6 seconden voor nodig. Mercedes blijft dus toch nog een sterretje voor hebben op Porsche bij de sprint, maar wordt dan schaamteloos voorbijgeknald boven de 250 km/u.
De nieuwe Turbo S is volgens Porsche zelfs 11% zuiniger dan de vorige. In totaal kom je in de Panamera Turbo S toe met zo'n 10,2 l/100 km. Neem het echter maar van ons aan dat dat getal eerder naar de 14,7 l/100 km zal nijgen. Het getal dat Porsche geeft voor stadsverkeer.
PDCC, PASM, PCCB en alle afkortingen die je maar wenst
Technisch is de Panamera Turbo S volgepropt met alle afkortingen die Porsche je kan aanbieden. Gaande van Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) naar Porsche Active Suspension Management (PASM) tot Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Verdere afkortingen zullen we je besparen. In een notendop moeten die lettercombinaties er voor zorgen dat je als een volwaardige hooligan in maatpak door de bochten moet kunnen knallen.
Het Sport Chrono pakket (optioneel op ander Porsches) is trouwens standaard op de Turbo S. Optioneel kan je het Sports exhaust system krijgen. Via een druk op de knop, en het openen van een klepje, zal je cabine dan gevuld worden met het geluid van de motor.
Ook aan China is gedacht
De Panamera Turbo S is ook verkrijgbaar als Exucutive model. Met een wielbasis die 15 cm groeit kan je achteraan nog rijkelijke zitten. Dat de wagen daarmee nog harder lijkt op een uitgetrokken (vul zelf in), dat moet je er dan maar bijnemen.
In Duitsland kost de Panamera Turbo S 180,024 euro. Voor de Executive vraagt het merk 197,041 euro. In België betaal je 1840480 euro voor de Turbo S, de Turbo S Executive staat voor 201.707 euro op je oprit.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden