Op een boogscheut van Google en Facebook vestigde start-up Lucid Motors zich. Of dat genoeg is om haar elektrische Air genoeg ruchtbaarheid te geven? Nou, we hebben ook ooit gelachen met Tesla. En het uiterlijk heeft 'ie alvast mee.
We kunnen ze officieel niet meer tellen, start-ups die naar buiten komen met plannen voor een elektrische wagen om er dan nooit meer iets van te horen. Vaporware zoals we het in de geeky volksmond zeggen. Of deze Lucid Motors vervloekt wordt tot hetzelfde verhaal, dat kan enkel de toekomst uitwijzen. Tot dan geven we ze, zoals altijd, het voordeel van de twijfel.
Wat deze Air van Lucid Motors juist is? Een elektrische sedan die gebruik maakt van stevige batterijkracht van Samsung. Stevig in die zin dat de Air zal beschikken over een 100 kWh of optionele 130 kWh lithium-ion-batterij. Met die strafste variant zijn de cijfers navenant; 1.000 pk en een theoretische range van 643 kilometer. Daarnaast pocht Lucid Motors dat de sedan alles aan boord heeft om autonoom rijden mogelijk te maken.
Hooi en vork
Vraag is natuurlijk altijd of het bedrijfje met Chinese investeerders niet te veel hooi op haar vork neemt. Tesla bouwde tenslotte ook eerste en Lotus om naar een elektrische Roadster om de knepen onder de knie te krijgen. Deze Air kan vanuit de doos alles, al heeft Lucid Motors nog niet bewezen dat ze 'alles' kunnen. Want je moet niet enkel de tech hebben, je moet ook in staat zijn om een auto in elkaar te vijzen die niet uit elkaar valt terwijl je er naar kijkt.
Enfin, dat bouwen zal gebeuren in Arizona in een fabriek dat momenteel nog niet uit de grond is gerezen, de Air zal daar dan van de band moeten rollen begin 2018. Of we tegen dan nog herinneren dat er zoiets bestond als Ludic Motors? We zullen het alvast in onze agenda zetten. Maar goed, de sedan heeft alvast zijn looks mee.
Recente reacties
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 13 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 21 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 22 uur geleden