Officieel: Audi Q3 & RS Q3 facelift (2014)

audi-q3-facelift-2014_01

Audi steekt haar kleinst SUV, de Q3, in een nieuw jasje om de winter tegemoet te gaan. Daarbij valt vooral het nieuwe aangezicht op en krijgt de RS-variant een stevige vermogensboost. Voor ieder wat wils dus.

De Q3 draait sinds 2011 mee, een eeuwigheid in Audi-land. Daarom voorzien de Duitsers hun kleine SUV van een opgefrist uiterlijk gekoppeld aan nieuwe technologie. Al zal het vooral dat uiterlijk zijn dat gewenning vraagt. Audi doet namelijk een BMW'tje aan de voorkant. Zo loopt de single frame grille via een dikke streep zilver door tot aan de koplampen. Het geeft de Q3 alvast een gekke blik.

De lichten vooraan zijn dan weer standaard (!) van het type Xenon plus met LED-dagrijlichten. Uitzonderlijk in het segment. Optioneel kan je de gehele unit uitrusten met LED-lichten. Achteraan merken we dan weer een iets stoerdere bumper op en krijgen de LED-achterlichten het 'knipperlichtlijntje' dat zijn debuut maakt op de A8. Op velgengebied heb je de keuze uit een resem aan exemplaren van maatje 16 tot 20 inch.

Audi-RSQ3-facelift-2014_01

Ultra motoren

Onder de kap maakt Audi de motoren vooral iets zuiniger. Drie TFSI-benzinemotoren en drie TDI-diesels doen het werk met vermogens van 120 pk tot 220 pk. Afhankelijk van de motor werd de C02 verlaagd tot wel 17 procent. Daarenboven voldoet elke motor aan de Euro6-norm. Voor de échte groene rakker is er de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling (normverbruik van 5,5 l/100km en CO2-uitstoot van 127 gram) of de 2.0 TDI (normverbruik van 4,4 l/100km en CO2-uitstoot van 114 gram). Die zijn beide zo zuinig dat Audi er het Ultra-label op plakt.

Audi-RSQ3-facelift-2014_01

RS Q3 doet het met 30 pk meer

Aan de top van de Q3-reeks staat de RS Q3 met zijn heerlijk brommende 2.5-liter vijfcilinder. Daarvan wordt het vermogen opgekrikt tot maar liefst 340 pk en 450 Nm. Dat de Mercedes GLA 45 AMG hier voor iets tussen zit, dat staat vast. Dankzij de Quattro-vierwielaandrijving snel je in 4,8 seconden naar de honderd en stopt de pret op een gelimiteerde 250 km/u. De S Tronic automaat werd nog eens stevig herbekeken en belooft snellere wisselingen tussen versnellingen en een lange zevende versnelling om benzine te besparen. Over verbruik gesproken, de vijfcilinder zou moeten toekomen met 8,4 liter per honderd kilometer. Begin volgend jaar zullen de eerste klanten hun sleutels ontvangen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws