Rijtest: Audi RSQ3 S-Tronic

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

Als we de Q7 V12 TDI even vergeten, is de Audi RSQ3 het eerste Q-model dat een RennSport-behandeling krijgt. Maar wat houdt dat precies in en is de RSQ3 deze badge waard?

Zowat twee jaar geleden lanceerde Audi de Q3, als kleinere broer voor de Q5 en Q7. De RSQ3 neemt de grote lijnen van de Q3 over en voegt daar het bekende recept van de RS-modellen aan toe. Dat wil zeggen dat de RSQ3 recht heeft op een bodykit inclusief aluminium spiegelbehuizing, een met 2,5 cm verlaagd onderstel, grotere remmen (365 mm vs. 312 op de gewone Q3) en natuurlijk de potente motorisatie.

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

letterlabyrint

Nog niet eens zo lang geleden konden we de Audi S3 aan de tand voelen en de test met deze RSQ3 lijkt veel gelijkenissen te vertonen met die van de S3. In tegenstelling tot de S3 heeft de RSQ3 geen tweeliter TFSI maar krijgt hij wel de 2.5 TFSI van de vorige generatie RS3. In de RSQ3 produceert die nog 310 pk en 420 Nm, goed voor een 0-100 sprintje in 5,2 seconden. De reden waarom Audi niet voor de nieuwe 2.0 TFSI met zowat evenveel vermogen koos is eenvoudig, de RSQ3 is nog niet op het MQB-platform gezet waarin deze motor tegenwoordig wordt geplant, ook geeft de RS-toevoeging aan dat de RSQ3 geen andere variant boven hem zal dulden, waar de overtreffende trap van de S3 binnen korte tijd weer de RS3 zal zijn.

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

gouwe ouwe

310 pk is alvast genoeg om het hart van de sporadische gebruiker over te doen slaan bij het vertrekken aan het verkeerslicht. Onze Sepangblauwe RSQ3 was uitgerust met de optionele S-Tronic versnellingsbak. Die beschikt over launch control, zoals dat tegenwoordig hoort op hot hatches. Die launch control laat je het volle potentieel van de gouwe ouwe 2.5 TFSI voelen, vanaf het moment dat je het rempedaal lost, voel je de brute kracht die die motorisatie loslaat op de weg over de vier wielen dankzij de Quattro-aandrijving. Ook hier gaat het om een Haldex-systeem met open differentieel, waarbij tot 97,5 procent van de kracht naar voren of achteren kan worden gestuurd. Dat gebeurt vrij sereen, het systeem doet dat ook pas als er verschil in slip wordt geregistreerd, waar een Torsen-systeem het verschil verhindert.

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

Toch lijkt het alsof de vierwielaandrijving en de ophanging je een stuk minder fel aan de weg laten kleven dan bij de S3. Dat komt omdat de RSQ3 een hoger gewicht heeft en ook het zwaartepunt ligt een stuk hoger. Dat zorgt voor een iets mindere beleving, al maakt het gedrag van de 2.5 TFSI dat dan weer goed. De vijfcilinder turbo klinkt een stuk beter dan zijn jongere viercilinderbroertje en schakel je de bak in S-stand, dan klinkt het allemaal nog een tikkeltje feller door. Dat mag wel, want verder heeft de RSQ3 de eigenschappen die andere Audi's ook hebben; de rijervaring wordt wat gedempt omdat de hulpsystemen veel van je overnemen.

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

comfortabel cruisen

In het interieur heeft Audi de designers losgelaten en hen tersluiks wat RS-logo's meegegeven. Die vind je in de deurdrempels, de versnellingspookknop en de toerenteller, ze worden ook in de rugleuning van de voorste sportstoelen gestikt. Verder vinden we een afgeplat stuurtje en de alu pedalen en daar houdt het dan ook op. Verder zien we het interieur dat we van Audi gewend zijn, al zien we wel de rimpels doorkomen sinds Audi de nieuwe generatie vormgeving introduceerde op de A1 en A3. Dat je trouwens een fikse som geld neerlegt voor zo'n RSQ3 en toch nog zoiets als het schermpje van je navigatiesysteem manueel moet wegklappen stelt ons wat teleur.

Comfortabel is het allemaal wel en zelfs bij sportiever rijden bieden de zetels voldoende steun, zonder je echt vast te pakken. Achterin is er wel zitplaats voorzien, al ben je best niet te groot, want de beenruimte is erg beperkt. Audi biedt ook de mogelijkheid om de feedback van het stuur wat strakker (Dynamic) of wat vager (comfort) in te stellen. Tijdens onze rit naar de fotoshootlocatie konden we ook dankbaar gebruik maken van de grootlichtassistent, die de grootlichten automatisch uitschakelt als een tegenligger gedetecteerd wordt.

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

braver dan verwacht

Maar is dat niet wat te weinig? Heb je bij de RS geen beenharde ophanging, roffelende motor en een extreem opvallend uiterlijk nodig? Niet bij deze RSQ3, zo blijkt, daar mag het van de RennSport-afdeling allemaal wat braver en comfortabeler. Dat maakt dat deze RSQ3 een trapje lager staat dan de RS'en die we van Audi gewend zijn.

Het is niet eenvoudig om te bedenken waarom deze RSQ3 op de markt wordt gebracht, al zien we dat ook de concurrentie dit segment heeft ontdekt. Een trapje lager zien we hot hatches als de Juke en de Countryman die het onder elkaar uitvechten, deze RSQ3 zit voorlopig nog even te wachten op de GLA 45 AMG, al vrezen we dat de Audi dan het onderspit zal delven, louter afgaand op het cijfermateriaal.

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

dan toch maar een S3?

"De Audi RSQ3 is de Audi S3 voor mensen die niet dicht bij de grond willen zitten," dat was de smalende opmerking waarmee we zelf het bestaansrecht van deze RSQ3 verklaren. Want verder heb je weinig zaken die je voor deze crossover op anabole steroïden zou kiezen als je ook voor de S3 kan kiezen. Goed deze RSQ3 is één van de laatste Audi's waarin je naar de melodie van de vijfcilinder mag luisteren, maar of je daarmee klanten over de streep trekt?

audi-rsq3-s-tronic-rijtest

Specificaties

Motor

2.5 TFSI, turbo benzine, vijf-in-lijn

Vermogen

310pk

Koppel

420 Nm

Overbrenging

S-tronic, automaat dubbele koppeling, 7 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 630 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 72 000.00

Prijs basismodel

€ 56 500.00

0 tot 100 km/u

5.50 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

356 L

CO2-uitstoot

206 g/km

BIV

€ 1 837.00

Rijtaks

€ 585.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 10:04
afbeelding van Techno Patat

Zie hier, m'n alter-ego die dingen zegt die ik niet durf te vertellen onder de naam techno-patat ;-)! (Snie waar hoor, maar ik deel z'n mening enigszinds ;-)! )

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws