Nieuwe Volvo XC90 komt ook als zuinige T8 Twin Engine

volvo-xc90-t8-02

Kijk, zo hebben we het graag. In de plaats van ons te laten gissen naar het motorengamma voor de nieuwe generatie XC90 geeft Volvo nu al alle informatie vrij. De meest opvallendste variant is de T8 met Twin Engine-technologie (lees: Plug-in Hybrid).

Eind dit jaar haalt Volvo het doek van hun nieuwe generatie XC90. Daarbij zal de Zweedse SUV voor het eerst op het SPA-platform (Scalable Product Architecture) staan. Vergelijkbaar met het MQB-platform van Volkswagen krijgt de XC90 hierdoor meer interieurruimte en een beter weggedrag om kilometers te malen. Hoe je die kilometers kan malen is ook geen geheim meer, want Volvo gaf al alle motoren vrij die onder de kap zullen liggen.

Verknocht aan de viercilinder

Voor dieselrijders hebben ze bij Volvo twee motoren in het schap liggen. De meest sensibele is de D4 twinturbo met 190 pk en 400 Nm koppel (normverbruik: 5 l/100km). Een trapje hoger staat de D5 twinturbo met 225 pk en 470 Nm koppel (normverbruik: 6 l/100km). Beide maken natuurlijk gebruik van de nieuwe I-Art technologie.

Benzinerijders kunnen bij de lancering hun gading vinden bij de T5 met een stevige 254 pk en 350 Nm koppel. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een automaat met acht verzetten. Vierwielaandrijving krijg je ook, behalve op de D4. Die doet het standaard met zijn voorste pootjes.

T8 Plug-in Hybride

Het topmodel bij de lancering is de T8. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de Drive-E benzinemotor - met turbo en compressor - die zijn kracht naar de voorwielen stuurt en een elektromotor die de achterste wielen van kracht voorziet. Met een volle batterij kan je zo'n 40 km emissieloos rondtoeren. Ga je buiten de stad voluit, dan beschik je over een gecombineerd vermogen van 400 pk en 640 Nm. Klinkt als Zweedse muziek in de oren. De uitstoot zou voor deze motorisatie trouwens maar op zo'n 60 gram CO2 liggen. Al lijkt dat wat laag, want de BMW X5 eDrive (ook een plug-in hybride) doet het met 90 g/km.

Later dit jaar stelt Volvo de XC90 officieel voor, tot dan kunnen we alleszins kwijlen op de getalletjes.

Welke motorisatie kiezen jullie voor de Zweedse SUV?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Carlos 10:41
afbeelding van Carlos

Verklaar nader: verknocht? :-).
Zijn mooie getallen! Als keuze denk ik de T5. Net genoeg en zeker voor hier :-).
Komt er dan geen T6 meer of?

Yvesw 10:50
afbeelding van Yvesw

Laten we zeggen dat ze bij Volvo fan zijn van de viercilinder:

"We gaan kleinere en meer intelligente motoren bouwen die zoveel vermogen leveren dat V8-motoren dinosaurussen zullen lijken. Onze viercilindermotoren zullen meer vermogen leveren dan de huidige zescilindermotoren en ze zullen zuiniger zijn dan de viercilinders die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Bovendien zullen we dankzij de elektrificatie een vermogen kunnen halen dat tegenwoordig vooral bij V8-motoren wordt genoteerd."

Wim 12:02
afbeelding van Wim

De D5 gaat trouwens leverbaar worden met AWD, wat dus wil zeggen dat Volvo eindelijk een alternatieve motor heeft ontwikkeld voor hun AWDs en dat de 2.4 vijfcilinder verdwijnt.

Ron4u 09:30
afbeelding van Ron4u

Als ik het kon betalen zonder twijfel de T8: een potente benzine met sterke electromotor: een gedroomde combinatie voor mij

Frank 19:38
afbeelding van Frank

Hopelijk beter afgewerkt dan de s60. Hou mijn hart vast op vlak val betrouwbaarheid.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws