
Porsche heeft de facelift van de zesde generatie 911, de 991 voor de kenners, losgelaten. Het belangrijkste nieuws zit hem onder de kap, want voortaan doet zelfs de instap Carrera het met een turbo. Het begin van een nieuw hoofdstuk bij Porsche.
Drukvoeding in de gehele line-up van Porsche, voor puristen dezelfde slag in het gezicht als bij de overstap van luchtkoeling naar waterkoeling. Met de steeds striktere regularisaties omtrent de uitstoot was het maar een kwestie van tijd voor drukvoeding de norm zou worden in de 911. Die tijd is alvast hier.
Visueel zal je het niet meteen merken, want de facelift ziet er uit zoals een 911 (of wat dacht je?). Nieuwe koplampen en achterlichten tekenen present en ook de deurgrepen zien er voortaan anders uit. Achteraan vallen verticale koelsleuven op en tenslotte heb je de keuze uit enkele nieuwe velgen.

Binnenin de opgefriste Porker het nieuwe Porsche Communication Management System (PCM) dat zich toont via een 7-duims aanraakscherm. Apple CarPlay, Google Earth en Google Streetview tekenen uiteraard allemaal present.
Met turbo dus?
Klein bier tegenover de meest significante update; dat nieuw blok met drukvoeding. Dat blok zal de atmosferische 3.4 en 3.8 zescilinder boxers vervangen (vanuit de Carrera en Carrera S) en behelpt zich met 3-liter longinhoud, nog steeds zes cilinders en twee turbo's. Goed voor 370 pk/ 450 Nm in de Carrera en 420 pk en 500 Nm in de S-variant.

Geen vrees trouwens, want buiten de extra koppelgolf in lagere toeren fnuiken de turbo's het toerental niet. De rode zone bereik je pas na een gezonde 7.500 opm. Hoe zich dat vertaalt op de openbare weg? Wel, voortaan sprint de Carrera met PDK-automaat en Sport Chrono-pakket in 4,1 seconden naar de drie cijfers op de snelheidsmeter, de Carrera S heeft voor die sprint naar de honderd dan weer 3,9 seconden nodig. Tegenover de vrij ademende voorgangers is dat 0,2 seconden sneller. Toppen doe je op respectievelijk 295 km/u en 308 km/u. Inderdaad, verre van "instap-911's" meer...
Response team
Met de facelift introduceert Porsche de Sport Respons-knop op de versies uitgerust met PDK-automaat en het Sport Chrono Package. Druk je die knop in, dan weet het autobrein dat je van plan bent om in de acceleratie-aanval te gaan en beschik je over 20 seconden aan pure acceleratiekracht. Handig als je een auto of één, twee of dertien wilt inhalen op de openbare weg...

Die turbo's zorgen trouwens niet alleen voor meer 'inhaalkoppel', ook het verbruik daalt erdoor. Nu ja, niet exuberant, want de Carrera met PDK-automaat drinkt 7,4 l/100 km en de S nipt net iets meer met 7,6 l/100 km. Dat is 0,8 liter en 1 liter minder dan de pre-faceliftmodellen. Geen enorme winst als puur cijfer maar het verbruik van de atmosferische 911 lag al enorm laag. De - misschien wel belangrijkste - CO2-uitstoot en de prijs blijft nog even een geheim.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 51 min geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 3 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 18 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
mensen die sporadisch rijden zijn naar mijn gevoel net diegene die je zo snel mogelijk op EV wil...
Door Adriaan 1 dag geleden